Мета: повторити основні відомості про пряму та непряму мову, її призначення та граматично-смислові особливості; розвивати вміння передавати чужі думки за допомогою прямої та непрямої мови, правильно їх оформляти на письмі; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до літературної мови й культурних надбань рідного народу. Внутрішньопредметні зв’язки: Пунктуація: засоби оформлення прямої мови. Міжпредметні зв’язки: Література: виразне читання. Тип уроку: урок розширення й поглиблення знань та розвитку практичних умінь. ПЕРЕБІГ УРОКУ
Діалог є одним із найважливіших видів мовленнєвої діяльності, так само вміння створювати речення з прямою мовою є шляхом до успіху у людському спілкуванні. Отож ми сьогодні маємо змогу повторити, узагальнити та закріпити знання про пряму мову, її різновиди. Систематизувати навички розстановки розділових знаків у реченнях з прямою мовою, при діалогах. |
Стилістика речень з різними засобами вираження чужого мовлення 217 |
Лінгвістична гра «Голосую» ► Дайте відповідь на запитання за допомогою символічних карток, де червоний колір позначає «ні», жовтий — «так». 1. Чужа мова — це мова іншої особи, не автора, не мовця? (Так) 2. Спосіб передачі чужої мови без збереження лексичних, синтаксичних особливостей — це пряма мова? (Ні) 3. Дослівне відтворення чужої мови — це пряма мова? (Так) 4. Непряма мова становить складносурядне речення? (Ні, СПР) 5. Змістове ядро у конструкції з прямою мовою становлять слова автора? (Ні, пряма мова.) 6. Невласне пряма мова поєднує в собі елементи прямої та непрямої мови? (Так) 7. Різновидом прямої мови є діалог? (Так) 8. Нова репліка діалогу записується з нового рядка? (Так) 9. Репліки діалогу інколи беруться в лапки? (Так) Коли? (Коли записуються підряд, не з абзацу, а між ними ставимо тире.) 10. Цитати завжди беруться в лапки? (Ні, не беруться, якщо цитується віршований текст.) 11. З малої літери пишеться цитата? (Так) Коли? (Коли є частиною речення.) 12. Епіграф є різновидом цитати? (Так)
Лінгвістичний аналіз ► Прочитайте виразно. Знайдіть пряму мову, слова автора. Поясніть уживання розділових знаків. 1. Помандрував козаченько у чистеє поле, за ним біжить дівчинонька: «Вернися, соколе!» «Бідна моя головонька!» — зажурився соколонько. 2. »Мамо! — кличу я, ридаючи. — Хоч озвися! …» Все дарма! Чує плач мій на чужиноньці тільки ніченька німа. ► Знайдіть речення, у якому пряма мова стоїть після слів автора. Перепишіть, поставте розділові знаки. 1. Закохався я і гину каже лицар (Леся Українка). 2. Вливайся, вливайся дитино, квапить мене мати (М. Стельмах). 3. І тихо- тихесенько я промовляла. Сон літньої ночі, мені тебе жаль (Леся Українка). ► Знайдіть речення, в якому пряму мову вжито перед словами автора. Перепишіть, поставте розділові знаки. |
218 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
1. Оцінювати чиєсь життя — це, мабуть найпростіше, сказала Лукія (О. Гончар). 2. Кума ж на цюю жалібную так каже кумові своєму сердешний куме! Ну й чому ти не прибіг до мене вранці (Л. Глібов). 3. Добридень, куме! Вовк гукає. Той спить, хто щастя має (Л. Глібов).
► Знайдіть речення, в якому слова автора розривають пряму мову посеред речення (розділові знаки пропущено). 1. Правду ото в народі кажуть Не святі горшки ліплять (І. Цюпа). 2. Ех, сину, сину промовляє докірливо батько не кричи хоч ти на старого, бо так закричали мене за цей місяць — жить не хочеться! (Г. Косинка). 3. Як присягу підношу голос я Шипшини й пісні не віддам нікому (М. Рильський). 4. Дозвольте і мені, панове, річ держать тут обізвалася Лисиця (Л. Глібов). ► Знайдіть речення, в якому слова автора охоплюють пряму мову (розділові знаки пропущено). 1. І сказав Богдан на Раді в місті Переяславі. І султан, і хан, і шляхта — вороги напасливі (П. Тичина). 2. Його непокоїло, коли діти на питання Яким ти хочеш вирости? Відповідали сміливим, хоробрим, дужим, але майже ніхто не говорив Чесним і добрим (І. Цюпа). 3. Загриміли гармати, заграли дзвони, а козаки ще дуже закричали Слава, Слава гетьманові Хмельницькому (П. Пангів). ► Знайдіть речення з непрямою мовою. 1. У нашому краї все степ та степ несподівано, ні до кого не звертаючись, сказав веснянкуватий солдат (А. Шиян).2. Богдан розсміявся: «Що ж я вам дам, коли маю тільки один пейзажний вірш, та ще про дощ» (М. Стельмах). 3. Дівчина грайливо запитала, а що, коли вона й справді лісова мавка (І. Цюпа). Синтаксичний конструктор ► Поставте при прямій мові (1) слова автора (2) в усіх можливих позиціях. 1. «Що таке людина, як подумаєш про це? Велика розумом людина, та не може осягнути вона всіх чудес землі». 2. Писав майже дев’ятсот років тому Володимир Мономах. ► Накресліть схеми поданих речень.
|
Стилістика речень з різними засобами вираження чужого мовлення 219 |
Пунктуаційний практикум
► Розставте потрібні розділові знаки. Говорять якось поляки запорожцям Ми от воюєм завжди за честь а ви за гроші. Чого кому бракує той за то воює відповідають козаки (Народна творчість). Творча лабораторія ► Складіть речення з прямою мовою за спроектованими схемами, скориставшись довідкою. Схеми: 1. А: «П! П.» 2. «П,— а, — П. П!» Довідка: екологія, природа, земля-мати, берегти, піклуватися, обов’язок, майбутнє, турбота, флора і фауна, краєвид, планета, катастрофи, задля власної користі, паростки добра.
Бесіда «Мікрофон» 1. У чому особливість речень з прямою мовою? 2. Які розділові знаки властиві реченням з прямою мовою? 3. Якими ознаками характеризуються речення з непрямою мовою? 4. Які інтонаційні особливості речень з прямою та непрямою мовою?
► Складіть і записати невелику розповідь, відтворивши подану ситуацію і розв’язавши її по-своєму. Використати пряму мову чи діалог. Ситуація. Тебе запрошено (другом чи подругою) на день народження. У пошуках квітів ти запізнюєшся на вказаний час. З’являєшся тоді, коли всі гості вже за столом. |