Мета: перевірити вміння учнів писати твори, добирати мовні засоби відповідно до задуму, комунікативного завдання та стилю мовлення; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення, творчі здібності; виховувати у школярів морально-етичні якості. |
112 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
Обладнання: пам’ятки, словники. Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (текст), лексикологія. Міжпредметні зв’язки: література, історія, етика. Тип уроку: урок розвитку мовленнєвої компетенції (урок контрольного твору). ПЕРЕБІГ УРОКУ
Бесіда
Робота з опорами ► Пригадайте, які стилі та типи мовлення вам відомі. |
Спостереження над мовним матеріалом
► Щоб правильно виконати завдання, треба чітко розуміти значення деяких термінів. Що означають терміни мораль та етика? Довідка Мораль — це система норм і принципів поведінки людей у ставленні один до одного та до суспільства. |
Стилістика простих речень |
113 |
Етика — наука про мораль, її походження, розвиток і роль у суспільному та особистому житті людей; норми поведінки, сукупність моральних правил певної соціальної групи.
Робота з пам’яткою ► Користуючись пам’ятками, повторіть загальні правила написання творів. |
Пам’ятка для учнів «Правила написання творів» | |||
1. Завжди вибирайте тему не найлегшу, а ту, що вас цікавить і хвилює |
|||
2. Добре обдумайте тему, визначте її межі та обсяг твору |
|||
3. Визначте основну думку твору |
|||
4. Складіть повний чіткий план, дотримуйтеся його в роботі над твором |
|||
5. Зберіть та систематизуйте необхідний матеріал |
|||
6. Додержуйте послідовності у викладі думок. Правильно і доречно цитуйте, чітко висловлюйте свої думки |
|||
7. Висловлюйте своє ставлення до того, про що пишете, робіть висновки, узагальнення |
|||
8. Додержуйте пропорційності частин твору |
|||
9. Пишіть акуратно, логічно, грамотно. Виправляйте, перероблюйте, покращуйте написане |
|||
Запис термінів у зошити |
► Стисло витлумачте суть кожної з названих моральних рис. Де можливо, доберіть до їхніх назв синоніми та антоніми. Ідейно-суспільні моральні риси: принциповість, переконаність, цинізм, демагогія, честолюбство, кар’єризм, активність. |
114 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
Риси, що визначають ставлення до себе та оточуючих: благородство, самовідданість, людяність, егоїзм, милосердя, підступність, скромність.
Риси, що характеризують людину: чесність, вірність, щирість, зрадництво, святенництво. Риси, що виявляють ставлення до праці й власності: працелюбність, користолюбство, споживацтво, ощадливість, бюрократизм, лінощі. Вольовіриси: мужність, сміливість, витримка, малодушність. Зразок СВЯТЕННИЦТВО — негативна моральна риса, різновид лицемірства. Святенник (ханжа) вдає із себе зразок благочестя, і, публічно демонструючи свої «доброчинності», претендує на роль охоронця моральності всіх оточуючих. Перетворює моральність на формальне дотримання ритуалу, на взаємне назирання, виправдовує грубе втручання в приватне життя кожного. За святенництвом приховано недовіру до людей, підозрілість, зневажливе ставлення до людської індивідуальності. Комунікативно-мовленнєве завдання ► Які моральні риси особистості найвище цінуються сьогодні? Свою думку аргументуйте і проілюструйте прикладами. ► Складіть висловлювання за темою «Моральні цінності сучасного суспільства». Визначте формулу сенсу життя своїх ровесників. Висловте власне ставлення до такого формулювання сенсу життя. Висловлювання побудуйте так: ТЕЗА — ДОКАЗ — ВИСНОВОК. ІІІ. Самостійне складання плану твору ► Учні складають план. М. Написання роботи на чернетці ► Учні записують твір у чернетку.
► Учні вичитують твір, редагують та переписують його начисто. За потреби учні користуються пам’яткою (див. додаток). V!. Самостійна перевірка написаного Вимоги до твору
|
Стилістика простих речень |
115 |
VII. Домашнє завдання (на вибір) ► Доберіть текст на морально-етичну тему, підкреслити у ньому орфограми. ► Сформулювати 10-15 тем творів морально-етичної проблематики. ► Складіть за висновком висловлювання: «.Отже, родина — корабель, що несе людину через бурхливе життєве море». |
Додаток |
С |
Як відредагувати твір, написаний на чернетці |
|
1. Переконатися, що твір розкриває тему |
|
2. Пересвідчитися, що твір втілює прогнозовану головну думку |
|
3. Простежити, наскільки достатньо аргументована теза роздуму, наскільки чітко й послідовно викладено думки, наскільки доречні й цікаві приклади |
|
4. Звернути увагу на доречність вступу та логічність висновків. Перевірити правильність членування тексту твору на абзаци, правильність поєднання речень |
|
5. Переконатися, що текст твору відповідає вимогам обраного стилю |
|
6. Якщо виникає сумнів у правильності написання слів, звернутися до словника. Перевірити правильність уживання розділових знаків. |