Мета: повторити основні відомості про звертання, вставні слова й вставні конструкції, розділові знаки під час їх виділення; розвивати вміння правильно й комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою звертань, вставних слів і вставних конструкцій; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до літературної мови й культурних надбань рідного народу. Внутрішньопредметні зв’язки: Стилістика: емоційно-експресивне забарвлення мовних засобів. Культура мовлення: етикетні форми звертання. Морфологія: кличний відмінок. Міжпредметні зв’язки: Література: виразне читання, приклади речень зі звертаннями та вставними конструкціями. Тип уроку: урок розширення й поглиблення знань та розвитку практичних умінь. ПЕРЕБІГ УРОКУ
Інтерактивна гра «Старт» ► Розподілити клас на групи. Кожна група отримує конкретне завдання, завчасно підготовлене. 1. Складіть зв’язну розповідь про звертання, розділові знаки при звертаннях. 2. Складіть зв’язну розповідь про вставні слова і конструкції, способи їх виділення в реченні. 3. Наведіть приклади-речення про мову, Україну — зі звертаннями поширеними й непоширеними, що стоять на початку речення, у середині, у кінці речення. Приклади бажано наводити із поезій відомих українських поетів. |
Стилістика простих речень |
117 |
4. Наведіть приклади речень із вставними словами чи конструкціями з творів українських класиків.
Стилістичні спостереження ► Прочитайте уривок зі статті. Перепишіть текст, вводячи вставні слова з довідки. Якого значення вони надали тексту? Аморально повсякчас наголошувати на тому, що в нас най- неозоріші простори, найбагатші надра, найдовші (у сукупності) річки. Все це ми не виплекали своїми руками, а одержали у спадок. Ми зовсім не примножуємо природні багатства, а безсоромно розбазарюємо їх. Те саме стосується й мови. Для нас вона справді «най» — най- милозвучніша, найлагідніша, найінформативніша… А для французів, англійців, німців? А їхні мови — для нас? Ми кидаємо-таки тінь на слово чуже, коли своє наділяємо синтезом достоїнств чи не десятка інших мов. Не зовсім ґречно стверджувати, що лише ми маємо велике минуле і ще більше майбутнє. Роздмухуючи оті «най», «най», ми обов’язково відгородимося від неоднозначного, бурхливого й мінливого світу. Бо ж ніяка культура не самотня. Вона мусить контактувати та взаємодіяти з іншими (За М. Сли- винським). Довідка: Певна річ, безперечно, без сумніву, безумовно; зрештою, певно, до речі; очевидно, напевно, мабуть; мабуть, певно, напевно, може, можливо; до речі, між іншим, зрештою; по-друге; по-перше, крім того; може, можливо, мабуть. Робота в парах. Складання діалогу ► Складіть діалог «Розмаїття світу» (або поділіться думками з товаришами з приводу прочитаної статті) із використанням звертань та вставних слів. Лінгвістичне дослідження ► У поданих реченнях визначте звертання, які стосуються співбесідників, і риторичні, що називають неживі й абстрактні предмети, тварин або відсутніх людей. Поясніть, яку роль у мовленні відіграють ці звертання. 1. Ти, сило наша, світлосяйна сило! (П. Тичина). 2. Друже мій, скільки мелодій, краси в шумі ранкового лісу! (О. Максименко). |
118 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
► Поясніть пунктограми. ► Визначте головні й другорядні члени у 5 й 6 реченні. Стилістичний експеримент ► У поданих реченнях визначте звертання та поясніть, якою частиною мови вони виражені і якого відтінку вони набувають залежно від місця в реченні. Запишіть речення, поширивши звертання епітетами з довідки. Поясніть, яких додаткових значень і почуттєвих відтінків надають звертанням прикладки й епітети.
Довідка: кучерявий, рідний, зореносний, студений, молоденький, золотий, сизий, натруджений, пречудовий, глибокий, маковий. Мовний етикет ► Використовуючи кличну форму, утворіть звертання з кожним із таких іменників — власних назв людей: Іван Павлович, Ганна Пилипівна, Петренко, Ясногородська, Ніна, Максим, Івасик, Ганнусенька, поєднавши їх з одним із слів: друже, шановний, шановна, вельмишановний, вельмишановна, дорогий, дорога, любий, люба, милий, мила. Зразок: Вельмишановний Іване Павловичу! Дорогий Іване Павловичу! Любий Іване Павловичу!
|
Стилістика простих речень |
119 |
► Складіть окличні речення з риторичними звертаннями, вираженими кличною формою іменників пісня, слово, зоря, місяць, вітер, море, кінь, придумавши до кожного з них відповідний епітет та додавши один із присвійних займенників мій, моя, моє, наш, наша, наше. Речення записати. Зразок: Пісне крилата моя, лети над полями! Епітети: буйногривий, ясний, буйний, дзвінке, синє, крилата, промениста. |