Мета: удосконалювати вміння складати тексти публіцис тичного стилю, навички складання монологічного висловлювання в публіцистичному стилі; розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно, з дотриманням стильових ознак; збагачувати словниковий запас мовлення учнів засобами оцінки, розширювати кругозір школярів; виховувати моральні якості, доброзичливе ставлення до оточуючих. Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь і навичок. ПЕРЕБІГ УРОКУ I. Організаційний момент
Мозковий штурм ► Назвіть риси характеру людини, які, на вашу думку, складають поняття мораль. |
► Як ви вважаєте, чи є серед названих рис застарілі, не актуальні для сьогодення?
Комунікативний практикум
|
Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей |
301 |
Спостереження-дослідження ► Прочитайте прислів’я та приказки, які склав наш народ, роздумуючи над питанням моральності. З якими з них ви згодні? З якими могли б посперечатися? 1. Люди як люди: були б ми добрі. 2. Не всяка стежка без спориша, не в кожної людини добра душа. 3. Не шукай правди в інших, коли в тобі її немає! 4. З золотом, як з вогнем: і тепло з ним, і небезпечно. 5. Зі злості болять кості. 6. На злого чоловіка і собака бреше. 7. Хоч ганьба очі не виїсть, але не дає між люди показатися. 8. Слова як мед, а діла як полин. 9. Хто в темряву дивиться, той од світла кривиться. 10. Яка совість — така й честь. 11. Як ми людям, так люди й нам. ► Прочитайте вислови відомих людей. Чим відрізняються їхні висновки про моральність людини від мудрості народної? 1. У людей, якщо вони не вміють користуватися як належно добром, з добра виростає зло (Демокрит). 2. Краще терпіти зло, ніж його робити (Г. Гессе). 3. Частіше за все щастя приходить до щасливого, а нещастя — до нещасного (Ф. Ларошфуко). 4. Ми щасливі тільки тоді, коли відчуваємо, що нас поважають (Б. Паскаль). 5. Не зближуйся з тими людьми, які мають гнучку совість (Делакруа). 6. Тому, хто знає, далеко до того, хто любить; тому, хто любить, далеко до того, хто вміє радіти (Конфуцій). 7. Від нестачі поваги до себе виникає стільки ж вад, скільки від зайвої до себе поваги (М. Монтень). Вибіркова робота ► Прочитайте заголовки статей із «Молодіжної газети Вінниччини». Як ви вважаєте, які з них розкривають морально-етичні теми? Обґрунтуйте свою точку зору. 1. Навіщо мені батьки, якщо я їм не потрібна? 2. Учні 23 школи презентували свої вишиванки в краєзнавчому музеї. 3. Жалість ніколи не стане коханням. 4. Не купуйте дітям дорогі мобілки.
Термінологічний практикум ► Спробуйте дати визначення статті як жанру. Чим стаття відрізняється від замітки? Коментар для вчителя. Стаття в газету належить до публіцистичного стилю мовлення. На відміну від замітки, у статті |
302 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
якийсь факт або явище не складає увесь зміст, а є тільки матеріалом для спостережень, висновків. У статті автор намагається зрозуміти і розкрити проблему, її причини. Мета автора — привернути увагу читачів, спонукати їх до дій.
Робота з текстом ► Прослухайте текст статті з «Молодіжної газети Вінниччини». Визначте головну думку. Які факти використав автор для її розкриття? Яку аргументацію навів? Як автор починає статтю? Як робить висновок? Знайдіть мовні засоби, характерні для публіцистичного стилю. А ЩАСТЯ — ПОРЯД Ми постійно кудись поспішаємо і за нагальними та не дуже справами не помічаємо самого життя, яке, неначе корабель, пропливає повз, залишаючи нас за бортом. Усвідомлення своєї мало- значимості в цьому світі, неможливості досягти бажаного, щось змінити призводить до депресії. Тоді навіть такі дрібниці, як незадовільна оцінка чи зламаний ніготь перетворюються в справжню трагедію, яка ще раз доводить нікчемність земного існування. Та спробуймо подивитися на світ іншими очима. Мабуть, кожен пам’ятає, як у дитинстві не раз ходив шукати місця, де золоте сонечко лягало спати, і знав напевно, що є отой «край землі», де небо зливається з землею. Ми вірили в Діда Мороза і з нетерпінням чекали, що ж святий Миколай покладе нам під подушку. Пройшли роки. Тепер ми точно знаємо, що досягти горизонту неможливо, а чарівний дідусь і його онучка Снігуронька — це наші батьки. Та іноді нам так хочеться вірити, що у світі трапляються дива. — Вітаю! У вас щасливий квиток, — каже мені кондуктор трамвая. — Вам неодмінно пощастить! На обличчі мимоволі з’являється посмішка. З одного боку це — справжнісіньке божевілля думати, що маленький шматочок паперу приносить удачу. Але хіба не можна трішки помріяти? Кожен із нас вірить у якісь забобони: хтось радіє, коли йому переходять дорогу з двома повними відрами або перебігає сірий кіт, що приносить удачу. Здається, дрібниці, але погодьтеся, що саме вони рятують нас від поганого настрою, налаштовують на щось позитивне, додають впевненості в діях. Якщо ви не встигли на тролейбус, на ваших колготках з’явилася стрілка або зламалися підбори — посміхніться. Адже все це — дрібниці, через які не варто перейматися. «Безвихідних ситу |
Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей |
303 |
ацій не буває»,— говорить відомий барон Мюнхгаузен. А інший мультиплікаційний герой співав, що «от улыбки хмурый день светлей, от улыбки в небе радуга проснётся. Поделись улыбкою своей, и она к тебе не раз ещё вернётся».
Частіше посміхайтесь, упевнено дивіться в майбутнє, вірте в себе і не бійтеся втілювати свої мрії в реальність. Сонячне проміння засліплює очі, лагідний вітерець розвіює волосся, а легені наповнює ніжний солодкий аромат весняних квітів. Хіба це не радість — відчувати себе живим, здоровим, коханим, усміхненим і щасливим? А щастя, воно — поряд. Потрібно лише помітити його в тих приємних дрібничках, що нас оточують (Любов Шевчук; 345 слів). Письмова робота ► Підготуйте статтю для молодіжної газети. Уявіть, що читачами будуть ваші ровесники. Оберіть тему, що буде їм цікава. Напишіть так, щоб ваші однолітки задумалися над тими морально- етичними питаннями, які ви поставите.
► Допишіть статтю. ► Продивитися кілька номерів молодіжних газет. Яка тематика розробляється? Що привернуло вашу увагу? |