План-конспект уроку (розробка уроків)

Урок № 44 РЕФЕРАТ НА ТЕМУ, ПОВ’ЯЗАНУ З ПРЕДМЕТАМИ, ЩО ВИВЧАЮТЬСЯ, ОСОБЛИВОСТІ ЙОГО ПОБУДОВИ І МОВНЕ ОФОРМЛЕННЯ. БІБЛІОГРАФІЯ

Мета:             узагальнити знання учнів про реферат, правила

його написання, вимоги до оформлення, повторити елементи довідкового апарату книги, правила скла­дання бібліографічного опису; розвивати вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний ана­ліз тексту, удосконалювати навички роботи в гру­пах, мовленнєво-комунікативні вміння, здібність до критичного мислення, навички самостійної та колективної роботи, збагачувати словниковий запас; виховувати самостійність, інтерес до книги.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. I.  Організаційний момент
  2. II.   Ознайомлення учнів із темою та завданнями уроку
    1. III.    Виконання системи практичних завдань, спрямованих на розвиток комунікативних умінь

Спостереження

►     Ознайомтеся із запропонованими планами рефератів. Як ви вважаєте, чи повно вони відображають тему? Яких помилок припустилися?

1. Взаємодія людини і природи (біологія).

План

1. Вступ.

2. Екологічна криза.

3. Основні принципи та засоби охорони природного середовища.

4. Шляхи виходу з екологічної кризи.

5. Концепція взаємодії людини та природи.

6. Охорона навколишнього середовища та ринок.

1. Історія великих географічних відкриттів (географія).

План

1. Історія великих географічних відкриттів.

2. Марко Поло.

3. Колумб.

4. Америго Віспуччі.

 

200


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


5. Васко да Гама.

6. Гудзон.

7. Амундсен.

Коментар для вчителя. У першому плані не відображені висновки. Крім того, є порушення логічності у викладі змісту: пункти 3 та 4 слід поміняти місцями. В останньому пункті слово «ринок» краще замінити на «ринкові відносини». У другому плані не відображені вступ та висновки, пункти плану взагалі не відпо­відають темі, у якій йдеться про відкриття, а не про відкривачів.

Аналіз тексту

►      Прочитайте вступ до реферату з теми «Взаємодія людини і при­роди». Як ви вважаєте, чи відповідає зміст вступу вимогам до реферату? Дайте поради автору.

Людина і природа невіддільні одна від одної і тісно взаємо­пов’язані. Для людини, як і для суспільства в цілому, природа є середовищем життя і єдиним джерелом необхідних для існу­вання ресурсів. Природа і природні ресурси — основа, на якій живе і розвивається людське суспільство, першоджерело задово­лення матеріальних та духовних потреб людей. Без природного середовища суспільство існувати не може. Людина — частина природи і як жива істота своєю елементарною життєдіяльністю значно впливає на природне середовище. Перетворювальний вплив людини на природу неминучий. Зміни, які внесені господарською діяльністю в природу, посилюються з розвитком виробничих сил і збільшенням маси речовин, які залучені в господарський обіг.

►      Прочитайте висновки до реферату з теми «Степова геогра­фічна зона». Чи відображають вони тему? Які вимоги пору­шені? Дайте поради автору.

Розорювання відкритих просторів або ділянок, які виникли на місці знищених лісів, призвело до різкої зміни складу тварин­ного населення степової зони. Протягом року великі площі посівів характеризуються різкою зміною умов існування. На великих пло­щах полів існує однорідний трав’яний покрив, з яким пов’язані спочатку (з весни) переважно споживачі зеленої рослинної маси, які до кінця дозрівання зерна змінюються зерноїдними формами ссавців та птахів; потім, коли хліб збирають і поля розорюють, виникають масові щорічні міграції жителів полів на узлісся та на інші ділянки.

Під час оранки знищується велика кількість нір та гнізд тва­рин. З розвитком рівня агротехніки і пов’язаного з цим зменшен­ням кількості бур’янів харчова база жителів полів стає все більш

 

Стилістика складних речень


201


однорідною. Міграції тварин: весняні — на поля, літньо-осінні — з полів, пов’язані з їх масовою загибеллю, стають регулярними; під час міграції посилюється загибель звірів. Під час збирання урожаю створюються додаткові умови для захисту звірів (скирти тощо). Більш сприятливі для звірів умови існування в посівах бобових культур, які, по-перше, щороку не переорюють, по-друге, дають повноцінний високоякісний корм. Під час оранки лісних ділянок сюди проникають жителі степів, рідше луків.

Таким чином, степова географічна зона характеризується різ­номанітністю представників рослинного та тваринного світу, які пристосовані до життя в цій зоні.

Аналіз списку літератури реферату

►   Пригадайте, що таке бібліографія. Які бібліографічні дані

повинен містити список літератури у кінці реферату?

►   Перевірте правильність складання списку літератури у сусіда

по парті. Виправте помилки.

Коментар учителя. Бібліографія — 1. Науковий, системати­зований опис книг та інших видань, де вказано всі вихідні дані про книгу. 2. Список літератури на будь-яку тему або з якої-небудь галузі знань. 3. Наука про способи систематизованого опису книг та інших видань.

Вихідні дані містять обов’язково таку інформацію: прізвище автора, назву книги, видавництво, рік видання, обсяг книги. В бібліографічній пунктуації потрібна особлива точність.

Книга індивідуального автора

Нікішина Т. В. Збірник диктантів з української мови. 5-9 кла­си. — Х. : Вид. група «Основа», 2006. — 224 с.

Книга під назвою

Залікові завдання з української мови: 7-9 класи / упо- ряд. В. Розізнана. — К. : Шкільний світ, 2007. — 128 с.

Стаття з газети чи журналу

Що таке український бестселер? // Слово і Час.— 2003. — № 2, С. 41-45.

Твір із багатотомного видання

Грушевський М. С. Лаврський гурток і його книжна продук­ція // Історія української літератури : зб. творів : у 9 т. — К. : Либідь, 1998. — Т. 1.— С. 294-302.

Обговорення підготовленого реферату. Робота в парах

►   Обговоріть план, вступ і висновки рефератів, що підготували.

Допоможіть один одному виправити помилки.

 

202

 

Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень

 

Обговорення підготовленого реферату. Колективна робота

►    Прослухайте плани рефератів, вступ та висновки своїх одно­класників. Прокоментуйте свою точку зору щодо виконаної роботи, укажіть на помилки, допоможіть їх виправити.

  1. IV.   Рефлексія

Комунікативний практикум

►    Складіть поради «Як уникнути помилок під час написання реферату».

  1. V.  Домашнє завдання

►    Закінчити роботу над рефератом.

►    За матеріалами реферату підготувати доповідь.

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.