План-конспект уроку (розробка уроків)

Урок № 61 СЛОВО, СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ, РЕЧЕННЯ

Мета:            узагальнити й систематизувати знання учнів про

слово, словосполучення, речення з метою вироб­лення практичних умінь і навичок їх доцільного використання у власному мовленні; розвивати ко­мунікативно-мовленнєві вміння, мислення, творчі здібності; виховувати у школярів за допомогою мов­леннєво-комунікативного дидактичного матеріалу прагнення до дієвості, активності, творчості у житті, бажання самому творити свою долю.

Обладнання: схема, діаграма, опорна таблиця, роздавальний мате­ріал, картки із системою орієнтирів, плакат із зобра­женням гори.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації.

 

308


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. Настановчо-мотиваційний етап

Психологічна настанова у формі психотренінгу.

Вправа «Верхівка надій»

►   Учні на паперових аркушах пишуть про свої сподівання від уроку, зачитують написане і прикріплюють аркуші на плакаті із зображенням гори.

  1. Ознайомлення із темою, метою і завданнями уроку

►   Тему уроку допоможе сформулювати такий запис:

Життя сенс життя Життя — це вічний пошук


Слово вчителя. Отже, над якими мовними одиницями будемо сьогодні працювати? Які проблеми будемо розглядати? Назвіть тему уроку. Пригадайте, що вам відомо з теми? Доповніть подану схему.


С

Знаю

О

   
про слово   про словосполучення   про речення  
     
?   ?   ?  
     
III. Процесуально-діяльнісний етап


Робота з діаграмою

Слово вчителя. Суть словосполучення найкраще виявляється під час зіставлення його, з одного боку, зі словом, а з другого боку — з реченням. Тож порівняйте слово і словосполучення, речення і словосполучення, слово і речення.

►   Зробіть висновки. Заповніть діаграму Ейлера-Венна.

Діаграма Ейлера-Венна словосполучення


слово


речення

 

Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей


309


Довідка: Словосполучення — це сполучення двох або кіль­кох самостійних слів, пов’язаних одне з одним змістом і гра­матично. Як і слово, словосполучення називає певний предмет, ознаку чи дію, проте дає їм конкретнішу, точнішу назву. Якщо речення є одиницею повідомлення, служить засобом комунікації (спілкування), то словосполучення — це номінативна одиниця, одиниця називання, позначення. На відміну від речення сло­восполучення не виражає закінченої думки, виступаючи засо­бом спілкування лише через речення. Воно позбавлене основної ознаки речення — предикативності (присудковості). Тому спо­лучення підмета і присудка не слід вважати словосполученням: між підметом і присудком існують відношення, характерні для речення.

Стратегія «Прес»

►   Визначте мовну одиницю. Відповідь обґрунтуйте.

Життя. (Слово і речення) Сенс життя. (Словосполучення і ре­чення)

Робота в мікрогрупах

►    Прочитайте статтю чеського соціолога Іржі Томана. З тексту виберіть мовні одиниці (слово, словосполучення, речення — за групами), схарактеризуйте їх стилістичні особливості. Побу­дуйте схеми речень останнього абзацу.

Уявіть собі надзвичайно широку ріку, в якій один біля одного пливуть багато човнів, кожен з яких уособлює людську долю. Вільна течія річки — це ніби плин часу.

Більшість човнів несе течія життя. Мало є таких людей, які із самого початку плавання знають або в ході його усвідомлю­ють, куди їм треба доплисти, і скеровують свій човен у цьому напрямку — до певної мети. Цілком ймовірно, що вони до неї допливуть.

З решти плавців багато хто здивується, куди це їх винесла вода і чому вони засіли на мілині. Саме до них і належать люди, які ніколи не аналізували своїх бажань, своєї мети, ніколи не замис­лювалися, яким чином можна їх здійснити. Принаймні їх завжди обійдуть ті, хто відзначається цілеспрямованістю.

  • Що уособлює у собі течія річки?
  • Чому більшість човнів пливе за течією, не задумуючись куди?
  • Що станеться з цими людьми?
  • Що станеться з людьми, які знають куди пливуть?
  • Яка основна думка тексту? Чи погоджуєтесь ви з нею?

 

310


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


Робота над висновками

►      Бесіда.

  • Що таке слово?
  • Що таке словосполучення? З чого воно складається?
  • Які сполучення слів не вважаються словосполученнями?
  • Які синтаксичні зв’язки існують між словами у словосполу­ченні? Поясніть особливості кожного.
  • Які є види словосполучень за будовою і за головним словом?
  • Дайте визначення реченню.
  • Які є види речень за будовою і метою висловлювання?

►      Заповнення таблиці (колективно за результатами роботи груп).


Мовна одиниця Види Приклади

Слово

   

Словосполучення

   

Речення

   
Вправи на застосування узагальнювальних правил

►      Прослухайте притчу. Дайте їй назву, визначаючи тему й мету

висловлювання, тип та стиль тексту. Виділіть у реченнях

останнього абзацу словосполучення, визначте їхню будову

і вид. Складіть схеми словосполучень.

Був чудовий тихий вечір. Біля відкритого вікна сидів чоло­вік, поринувши в глибокі роздуми. Його мучило питання: що таке життя? На тротуарі з’явилася група студентів, які жваво обго­ворювали різні теми. Проходячи повз вікна, один із них сказав, що життя — це постійне навчання.

—        Правильно, — сказав про себе чоловік. Та все ж ця відпо­відь не задовольнила його розум.

У пошуках відповіді він підняв свої очі до неба і погляд його зупинився на павукові, який сидів на своєму «троні» над вікном, який нібито йому сказав:

—       Життя — це вічна плутанина. Але цією плутаниною я швидко рухаюся з місця на місце, досягаючи навіть царських палат.

Після довгих і безрезультатних роздумів наш учений вийшов на свіже повітря. Він проходив густим гаєм і почув прекрасний спів солов’я, який нібито говорив:

—  Життя — це постійний спів.

Ідучи далі, чоловік побачив на лузі вола, який жадібно їв траву і нарікав на свою долю:

 

Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей


311


—  Життя — це взаємне поїдання. Сьогодні я їм траву, а завтра з’їдять мене!

Згодом чоловік побачив курку, яка вела своїх курчат. Коли курчата наблизилися до води, кинулись у воду і попливли, зали­шивши курку в повному нерозумінні. Вона, звичайно, не розу­міла, що господиня підклала їй качині яйця.

—  Життя — це неможливість! — бідкалася курка.

Направляючи свої кроки додому, вчений-шукач почув плач

дитини. Від болю стиснулося його серце, а якийсь тихий голос шепотів йому:

—  Життя — це ж сльози і переживання.

Потім він повернувся додому і, поклавши свою стомлену голову на подушку, сам собі сказав:

—  Життя — це вічний пошук.

Питання про життя є найбільш актуальним у наш час. Люд­ські відповіді різноманітні, оскільки прояв життя і умови життя в людей різноманітні. А життя — це є любов, шлюб і сім’я.

Робота в мікрогрупах

►   Що таке життя у вашому розумінні? Сформулюйте свою думку

за допомогою:

1-      ша    група — слів;

2-     га       група — словосполучень;

3-     тя      група — речень.

Проблемне завдання

►   З’ясуйте, які пари слів є словосполученнями, а які ні і чому.

Зробіть синтаксичний розбір словосполучень.

Питання про життя, сьогодні я, тихий вечір, з’явилась група, жваво обговорювали, над вікном, спів солов’я, сльози і пережи­вання, умови життя, шлюб і сім’я.

Дослідницьке завдання

►   Перекладіть текст українською мовою, порівняйте синтаксичні

конструкції в українській та російській мовах. Визначте стиль

тексту, вказуючи на його мовні ознаки.

Жизнь — активная форма существования материи, в некото­ром смысле высшая по сравнению с её физической и химической формами существования. Также под словом «жизнь» понимают период существования отдельно взятого организма от момента возникновения до его смерти. Живым является то, что удовлет­воряет собственные потребности, активно анализируя и исполь­зуя условия окружающей среды.

 

312                 Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


Имеется большое число определений понятия «жизнь», отра­жающих различные подходы. Многочисленные определения сущ­ности жизни можно свести к трём основным. Согласно первому подходу, жизнь определяется носителем её свойств; согласно вто­рому подходу, жизнь рассматривают как совокупность специфи­ческих физико-химических процессов. И, наконец, третий под­ход — определить минимально возможный набор обязательных свойств, без которых никакая жизнь невозможна.

Жизнь можно определить, как активное, идущее с затра­той полученной извне энергии, поддержание и самовоспроизве­дение специфической структуры. Согласно взглядам М. Биша, жизнь — это совокупность явлений, сопротивляющихся смерти (З вікіпедії).

Творче завдання (у парах)

►        Що треба людині для повного щастя? Прослухайте вірш і дайте

відповідь на запитання. Допишіть рядки вірша. Зробіть стиліс­тичний аналіз використаних у тексті синтаксичних одиниць.

Свобода і мир та ранкова. (роса),

А ще небеса мирні, райдужні, … (сині)

І неповторна безмежна. (краса).

А ще треба радість і сонце. (в зеніті),

Здоров’я і сили, багато. (тепла)

Ще тато і мама найкращі. (у світі)

І пісня чарівна, щоб завжди. (була).

Хай сонячний зайчик стрибає. (по хаті),

Хай казку дарує і щире. (тепло),

Щоб всі ми були і здорові й (багаті)

І щастя веселе у хаті. (жило).

Щоб сонце ласкаве усіх. (зігрівало),

А сонячний промінь світився. (в душі).

Бо ж, справді, нам треба для щастя. (чимало):

… (Довкілля прекрасне і поклик душі).

  1. Контрольно-рефлексивний етап

Рефлексія

  • Чи досягли верхівки надій?
  • Чи справдилися сподівання від уроку?
  • Що допомогло у роботі?
  • Які труднощі відчували?
  • Яку тему ми обговорювали?

Стратегія «Мікрофон»

Життя — це.

 

Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей

 

313

 

  1. Домашнє завдання (на вибір)

►    Підготувати лінгвістичне повідомлення з теми уроку, ілюстру­ючи його власними прикладами.

►    Доберіть афоризми про життя, схарактеризувати синтаксичні конструкції.

►    Напишіть твір-мініатюру «Кожен коваль своєї долі», вико­ристовуючи відомі синтаксичні конструкції.

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.