План-конспект уроку (розробка уроків)

Урок № 67 ДІЛОВІ ПАПЕРИ. ОФІЦІЙНИЙ ЛИСТ. ДОРУЧЕННЯ. РОЗПИСКА

Мета:              поглибити та систематизувати знання про ділове

спілкування, ознайомити учнів із призначенням й особливостями вказаних у темі документів; роз­вивати логічне мислення, пам’ять та мовлення; продовжувати роботу щодо удосконалення усного і писемного мовлення, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати культуру ділового мов­лення, любов і шанобливе ставлення до мови рідної держави.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. I.  Організаційний момент
  2. II.   Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку
  3. III.   Перевірка домашнього завдання

Розгляд презентацій, підготовлених групами

►   Подивіться презентації, прослухайте захист кожної. Оберіть кращі з точки зору: інформативності, оформлення, захисту.

!V. Виконання системи практичних вправ, спрямованих на розвиток мовленнєвих умінь і навичок

Читання мовчки

►   Прочитайте уважно текст про ділові папери. Зробіть тема­тичні виписки: 1-й варіант — про призначення цих ділових паперів, 2-й варіант — про правила складання.

Офіційні службові листи належать до засобів обміну інфор­мацією між підприємствами, організаціями, установами. На них

 

Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей


345


припадає чимала частина вхідної й вихідної документації. Виклад тексту службового листа має бути лаконічним, послідовним, переконливим і коректним. Факти і події слід висвітлювати об’єктивно, стисло. Текст листа, як правило, складається з двох логічно пов’язаних частин. У вступній частині зазначають факти, події, обставини, що спричинили написання листа, а також поси­лаються на документи, інструктивні матеріали. В основній частині тексту листа викладають його головну мету у формі пропозиції, гарантії, зауваження, висновків тощо. Службові листи надсила­ють, аби спонукати адресата до дії, роз’яснити йому щось, пере­конати його в чомусь. Для більшості листів характерна повторю­ваність одних і тих самих зворотів. Наприклад, починати можна такими зверненнями:

«Шановний Іване Васильовичу!»

«Пане Сметанін!»

«Шановний пане Андрійчук!»

Продовжують більшість листів такими словосполученнями: «У зв’язку з …», «Відповідно до …», «Прошу.» та ін. Уживають також дієприслівникові звороти: «Враховуючи.», «Незважаючи на .», «Розглянувши зауваження.», «Керуючись.»

Доручення — це документ, що видається підприємством (або приватною особою) другій особі для подання в інше підприємство (або третій особі), в якому визначається повноваження другої особи під час здійснення зазначених у документі юридичних дій, наприклад одержання грошей або матеріальних цінностей, під­писання договорів тощо. Доручення бувають: офіційні, особисті. Офіційне доручення дають під розписку особі, на яку воно оформ­лене. Бланки таких доручень виготовляються на спеціальному папері, мають серію, номер і належать до бланків суворої звіт­ності. Особисті доручення видаються фізичною особою. Їх засвід­чує нотаріус або повноважена особа підприємства, де працює чи навчається довіритель. Виправлення й стирання в дорученнях категорично забороняються.

Розписка — це документ, у якому підтверджуються дії, що вже відбулися (як правило, одержання грошей або матеріальних цін­ностей). Складають розписку в довільній формі. У розписці мають бути такі відомості: назва виду документа (розписка), посада автора (в разі потреби), прізвище, ім’я й по батькові особи, яка дає розписку, сума взятих грошей або назви матеріальних ціннос­тей, дата оформлення документа, підпис автора. Одержану суму грошей у розписці зазначають цифрами, а в дужках — розшиф­ровують словами. У розписці категорично забороняється робити

 

346


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


будь-які виправлення чи стирання. Усі вільні місця між текстом та підписом перекреслюють. Розписку складають в одному примір­нику. Іноді в розписці зазначають свідків. У такому разі ці особи засвідчують документ своїми підписами (З книги А.Н. Діденко «Сучасне діловодство»).

Спостереження над мовним матеріалом

►   Ознайомтеся зі зразками ділових паперів. Визначте, чи відпо­відають вони вимогам, визначеним у попередньому тексті.

ДОРУЧЕННЯ

Я, Суховій Уляна Прокопівна, доручаю одержати в бухгал­терії заводу «Оріон» м. Умані належні мені гроші за березень 2000 року Білоусу Віталію Миколайовичу за його паспортом серії АМ, N539616, виданим ВВС Шевченківського району м. Луган­ська 14 жовтня 1995 р.,прописаним за адресою:

вул. Київська, 14, кв. 17, м. Умань Черкаської обл.

24 березня 2000 р.                             (підпис У. П. Суховій)

Підпис Суховій У. Л. засвідчую:

Директор заводу                (підпис)                  Л. В. Макаров

24.03.2000

РОЗПИСКА

Я, Романов Василь Іванович, одержав від інспектора відділу кадрів Київського виробничого об’єднання «Інтеграл» Удовенко Валентини Миколаївни свою трудову книжку, яку зобов’язуюся повернути до 24 квітня 2000 року.

21 квітня 2000 р.                            (підпис В. І.Романова)

Трудову книжку Романова В. І. видано 21 квітня 2000 р.

Інспектор ВК                     (підпис)                     В. Удовенко

21.04.2000

ОФІЦІЙНИЙ ЛИСТ

Друкарня видавництва «Десна» вул. Річкова, 3, м. Київ, 0249 Київське виробниче об’єднання «Електрон»

Просимо до 20 вересня 2000 р. виготовити на папері друкарні бланки звітності в кількості по дві тисячі примірників кожного зі зразків.

 

Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей

 

347

 

Оплату гарантуємо. Наш розрахунковий рахунок № 000266695 в Одеському відділенні Промбудбанку м. Києва, МФО 399168

Додаток: зразки на 5 арк. В 1 прим.

Генеральний директор (підпис)                       А. Г. Хоменко

Головний бухгалтер               (підпис)          Д. А. Бондарчук

Ситуативні вправи

►    Уявіть, що вам для уроку літератури потрібні книги, які є тільки в одній бібліотеці, читачем якої ви не є. Напишіть розписку про отримання цих книг на три дні.

►    Уявіть, що адміністрація школи довіряє вам отримати в пункті кінопрокату фільм, що потрібен для уроку літератури. Скла­діть відповідний документ.

►    Уявіть, що поруч із вашою школою відкривають кафе. Напи­шіть від імені адміністрації офіційний лист до виконкому з проханням розглянути питання про недоцільність розташу­вання такого закладу поруч зі школою.

  1. V.   Підсумок уроку. Рефлексія

Комунікативний практикум

►    Складіть монологічне висловлювання за темою «Культура діло­вого мовлення», доведіть у ньому точку зору про те, що кожна людина повинна вміти читати та розуміти ділові папери.

«Знайди зайве»

►    Прослухайте вимоги до оформлення ділових паперів. Знайдіть зайве.

1. Чітке дотримання прийнятих форм ділового спілкування (їх будови, реквізитів).

2. Дотримання норм літературної мови, вживання зрозумілих, найбільш переконливих слів.

3. Використання розмовних, емоційно-забарвлених слів.

4. Логічність формування думки, чіткість і послідовність викладу.

5. Стислість вираження думки, строга відповідність слова його значенню, об’єктивність викладу фактів.

6. Широке використання суспільно-політичної лексики, рито­ричних запитань.

  1. VI.   Домашнє завдання


Доповнити свою папку зі зразками ділових паперів розпис­кою, дорученням.

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.