План-конспект уроку (розробка уроків)

Урок № 63 ДІЛОВІ ПАПЕРИ. ПРОТОКОЛ (СКЛАДНИЙ). ВИТЯГ З ПРОТОКОЛУ

Мета:             поглибити знання про офіційно-діловий стиль та про

ділове спілкування, ознайомити учнів із призначен­ням й особливостями вказаних у темі документів; розвивати логічне мислення, пам’ять та мовлення; продовжувати роботу щодо удосконалення усного і писемного мовлення, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати культуру ділового мовлення. Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Організаційний момент

  1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Вступна бесіда

  • Підніміть руку ті, хто вважає, що у своїй майбутній профе­сійній діяльності йому доведеться стикатися з діловою доку­ментацією?

 

Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей


321


  • Чому, на ваш погляд, саме для професійної реалізації людини потрібні знання щодо правил складання ділових паперів?
  • До яких книг ви будете звертатися, щоб перевірити правиль­ність складання ділових паперів? Чи змінюються загальні вимоги до такої документації з часом?
  • На аркуші напишіть, яку мету сьогоднішнього уроку ви перед собою ставите, чого повинні навчитися.

ІІІ. Актуалізація знань учнів

«Знайди помилку»

► Прочитайте поданий нижче текст. Знайдіть і виправте в ньому помилки. Зробіть висновок про правила використання офіційно- ділового стилю мовлення.

Коментар для вчителя. Помилки в тексті підкреслені, пра­вильний варіант — у дужках.

Основна функція офіційно-ділового стилю — функція спіл­кування (повідомлення). Більшість жанрів ділового мовлення відображають індивідуальне (позаіндивідуальне) спілкування. Офіційно-діловий стиль надає висловлюванню характер доку­мента. Офіційно-діловий стиль обслуговує діяльність, що пов’язана з діловодством, звітністю, документацією. Цей стиль визначається емоційним забарвленням (відсутністю емоційного забарвлення). Йому властиві абстрактність (конкретність) змісту і конкрет­ність (абстрактність) засобів вираження. Суттєвими ознаками є повнота описів (стислість) і чіткість. Це найбільш мобільний стиль, що постійно змінюється (стабільний, консервативний стиль, найдовше зберігає архаїчні елементи). Найголовніша ознака цього стилю — офіційність. Для офіційно-ділового стилю харак­терно вживання термінів, іншомовних слів, складних речень (кан­целярських штампів і шаблонів, розповідних речень). Основним видом офіційно-ділового стилю є інформація (документ).

Робота в групах

► Розробіть презентацію «Діловий стиль мовлення. Ділові папери», узагальнивши свої знання з теми. Презентація пови­нна містити не більше ніж 10 слайдів. Обговоріть зміст та оформлення кожного з них. На наступний урок розвитку мов­леннєвих умінь зробіть презентацію в програмі Power Point. Коментар для вчителя. Послідовність слайдів може мати

такий вигляд:

  • Назва — «Діловий стиль мовлення. Ділові папери».
  • Особливості офіційно-ділового стилю.

 

322


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


  • Мовні ознаки ділового стилю мовлення.
  • Види ділових паперів.
  • Заява.
  • Автобіографія.
  • Резюме.
  • Звіт про виконану роботу.
  • Пояснювальна записка.
  1. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на вдосконалення мовленнєвих умінь і навичок

Робота з текстом

►        Прочитайте текст. Зробіть із нього виписки з питань: Що таке

протокол? Які реквізити має протокол?

Протокол — це службовий документ із записом ходу обгово­рення питань і рішень, ухвалених на зборах, нарадах, конферен­ціях, інших засіданнях колегіальних органів. Проведенню таких заходів передує велика підготовча робота, у ході якої складають низку документів, що супроводжують протокол: порядок ден­ний, списки учасників засідання, списки запрошених, тексти доповідей чи тези виступів, довідки щодо обговорених питань, проекти рішень (постанов) із кожного питання порядку денного засідання.

Протокол ведуть під час засідання колегіального органу. Якщо засідання стенографують або записують на магнітну плівку, то протокол можуть складати після розшифрування записів. Веде протокол технічний секретар чи обрана особа. Призначення особи для протоколювання — важливий етап підготовки роботи коле­гіального органу, оскільки від її кваліфікації, уміння занурюва­тись у суть обговорюваних питань та обізнаності в них залежить якість запису виступів.

Протоколи можна оформляти від руки в спеціальному про­шнурованому журналі або за допомогою оргтехніки.

Реквізити протоколу: назва документа (протокол), дата, поряд­ковий номер засідання, місце складання, заголовок до тексту (засі­дання наради директорів), текст, підписи головуючого і секретаря.

Текст поділяють на дві частини: вступну та основну. У вступ­ній частині зазначають прізвища та ініціали головуючого, секре­таря, присутніх, порядок денний, в основній частині — фіксують перебіг засідання колегіального органу.

Протоколи бувають стислі та повні. У стислих протоколах зазначають прізвища доповідачів, теми доповідей, прізвища тих,

 

Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей


323


хто виступив, рішення. Повний протокол містить записи всіх виступів. Коли обирають посадових осіб, то в протоколі зазнача­ють результати голосування щодо кожної з кандидатур окремо.

Витяг з протоколу — це певна частина (уривок) протоколу, оформлена належним чином. Витяги з протоколів оформлюють на загальних, спеціальних бланках або чистих аркушах паперу.

Реквізити витягу з протоколу ті ж самі, що і в протоколі (З книги А.Н. Діденко «Сучасне діловодство»).

Спостереження над мовним матеріалом

►    Ознайомтеся зі зразком протоколу. Знайдіть реквізити. Звер­ніть увагу на оформлення.

АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ОРАНТА»

П Р О Т О К О Л 18.09.99           Київ                                              № 04

Засідання Ради директорів

Голова — Клименко Д. Н.

Секретар — Волощенко С. Г.

Присутні: Громов А. В., Зайчик С. К., Коновалов В. Ш., Нур- мухамедова С. Н.

Порядок денний:

1. Про організацію та відкриття філії Товариства «Оранта» в м. Львові (Доповідач — генеральний директор Громов А. В.).

2. …

1 СЛУХАЛИ:

Громова А. В. — Текст доповіді додається.

ВИСТУПИЛИ:

Коновалов В. Ш.— необхідність відкриття філії нашого това­риства постала вже давно. Для цього є всі умови, але немає від­повідної документації. Над цим треба попрацювати й найближ­чим часом розглянути всі проекти.

Нурмухамедова С. Н.— Необхідно доопрацювати бізнес-план Товариства, враховуючи зміни в штатному розкладі, нових парт­нерів, а також зауваження, висловлені Громовим А. В.

УХВАЛИЛИ:

1.1.  Підготувати необхідні документи для організації та від­криття філії Товариства «Оранта» в м. Львові до 29.09.99 (відповідальний — Зайчук С. К.).

 

324

 

Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень

 

1.2. Доопрацювати бізнес-план філії Товариства з урахуванням доповнень Нурмухамедової С. Н. і Громова А. В. до 29.09.99 (відповідальний — Коновалов В. Ш.).

2 СЛУХАЛИ:

(пункт 2 оформлюють так само, як і пункт 1)

Додаток: текст доповіді на 7 арк. в 1 прим.

Голова                              (підпис)                Д. Н. Клименко

Секретар                          (підпис)               С. Г. Волощенко

(З книги А. Н. Діденко «Сучасне діловодство»)

Ситуативне завдання

►    На загальних зборах 11 класу вирішувалося питання про висування кандидатури від класу до шкільного центру само­управління. Уявіть, що ви — секретар зборів і ведете прото­кол. Витяг з протоколу треба здати до центру самоуправління. Напишіть протокол та витяг з нього.

►    Прочитайте свої зразки. Виправте помилки. Оберіть кращий варіант.

  1. Підсумок уроку

Лексична робота

►    Як ви розумієте зміст виразів: протокольна мова, протокольна точність? Складіть речення з поданими словосполученнями.

  1. Домашнє завдання

►    Зробити презентацію за матеріалами, підготовленими на уроці.

►    Складіть папку зі зразками ділових паперів (заява, автобіо­графія, резюме, звіт про виконану роботу, протокол).

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.