Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про
слово, словосполучення, речення з метою вироблення практичних умінь і навичок їх доцільного використання у власному мовленні; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення, творчі здібності; виховувати у школярів за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу прагнення до дієвості, активності, творчості у житті, бажання самому творити свою долю. Обладнання: схема, діаграма, опорна таблиця, роздавальний матеріал, картки із системою орієнтирів, плакат із зображенням гори. Тип уроку: урок узагальнення і систематизації. |
308 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Психологічна настанова у формі психотренінгу. Вправа «Верхівка надій» ► Учні на паперових аркушах пишуть про свої сподівання від уроку, зачитують написане і прикріплюють аркуші на плакаті із зображенням гори.
► Тему уроку допоможе сформулювати такий запис: Життя сенс життя Життя — це вічний пошук |
Слово вчителя. Отже, над якими мовними одиницями будемо сьогодні працювати? Які проблеми будемо розглядати? Назвіть тему уроку. Пригадайте, що вам відомо з теми? Доповніть подану схему. |
С |
Знаю |
О |
|
про слово | про словосполучення | про речення | |||
? | ? | ? | |||
III. Процесуально-діяльнісний етап |
Робота з діаграмою
Слово вчителя. Суть словосполучення найкраще виявляється під час зіставлення його, з одного боку, зі словом, а з другого боку — з реченням. Тож порівняйте слово і словосполучення, речення і словосполучення, слово і речення. ► Зробіть висновки. Заповніть діаграму Ейлера-Венна. Діаграма Ейлера-Венна словосполучення |
слово |
речення |
Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей |
309 |
Довідка: Словосполучення — це сполучення двох або кількох самостійних слів, пов’язаних одне з одним змістом і граматично. Як і слово, словосполучення називає певний предмет, ознаку чи дію, проте дає їм конкретнішу, точнішу назву. Якщо речення є одиницею повідомлення, служить засобом комунікації (спілкування), то словосполучення — це номінативна одиниця, одиниця називання, позначення. На відміну від речення словосполучення не виражає закінченої думки, виступаючи засобом спілкування лише через речення. Воно позбавлене основної ознаки речення — предикативності (присудковості). Тому сполучення підмета і присудка не слід вважати словосполученням: між підметом і присудком існують відношення, характерні для речення.
Стратегія «Прес» ► Визначте мовну одиницю. Відповідь обґрунтуйте. Життя. (Слово і речення) Сенс життя. (Словосполучення і речення) Робота в мікрогрупах ► Прочитайте статтю чеського соціолога Іржі Томана. З тексту виберіть мовні одиниці (слово, словосполучення, речення — за групами), схарактеризуйте їх стилістичні особливості. Побудуйте схеми речень останнього абзацу. Уявіть собі надзвичайно широку ріку, в якій один біля одного пливуть багато човнів, кожен з яких уособлює людську долю. Вільна течія річки — це ніби плин часу. Більшість човнів несе течія життя. Мало є таких людей, які із самого початку плавання знають або в ході його усвідомлюють, куди їм треба доплисти, і скеровують свій човен у цьому напрямку — до певної мети. Цілком ймовірно, що вони до неї допливуть. З решти плавців багато хто здивується, куди це їх винесла вода і чому вони засіли на мілині. Саме до них і належать люди, які ніколи не аналізували своїх бажань, своєї мети, ніколи не замислювалися, яким чином можна їх здійснити. Принаймні їх завжди обійдуть ті, хто відзначається цілеспрямованістю.
|
310 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
Робота над висновками
► Бесіда.
► Заповнення таблиці (колективно за результатами роботи груп). |
Мовна одиниця | Види | Приклади |
Слово |
||
Словосполучення |
||
Речення |
Вправи на застосування узагальнювальних правил
► Прослухайте притчу. Дайте їй назву, визначаючи тему й мету висловлювання, тип та стиль тексту. Виділіть у реченнях останнього абзацу словосполучення, визначте їхню будову і вид. Складіть схеми словосполучень. Був чудовий тихий вечір. Біля відкритого вікна сидів чоловік, поринувши в глибокі роздуми. Його мучило питання: що таке життя? На тротуарі з’явилася група студентів, які жваво обговорювали різні теми. Проходячи повз вікна, один із них сказав, що життя — це постійне навчання. — Правильно, — сказав про себе чоловік. Та все ж ця відповідь не задовольнила його розум. У пошуках відповіді він підняв свої очі до неба і погляд його зупинився на павукові, який сидів на своєму «троні» над вікном, який нібито йому сказав: — Життя — це вічна плутанина. Але цією плутаниною я швидко рухаюся з місця на місце, досягаючи навіть царських палат. Після довгих і безрезультатних роздумів наш учений вийшов на свіже повітря. Він проходив густим гаєм і почув прекрасний спів солов’я, який нібито говорив: — Життя — це постійний спів. Ідучи далі, чоловік побачив на лузі вола, який жадібно їв траву і нарікав на свою долю: |
Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей |
311 |
— Життя — це взаємне поїдання. Сьогодні я їм траву, а завтра з’їдять мене!
Згодом чоловік побачив курку, яка вела своїх курчат. Коли курчата наблизилися до води, кинулись у воду і попливли, залишивши курку в повному нерозумінні. Вона, звичайно, не розуміла, що господиня підклала їй качині яйця. — Життя — це неможливість! — бідкалася курка. Направляючи свої кроки додому, вчений-шукач почув плач дитини. Від болю стиснулося його серце, а якийсь тихий голос шепотів йому: — Життя — це ж сльози і переживання. Потім він повернувся додому і, поклавши свою стомлену голову на подушку, сам собі сказав: — Життя — це вічний пошук. Питання про життя є найбільш актуальним у наш час. Людські відповіді різноманітні, оскільки прояв життя і умови життя в людей різноманітні. А життя — це є любов, шлюб і сім’я. Робота в мікрогрупах ► Що таке життя у вашому розумінні? Сформулюйте свою думку за допомогою: 1- ша група — слів; 2- га група — словосполучень; 3- тя група — речень. Проблемне завдання ► З’ясуйте, які пари слів є словосполученнями, а які ні і чому. Зробіть синтаксичний розбір словосполучень. Питання про життя, сьогодні я, тихий вечір, з’явилась група, жваво обговорювали, над вікном, спів солов’я, сльози і переживання, умови життя, шлюб і сім’я. Дослідницьке завдання ► Перекладіть текст українською мовою, порівняйте синтаксичні конструкції в українській та російській мовах. Визначте стиль тексту, вказуючи на його мовні ознаки. Жизнь — активная форма существования материи, в некотором смысле высшая по сравнению с её физической и химической формами существования. Также под словом «жизнь» понимают период существования отдельно взятого организма от момента возникновения до его смерти. Живым является то, что удовлетворяет собственные потребности, активно анализируя и используя условия окружающей среды. |
312 Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
Имеется большое число определений понятия «жизнь», отражающих различные подходы. Многочисленные определения сущности жизни можно свести к трём основным. Согласно первому подходу, жизнь определяется носителем её свойств; согласно второму подходу, жизнь рассматривают как совокупность специфических физико-химических процессов. И, наконец, третий подход — определить минимально возможный набор обязательных свойств, без которых никакая жизнь невозможна.
Жизнь можно определить, как активное, идущее с затратой полученной извне энергии, поддержание и самовоспроизведение специфической структуры. Согласно взглядам М. Биша, жизнь — это совокупность явлений, сопротивляющихся смерти (З вікіпедії). Творче завдання (у парах) ► Що треба людині для повного щастя? Прослухайте вірш і дайте відповідь на запитання. Допишіть рядки вірша. Зробіть стилістичний аналіз використаних у тексті синтаксичних одиниць. Свобода і мир та ранкова. (роса), А ще небеса мирні, райдужні, … (сині) І неповторна безмежна. (краса). А ще треба радість і сонце. (в зеніті), Здоров’я і сили, багато. (тепла) Ще тато і мама найкращі. (у світі) І пісня чарівна, щоб завжди. (була). Хай сонячний зайчик стрибає. (по хаті), Хай казку дарує і щире. (тепло), Щоб всі ми були і здорові й (багаті) І щастя веселе у хаті. (жило). Щоб сонце ласкаве усіх. (зігрівало), А сонячний промінь світився. (в душі). Бо ж, справді, нам треба для щастя. (чимало): … (Довкілля прекрасне і поклик душі).
Рефлексія
Стратегія «Мікрофон» Життя — це. |
Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей |
313 |
► Підготувати лінгвістичне повідомлення з теми уроку, ілюструючи його власними прикладами. ► Доберіть афоризми про життя, схарактеризувати синтаксичні конструкції. ► Напишіть твір-мініатюру «Кожен коваль своєї долі», використовуючи відомі синтаксичні конструкції. |