Мета: повторити поняття про складнопідрядні й прості речення з дієприкметниковими і дієприслівниковими зворотами; розвивати вміння правильно й комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою синонімічних відповідників складнопідрядних і простих речень з дієприкметниковими і дієприслівниковими зворотами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до літературної мови й культурних надбань рідного народу. Внутрішньопредметні зв’язки: Стилістика: синтаксична синоніміка; норми вживання синтаксичних засобів у офіційно-діловому стилі. Міжпредметні зв’язки: російська мова. Тип уроку: урок розширення й поглиблення знань та розвитку практичних умінь. ПЕРЕБІГ УРОКУ
Вибірковий диктант ► Випишіть із тексту речення у два стовпчики: з відокремленими дієприкметниковими зворотами в один стовпчик, дієприслівниковими — у другий. Поясніть уживання розділових знаків. Був прозорий сонячний ранок, і мовчазні навколишні простори, дбайливо устелені сріблястим сніговим килимом, так ясніли навпроти сонця, що аж сліпило очі. Над голубою паддю, над горами ліловими, над буйними нетрями стояв сліпучий сонячний ранок, граючи всіма кольорами веселки. Мільярди перлин мерехтіли на всьому, випромінюючи маленькі сонця, розсипаючи спектри на лапатім листі дубів і ліщини, на травах, на квітах, на тисячолітніх, укритих мохом пнях і колодах. З кінських волохато заінеїних ніздрів сизо порскали клубні пари, лунко |
180 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
били копита об мерзлу, закам’янілу землю, і лискучі полозки саней, весело поскрипуючи, грайливо заточувалися то в один бік, то в другий. Обабіч дороги бовваніли пухнасті, завалені снігом дерева, випиналися кущі, схожі на білі копиці, тоскно дзвеніло на вітрі торішнє сухе бадилля, де-не-де гостро виткнуте з-під заметів (За І. Багряним).
Стилістичний експеримент-трансформація ► Спробуйте переробити прості речення з попереднього завдання на складні. Якого стилістичного відтінку вони набули після трансформації? Самостійна робота з пам’яткою ► Прочитайте пам’ятку. Зробіть виписку-конспект основних її положень. ПАМ’ЯТКА Синонімічними є:
З метою економності вислову й точності відтворення думки в українській мові часто вживають дієприкметникові та дієприслівникові звороти. Рекомендації щодо їх вживання такі:
|
Стилістика складних речень |
181 |
відтінок одного з цих типів підрядних речень, його не слід замінювати дієприслівниковим зворотом.
Лінгвістичне коструювання ► Виділені частини складних речень замініть дієприкметниковими зворотами. Перебудовані речення запишіть, звороти підкресліть. Поясніть уживання розділових знаків. Зразок: Стрічатиме нас деревце, що ми посадили в юності.— Стрічатиме нас деревце, посаджене нами в юності. 1. Зневажена тобою рідна мова — немов діброва, яку знищив вогонь. 2. Поет стає корінням лісу, який називають народ. 1. В історії є постаті, про які люди забули. 4. Вірте кожному слову, що ви від мене почули! ► Прочитайте подані прислів’я. Перепишіть, вставляючи пропущені букви і розкриваючи дужки. Доберіть до поданих речень синонімічні конструкції з підрядними умови. Зразок. Не знаючи броду, не лізь у воду.— Як не знаєш броду, не лізь у воду. 1. Не/знаюч.. броду, не/лізь у воду. 2. Не/ро..бивши краш.. нки, не/сп..чеш яєчні. 3. Не/нах..лившись, з кр..ниці води не/ нап’єш..ся. 4. Не/навчивши в п..люшках, не/навчиш.. і в подушках. 5. М..ясом хвал..т..ся, юшки не/ївши. 6. Не/скуби, не/повивши. Мовна трансформація ► Знайдіть у поданих реченнях відокремлене означення. Замініть ці означення підрядними частинами. Запишіть перебудовані речення українською мовою, використовуючи під час перекладу слова з довідки. Зразок: В последний месяц произошли события, очень расстроившие Андрея.— В останній місяць сталися події, що дуже схвилювали Андрія. 1. Автор благодарит практиков-воспитателей, оказавших по- |
182 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
мощь в проведении исследования (Р. Буре). 2. Они пошли к мостику через ручей, впадавший в реку (К. Паустовский). 3. Окно моей комнаты выходило в сад, заросший смородиной, малиной и крапивой вдоль* забора (Ю. Казаков). 4. Полосы солнечных отблесков от волн, поднятых веслами, мерно** бежали по берегам (К. Паустовский). 5. Язык есть самая живая, самая обильная*** и прочная связь, соединяющая отжившие, живущие и будущие поколения (К. Ушинский).
► Доповніть подані конструкції. Запишіть їх. Який вид підрядних обставинних утворився? Поясніть уживання розділових знаків в утворених реченнях.
2. Треба багато часу приділяти самоосвіті для того, щоб … 5. Щоб налагодити зв’язки між містами-побратимами, … ► До утворених речень доберіть синонімічні прості іменниково-прийменникові конструкції. Запишіть їх.
► Вставте пропущені поняття:
► Виписати з підручника (біології, історії, правознавства тощо) 7-8 складнопідрядних речень з підрядними причини. Які сполучники найхарактерніші для цих речень? Доберіть до них синонімічні прості конструкції. Записати їх. |
* Вдоль — (укр.) уздовж; |
** мерно — (укр.) розмірено; |
*** обильный — (укр.) пишний, розкішний, багатий. |