Мета: поглибити та систематизувати знання про ділове спілкування, ознайомити учнів із призначенням й особливостями вказаних у темі документів; розвивати логічне мислення, пам’ять та мовлення; продовжувати роботу щодо удосконалення усного і писемного мовлення, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати культуру ділового мовлення, любов і шанобливе ставлення до мови рідної держави. Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь і навичок. ПЕРЕБІГ УРОКУ
Розгляд презентацій, підготовлених групами ► Подивіться презентації, прослухайте захист кожної. Оберіть кращі з точки зору: інформативності, оформлення, захисту. !V. Виконання системи практичних вправ, спрямованих на розвиток мовленнєвих умінь і навичок Читання мовчки ► Прочитайте уважно текст про ділові папери. Зробіть тематичні виписки: 1-й варіант — про призначення цих ділових паперів, 2-й варіант — про правила складання. Офіційні службові листи належать до засобів обміну інформацією між підприємствами, організаціями, установами. На них |
Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей |
345 |
припадає чимала частина вхідної й вихідної документації. Виклад тексту службового листа має бути лаконічним, послідовним, переконливим і коректним. Факти і події слід висвітлювати об’єктивно, стисло. Текст листа, як правило, складається з двох логічно пов’язаних частин. У вступній частині зазначають факти, події, обставини, що спричинили написання листа, а також посилаються на документи, інструктивні матеріали. В основній частині тексту листа викладають його головну мету у формі пропозиції, гарантії, зауваження, висновків тощо. Службові листи надсилають, аби спонукати адресата до дії, роз’яснити йому щось, переконати його в чомусь. Для більшості листів характерна повторюваність одних і тих самих зворотів. Наприклад, починати можна такими зверненнями:
«Шановний Іване Васильовичу!» «Пане Сметанін!» «Шановний пане Андрійчук!» Продовжують більшість листів такими словосполученнями: «У зв’язку з …», «Відповідно до …», «Прошу.» та ін. Уживають також дієприслівникові звороти: «Враховуючи.», «Незважаючи на .», «Розглянувши зауваження.», «Керуючись.» Доручення — це документ, що видається підприємством (або приватною особою) другій особі для подання в інше підприємство (або третій особі), в якому визначається повноваження другої особи під час здійснення зазначених у документі юридичних дій, наприклад одержання грошей або матеріальних цінностей, підписання договорів тощо. Доручення бувають: офіційні, особисті. Офіційне доручення дають під розписку особі, на яку воно оформлене. Бланки таких доручень виготовляються на спеціальному папері, мають серію, номер і належать до бланків суворої звітності. Особисті доручення видаються фізичною особою. Їх засвідчує нотаріус або повноважена особа підприємства, де працює чи навчається довіритель. Виправлення й стирання в дорученнях категорично забороняються. Розписка — це документ, у якому підтверджуються дії, що вже відбулися (як правило, одержання грошей або матеріальних цінностей). Складають розписку в довільній формі. У розписці мають бути такі відомості: назва виду документа (розписка), посада автора (в разі потреби), прізвище, ім’я й по батькові особи, яка дає розписку, сума взятих грошей або назви матеріальних цінностей, дата оформлення документа, підпис автора. Одержану суму грошей у розписці зазначають цифрами, а в дужках — розшифровують словами. У розписці категорично забороняється робити |
346 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
будь-які виправлення чи стирання. Усі вільні місця між текстом та підписом перекреслюють. Розписку складають в одному примірнику. Іноді в розписці зазначають свідків. У такому разі ці особи засвідчують документ своїми підписами (З книги А.Н. Діденко «Сучасне діловодство»).
Спостереження над мовним матеріалом ► Ознайомтеся зі зразками ділових паперів. Визначте, чи відповідають вони вимогам, визначеним у попередньому тексті. ДОРУЧЕННЯ Я, Суховій Уляна Прокопівна, доручаю одержати в бухгалтерії заводу «Оріон» м. Умані належні мені гроші за березень 2000 року Білоусу Віталію Миколайовичу за його паспортом серії АМ, N539616, виданим ВВС Шевченківського району м. Луганська 14 жовтня 1995 р.,прописаним за адресою: вул. Київська, 14, кв. 17, м. Умань Черкаської обл. 24 березня 2000 р. (підпис У. П. Суховій) Підпис Суховій У. Л. засвідчую: Директор заводу (підпис) Л. В. Макаров 24.03.2000 РОЗПИСКА Я, Романов Василь Іванович, одержав від інспектора відділу кадрів Київського виробничого об’єднання «Інтеграл» Удовенко Валентини Миколаївни свою трудову книжку, яку зобов’язуюся повернути до 24 квітня 2000 року. 21 квітня 2000 р. (підпис В. І.Романова) Трудову книжку Романова В. І. видано 21 квітня 2000 р. Інспектор ВК (підпис) В. Удовенко 21.04.2000 ОФІЦІЙНИЙ ЛИСТ Друкарня видавництва «Десна» вул. Річкова, 3, м. Київ, 0249 Київське виробниче об’єднання «Електрон» Просимо до 20 вересня 2000 р. виготовити на папері друкарні бланки звітності в кількості по дві тисячі примірників кожного зі зразків. |
Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей |
347 |
Оплату гарантуємо. Наш розрахунковий рахунок № 000266695 в Одеському відділенні Промбудбанку м. Києва, МФО 399168 Додаток: зразки на 5 арк. В 1 прим. Генеральний директор (підпис) А. Г. Хоменко Головний бухгалтер (підпис) Д. А. Бондарчук Ситуативні вправи ► Уявіть, що вам для уроку літератури потрібні книги, які є тільки в одній бібліотеці, читачем якої ви не є. Напишіть розписку про отримання цих книг на три дні. ► Уявіть, що адміністрація школи довіряє вам отримати в пункті кінопрокату фільм, що потрібен для уроку літератури. Складіть відповідний документ. ► Уявіть, що поруч із вашою школою відкривають кафе. Напишіть від імені адміністрації офіційний лист до виконкому з проханням розглянути питання про недоцільність розташування такого закладу поруч зі школою.
Комунікативний практикум ► Складіть монологічне висловлювання за темою «Культура ділового мовлення», доведіть у ньому точку зору про те, що кожна людина повинна вміти читати та розуміти ділові папери. «Знайди зайве» ► Прослухайте вимоги до оформлення ділових паперів. Знайдіть зайве. 1. Чітке дотримання прийнятих форм ділового спілкування (їх будови, реквізитів). 2. Дотримання норм літературної мови, вживання зрозумілих, найбільш переконливих слів. 3. Використання розмовних, емоційно-забарвлених слів. 4. Логічність формування думки, чіткість і послідовність викладу. 5. Стислість вираження думки, строга відповідність слова його значенню, об’єктивність викладу фактів. 6. Широке використання суспільно-політичної лексики, риторичних запитань.
|
Доповнити свою папку зі зразками ділових паперів розпискою, дорученням.