Мета: повторити та узагальнити знання учнів про реферат, правила його написання, вимоги до оформлення; розвивати навички роботи в групах, мовленнєво-комунікативні вміння, здібності до критичного мислення, аналітико-синтетичні мисленнєві навички, збагачувати словниковий запас; виховувати самостійність, толерантне ставлення до думок інших. Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь і навичок. ПЕРЕБІГ УРОКУ І. Організаційно-мотиваційний етап ► Назвіть термін, визначення якого звучить таким чином: «. коротке точне викладення сутності якогось питання, теми на підставі однієї чи кількох книг, монографій чи інших першоджерел». ► Розділіть аркуш на дві частини і заповніть кожну колонку. |
Що я знаю про реферат | Що хотів би довідатися |
Робота в групах Група 1 ► Закінчіть речення.
► Яку структуру має реферат? Об’єм кожної частини. Група 3 ► Перелічіть основні етапи роботи над рефератом. |
Стилістика складних речень |
193 |
Група 4
► Назвіть основні вимоги до змісту реферату. Група 5 ► Особливості мови реферату. Культура оформлення матеріалів роботи. Перевірка роботи груп Матеріал для вчителя. Реферат має містити основні фактичні відомості та висновки з питання, що розглядається, розгорнуті аргументи, роздуми, порівняння. Функції реферату: інформативна, пошукова, довідкова, комунікативна. Структура реферату: вступ (10 % від загального об’єму), основна частина (параграфи, розділи — 70 % від загального об’єму), висновки (20 %), додатки (таблиці, схеми тощо), бібліографія. У вступі зазначають актуальність теми, місце проблеми серед інших, розкривають історію питання. Також вступ може містити короткий огляд використаної в рефераті літератури. В основній частині реферату необхідно подати в узагальненій формі основні положення літератури з теми. У заключній частині формулюють загальні висновки зі сказаного. Етапи роботи над рефератом: 1) формулювання і осмислення теми; 2) пошук джерел; 3) робота з джерелами: ознайом- лювальне читання (перегляд книг), вибіркове читання, вивчальне читання (деякі фрагменти), 4) складання плану; 5) написання тексту роботи, оформлення. Вимоги до змісту реферату: текст реферату повинен розкривати тему, бути зв’язним, мати змістову завершеність; у рефераті не тільки викладають основний матеріал з теми, а й пропонують шляхи розв’язання проблеми. Для мовленнєвого оформлення реферату використовується науковий стиль. Автор реферату аналізує певне питання, досліджує, дає визначення основних понять, характеризує їх, констатує стан розв’язання питання, формулює висновки. Схематично це може бути подано так: |
Як правило, оцінюють не тільки зміст реферату, а й культуру оформлення матеріалів роботи. Тому важливо пам’ятати декілька правил:
1.На титульному листі вказують, де виконана робота, тема реферату, прізвище та ім’я автора, рік написання, прізвище керівника роботи. |
194 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
2. Реферат повинен бути акуратно написаним або надрукованим. Текст пишуть тільки з однієї сторони, зліва залишають поля.
3. Кожну структурну частину реферату (вступ, основна частина, висновки) починають з нової сторінки. 4. Абзац складає не менше ніж три речення, розділ займає— не менше ніж п’ять сторінок. 5. Кожна цитата, малюнок повинні мати посилання, що оформлюють по-різному: у вигляді зноски на кінці сторінки або в дужках після цитованого висловлювання.
Комунікативний практикум ► Складіть зв’язне монологічне висловлювання із теми «Реферат як засіб роботи з науковою літературою». Рефлексія ► Зверніться до аркушів, що були заповнені вами на початку уроку. Чи правильно ви оцінили те, що знали про реферат? Чи відповіли в ході уроку на питання, що записані в правій колонці?
► Напишіть реферат на одну з тем: 1. Правознавство:
2. Фізика:
3. Географія:
|
Стилістика складних речень |
195 |
4. Історія України:
5. Біологія:
своїх колег — учителів інших предметів із метою корекції поданих тем і проханням оцінити роботу одинадцятикласників. |