Мета: повторити смислові відношення між частинами різ них видів складних речень й основні пунктограми у складному реченні; розвивати вміння правильно й комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою різних видів складних речень; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до літературної мови й культурних надбань рідного народу. Внутрішньопредметні зв’язки: Граматика: засоби оформлення зв’язку між частинами різних видів складних речень. Міжпредметні зв’язки: Література: виразне читання. Тип уроку: урок розширення й поглиблення знань та розвитку практичних умінь. ПЕРЕБІГ УРОКУ
Робота з таблицею ► Підготуйтеся до повідомлення про смислові відношення між частинами складносурядного й складнопідрядного речення, використовуючи таблиці. Смислові відношення між частинами складносурядного речення |
Смислові відношення |
Засоби зв’язку |
Приклад |
єднальні |
єднальні сполучники |
І шумить діброва, і синіє шлях, і дзвенить Дніпрова хвиля у дротах (В. Бичко). |
причинно-наслідкові |
єднальні сполучники |
Орач торкнеться до чепіг руками — і нива дзвонить темним сріблом скиб (І. Нехода). |
Стилістика складних речень |
161 |
Смислові відношення |
Засоби зв’язку |
Приклад |
єднально- перелічувальні |
єднальні сполучники |
І полки прийшли зі сходу, стали табором у місті, і з Дунаю синю воду брали відрами танкісти (Л. Перво- майський). |
протиставні |
протиставні сполучники |
Ти гукай не гукай, а літа не почують (Б. Олійник). |
розділові відношення взаємовиключення |
розділові сполучники |
Фронт мовчав, чи його не чути було за вітряницею (О. Гончар). |
чергування дій, явищ або їх послідовна зміна |
розділові сполучники |
То пронесеться над болотом чайка, то промайне бистрий чибіс і грудкою впаде в ситу землю (А. Шиян). |
Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення |
Смислові відношення |
Засоби зв’язку |
Приклад |
перелічувальні | Розділові знаки й інтонація | І сивітимуть знов у далині високі могили, віятиме вітер полиневим духом, хлюпатиме степ колоссям в обличчя (А. Головко). |
часова послідовність дій, явищ | Невідомо звідки налетів вітер, зашуміли гіллями берези. (А. Шиян). | |
зіставно-
протиставні |
З праці радість, з безділля — смуток (Народна творчість). |
|
з’ясувальні |
Згадую: дітьми із листя кленів ми до свят сплітаємо вінки (В. Колодій). |
|
умовні |
Не навчив батько — не навчить і дядько (Народна творчість). | |
причинові | Гроза буде — хмара аж на землю лягає (О. Коломієць). | |
наслідкові |
Махнула осінь у ліси — вони зацвіли пурпуровими, сірими та жовтими фарбами (І. Франко). |
|
порівняльні | Роса блищить на сонце — чисте срібло (М. Коцюбинський). | |
приєднувальні | Я розкажу вам про замерзлу квітку: вона чорніє в мене на столі (Г. Чубач). |
162 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
Лінгвістичний аналіз ► Запишіть і виразно, з інтонацією, прочитайте речення. Визначте смислові зв’язки між простими реченнями у складносурядному. 1. Ще не вмерла Україна і слава, і воля, ще нам, браття молодії, усміхнеться доля (П. Чубинський). 2. Співай же, Десно, у весняних просторах, ростіть будови, гомоніть міста (М. Рильський). 3. Та пітьма не так уже мучила Соломію, але холод пройшов її наскрізь (М. Коцюбинський). 4. Прилинув вітер, і в нічній хатині він про весняну волю заспівав (Леся Українка). 5. Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати. (В. Симоненко). ► Знайдіть підрядні частини складних речень, визначте їх тип, підкресліть сполучники або сполучні слова, якими вони приєднуються до головних частин. Поясніть розділові знаки. 1. Сталося щось таке, чого не могло статися (В. Козаченко).
11. Уночі Андрій довго не міг заснути, бо в хаті було видно од великих зірок на небі і густо пахло холодною м’ятою (Г. Тютюнник). 12. Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої праці (М. Коцюбинський). 13. Якби-то далися орлинії крила, за синім би морем милого знайшла (Т. Шевченко). 14. Хазяйка, хоч було тепло, напинала на плечі кожух (М. Коцюбинський). ► Визначте серед наведених речень складні з підрядними з’ясувальними, поясніть розділові знаки.
|
Стилістика складних речень |
163 |
закону змін. 3. Відчуття власної значущості є однією із тих рис, яка відрізняє людину від тварини. 4. Єдиний спосіб на землі вплинути на іншу людину — це говорити про те, чого вона хоче, і навчити її, як здобути бажане. 5. Якщо ви хочете мати однодумців, ставтесь із співчуттям до думок і бажань інших. 6. Ніколи не кажіть людині, що вона помиляється. 7. Робіть так, щоб те, на що ви спрямовуєте людей, здавалося їм нескладним (За Д. Карнегі).
► Схарактеризуйте складні речення з підрядними місця та часу, поясніть пунктограми. 1. Де кров текла козацькая, трава зеленіє (Т. Шевченко).
► Знайдіть складні речення з підрядними способу дії, ступеня, порівняння. Випишіть їх. 1. Зло нічого не дає, крім зла. Вмій прощати, як прощає мати. За добро добром спіши воздати — мудрість завше доброю була (М. Луків). 2. Хай спогади линуть за вітром, немов голубі пелюстки (М. Рильський). 3. І світлість звуків, мов роса на землі. І синя тінь, мов тон віолончелі (М. Бажан). 4. Ненависть воюючих була такою великою, незліченні маси обох сторін так пристрасно жадали загибелі одна одній, убитих було так багато, що смерть часом ніби відмовлялася приймати загиблих (О. Довженко).
► Серед поданих речень знайдіть складні з підрядними причини. 1. Витри піт солоний із чола І трудись, забувши про утому, Бо людина ціниться по тому, Чи вона зробила, що могла. 2. Приїжджайте частіше додому, Щоб не мучила совість потому. Бо не вічні ні батько, ні мати, Завтра можете їх не застати. 3. Суть дружби є самопожертва, тому й нелегко другом буть (3 тв. М. Луківа).
► Серед поданих речень знайдіть складні з підрядними допустовими. Поясніть їх стилістичні особливості.
|
164 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
► Знайдіть складні речення з підрядними умовними. 1. Коли є до чого жагота, то кипить у руках робота. 2. Як будеш з правдою кохаться, то не будеш паном зваться. 3. Коли дихнуть усі люди, то вітер буде. 4. Безглуздо керувати іншими, якщо не вмієш керувати собою. 5. Якби не було «якби», то кожен був би досконалий. 6. Тоді ціну йому знаєш, як його втрачаєш. 7. Хто хоч один раз украде, той назавжди злодієм стає. 8. Побить, то й абихто знайдеться, от інше діло — пожаліть (Народна творчість). ► Знайдіть складнопідрядні речення з підрядними наслідковими та підрядними мети. Обґрунтуйте рішення. 1. Я воскрес, щоб із вами жити Під шаленством весняних злив. 2. І хочеться бути дужим, І хочеться так любить, щоб навіть каміння байдуже Захотіло ожити і жить! 3. І наша юність буде хай такою, Щоб їй ніхто не заздрити не міг! 4. Виніс край мій жорстоку муку, Щоб сьогодні ожив твій край. 5. Світ зігрів він своєю любов’ю, Переміряв шляхи вікові, Щоб ніколи конвалії кров’ю Не ридали ніде в траві (З тв. В. Симоненка). 6. Місяць, підводячись угору, пірнає в загустілу хмару так, що видніється лише срібний край (М. Стельмах). 7. Листя горобини із зеленого стало жовтим, так що його важко було відрізнити від ягід (В. Гжицький). ► Перепишіть, вставте потрібні розділові знаки, визначивши смислові зв’язки між частинами безсполучникових складних речень. 1. Ліс стоїть задумливий () печальний () йому ось-ось треба пишне своє вбрання скидати () підставляти свої віти дощам холодним () хуртовинам сніговим (Остап Вишня). 2. Промчався вершник по німій Полтаві () у серці міста громом віддалось (Л. Костенко).
|
Стилістика складних речень |
165 |
(А. Головко). 6. Він бачив () до Борислава пливли люди з гір і долин () з містечок і сіл (І. Франко). 7. Тут все говорить із прадавніх пір () тут вічність диха тихо серед гір (М. Вінграновський).
Вправа-трансформація ► Перебудуйте речення так, щоб вийшли безсполучникові складні конструкції. Поясніть смислові відношення в новоутворених конструкціях. 1. Він зрозумів, що життя дається лише один раз і двічі молодим не бути. 2. Золотіє вечірня тополя, Й дивним світлом горять небеса, Покотилась зоря, мов сльоза, У долоні пшеничного поля.
Синтаксичне конструювання ► Закінчіть кожне з поданих речень, утворивши складносурядне з єднальним або протиставним сполучником. Поставте розділові знаки. 1. Залізничник у червоному картузі підняв прапорця. 2. На подвір’ї нікого не було. 3. У пристанційному скверику озвалися солов’ї. 4. У темряві вулиці спалахнули фари. 5. На Дніпрі тремтіли вогники. ► Допишіть пропущену частину складного речення з підрядним мети.
► Наведіть приклади з поетичних творів української літератури, народної мудрості складних речень з різними смисловими відношеннями, поясніть розділові знаки.
► Складіть таблицю (за аналогією з тими таблицями, що використовувалися на уроці) «Смислові відношення між частинами різних видів складнопідрядного речення». |