План-конспект уроку (розробка уроків)

Урок № 48 ПРЯМА Й НЕПРЯМА МОВА, ЇЇ ПРИЗНАЧЕННЯ Й ГРАМАТИЧНО-СМИСЛОВІ ОСОБЛИВОСТІ

Мета:             повторити основні відомості про пряму та непряму

мову, її призначення та граматично-смислові особ­ливості; розвивати вміння передавати чужі думки за допомогою прямої та непрямої мови, пра­вильно їх оформляти на письмі; за допомогою мов­леннєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до літературної мови й культурних надбань рідного народу. Внутрішньопредметні зв’язки:

Пунктуація: засоби оформлення прямої мови.

Міжпредметні зв’язки:

Література: виразне читання.

Тип уроку: урок розширення й поглиблення знань та розвитку практичних умінь.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. I.  Організаційний момент
  2. II.   Ознайомлення школярів із темою, метою і завданнями уроку

Діалог є одним із найважливіших видів мовленнєвої діяль­ності, так само вміння створювати речення з прямою мовою є шля­хом до успіху у людському спілкуванні. Отож ми сьогодні маємо змогу повторити, узагальнити та закріпити знання про пряму мову, її різновиди. Систематизувати навички розстановки розді­лових знаків у реченнях з прямою мовою, при діалогах.

 

Стилістика речень з різними засобами вираження чужого мовлення 217


  1. III.   Актуалізація опорних знань

Лінгвістична гра «Голосую»

►      Дайте відповідь на запитання за допомогою символічних кар­ток, де червоний колір позначає «ні», жовтий — «так».

1. Чужа мова — це мова іншої особи, не автора, не мовця? (Так)

2. Спосіб передачі чужої мови без збереження лексичних, син­таксичних особливостей — це пряма мова? (Ні)

3. Дослівне відтворення чужої мови — це пряма мова? (Так)

4. Непряма мова становить складносурядне речення? (Ні, СПР)

5. Змістове ядро у конструкції з прямою мовою становлять слова автора? (Ні, пряма мова.)

6. Невласне пряма мова поєднує в собі елементи прямої та непря­мої мови? (Так)

7. Різновидом прямої мови є діалог? (Так)

8. Нова репліка діалогу записується з нового рядка? (Так)

9. Репліки діалогу інколи беруться в лапки? (Так) Коли? (Коли записуються підряд, не з абзацу, а між ними ставимо тире.)

10. Цитати завжди беруться в лапки? (Ні, не беруться, якщо цитується віршований текст.)

11. З малої літери пишеться цитата? (Так) Коли? (Коли є части­ною речення.)

12. Епіграф є різновидом цитати? (Так)

  1. IV.   Формування й удосконалення практичних умінь і навичок

Лінгвістичний аналіз

►      Прочитайте виразно. Знайдіть пряму мову, слова автора. Пояс­ніть уживання розділових знаків.

1. Помандрував козаченько у чистеє поле, за ним біжить дівчи­нонька: «Вернися, соколе!» «Бідна моя головонька!» — зажу­рився соколонько. 2. »Мамо! — кличу я, ридаючи. — Хоч озви­ся! …» Все дарма! Чує плач мій на чужиноньці тільки ніченька німа.

►      Знайдіть речення, у якому пряма мова стоїть після слів автора. Перепишіть, поставте розділові знаки.

1. Закохався я і гину каже лицар (Леся Українка). 2. Вливайся, вливайся дитино, квапить мене мати (М. Стельмах). 3. І тихо- тихесенько я промовляла. Сон літньої ночі, мені тебе жаль (Леся Українка).

►      Знайдіть речення, в якому пряму мову вжито перед словами автора. Перепишіть, поставте розділові знаки.

 

218


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


1. Оцінювати чиєсь життя — це, мабуть найпростіше, сказала Лукія (О. Гончар). 2. Кума ж на цюю жалібную так каже кумові своєму сердешний куме! Ну й чому ти не прибіг до мене вранці (Л. Глібов). 3. Добридень, куме! Вовк гукає. Той спить, хто щастя має (Л. Глібов).

►      Знайдіть речення, в якому слова автора розривають пряму мову посеред речення (розділові знаки пропущено).

1. Правду ото в народі кажуть Не святі горшки ліплять (І. Цюпа). 2. Ех, сину, сину промовляє докірливо батько не кричи хоч ти на старого, бо так закричали мене за цей місяць — жить не хочеться! (Г. Косинка). 3. Як присягу підношу голос я Шип­шини й пісні не віддам нікому (М. Рильський). 4. Дозвольте і мені, панове, річ держать тут обізвалася Лисиця (Л. Глібов).

►      Знайдіть речення, в якому слова автора охоплюють пряму мову (розділові знаки пропущено).

1. І сказав Богдан на Раді в місті Переяславі. І султан, і хан, і шляхта — вороги напасливі (П. Тичина). 2. Його непокоїло, коли діти на питання Яким ти хочеш вирости? Відповідали смі­ливим, хоробрим, дужим, але майже ніхто не говорив Чесним і добрим (І. Цюпа). 3. Загриміли гармати, заграли дзвони, а козаки ще дуже закричали Слава, Слава гетьманові Хмельницькому (П. Пангів).

►      Знайдіть речення з непрямою мовою.

1. У нашому краї все степ та степ несподівано, ні до кого не звертаючись, сказав веснянкуватий солдат (А. Шиян).2. Богдан розсміявся: «Що ж я вам дам, коли маю тільки один пейзажний вірш, та ще про дощ» (М. Стельмах). 3. Дівчина грайливо запи­тала, а що, коли вона й справді лісова мавка (І. Цюпа).

Синтаксичний конструктор

►      Поставте при прямій мові (1) слова автора (2) в усіх можли­вих позиціях.

1. «Що таке людина, як подумаєш про це? Велика розумом людина, та не може осягнути вона всіх чудес землі». 2. Писав майже дев’ятсот років тому Володимир Мономах.

►      Накресліть схеми поданих речень.

  1. «Ось тут заложимо оселю для себе і для тих купців, що сюди будуть приїжджати», — сказав найстарший Кий. 2. Аскольд і Дир побачили гарне місто над рікою, ввійшли до нього і ска­зали киянам: «Ми будемо у вас князювати, будемо вас боронити перед нападами чужих племен» (За А. Лотоцьким).

 

Стилістика речень з різними засобами вираження чужого мовлення 219

 

Пунктуаційний практикум

►    Розставте потрібні розділові знаки.

Говорять якось поляки запорожцям Ми от воюєм завжди за честь а ви за гроші. Чого кому бракує той за то воює відповіда­ють козаки (Народна творчість).

Творча лабораторія

►    Складіть речення з прямою мовою за спроектованими схе­мами, скориставшись довідкою.

Схеми: 1. А: «П! П.» 2. «П,— а, — П. П!»

Довідка: екологія, природа, земля-мати, берегти, піклуватися, обов’язок, майбутнє, турбота, флора і фауна, краєвид, планета, катастрофи, задля власної користі, паростки добра.

  1. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок

Бесіда «Мікрофон»

1. У чому особливість речень з прямою мовою?

2. Які розділові знаки властиві реченням з прямою мовою?

3. Якими ознаками характеризуються речення з непрямою мовою?

4. Які інтонаційні особливості речень з прямою та непрямою мовою?

  1. Підсумок уроку
  2. Домашнє завдання

►    Складіть і записати невелику розповідь, відтворивши подану ситуацію і розв’язавши її по-своєму. Використати пряму мову чи діалог.

Ситуація. Тебе запрошено (другом чи подругою) на день наро­дження. У пошуках квітів ти запізнюєшся на вказаний час. З’являєшся тоді, коли всі гості вже за столом.

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.