Мета: проаналізувати типові й індивідуальні помилки, яких було припущено в контрольних роботах, спрямувати учнів на подальше самостійне вдосконалення навичок пізнавальної діяльності; розвивати навички самоаналізу, вміння знаходити, виправляти та пояснювати орфографічні та пунктуаційні помилки, навички самооцінки своєї діяльності; виховувати самостійність, культуру мовлення, готовність безперервно працювати над собою. Внутрішньопредметні зв’язки: Орфографія: правопис прислівників. Пунктуація: розділові знаки при однорідних членах речення, у складному реченні. Фразеологія: переклад фразеологізмів. Стилістика: ідея тексту, мовні засоби для втілення ідеї. Тип уроку: аналізу контрольних робіт, повторення вивченого. |
362 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
Ніщо так не вчить, як осмислення своєї помилки Т. Карлейль ПЕРЕБІГ УРОКУ
Помилки, яких припущено у диктантах ► Колективний аналіз типових помилок. ► Самостійний аналіз індивідуальних помилок. ► Складіть реєстр правил, на які ви припустилися помилок: укажіть назви орфограм та пунктограм. Аналіз помилок, припущених у контрольних тестах ► Розбір правильних варіантів.
Орфографічний практикум ► Запишіть прислівники у дві колонки, знімаючи риску: а) ті, що пишуться разом; б) ті, що пишуться через дефіс. ► Поясніть правопис прислівників. По/азіатському, по/аршинно, по/березневому, по/близу, по/богатирському, по/бойовому, по/братерськи, по/буденному, по/ вашому, по/вздовж, по/віки, по/волі, по/восьме, по/всюду, по/вчорашньому, по/давньому, по/далі, по/дитячи, по/заду, по/зміїному, по/латині, по/латинському, по/людськи, по/маленьку, по/ малесеньку, по/малу, по/мацки, по/мисливськи, по/міському, по/моєму, по/належному, по/неволі, по/низу, по/нині, по/новому, по/ночі, по/одинці, по/парно, по/первах, по/перше, по/півночі, по/пластунськи, по/половині, по/польськи, по/рівну, по/різному, по/своєму, по/сотенно, по/тайці, по/тихеньку, по/трішечки. ► Зіставте написання поданих прав прислівників. Складіть із ними речення. По-видному — повидну; вдруге — по-друге; пораненьку — по-ранішньому; нагору — на-гора; по-п’яте — по п’ятеро; посутньо — по суті; утроє — по троє. |
Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей |
363 |
Робота з текстом
► Прочитайте текст, додержуючись відповідної інтонації. Визначте тему і ідею тексту. Знайдіть мовні виразні засоби. Як вони допомагають автору донести до читача ідею? Доводилося вам їздити пізньої весни чи раннього літа по Україні? Міряли ви її безмірні шляхи зелених та рівних степів, де нічого не забороняє вашим очам виміряти їх і вздовж, і вшир, і в поперек; де одні тільки високі могили нагадують вам про давнє життя людське, про бої та чвари, хижацькі заміри та криваві січі; де синє небо, побратавшись із веселою землею, розгортає над нею своє блакитне, безмірно-високе, безодньо-глибоке шатро; де тоне ваш погляд у безкрайому просторі, як і ваша душа — у безмірній безодні того світу та сяйва, синьої глибини та сизо-прозорої далечини? Якщо вашим очам доводилось хоча б раз бачити все те, то не забути вам того до віку. Ви почуєте, що ви частина того світу, невеличка цяточка його живого тіла, непримітний куточок його безмірної душі, його муки — ваше лихо, його радість — ваше щастя, його втіха — ваша забавка (Панас Мирний). ► Поясніть уживання тире в реченнях за допомогою правил. Дослідження-переклад ► До російських сталих словосполучень доберіть українські відповідники. Виділіть числівники, визначте їх відмінки. Два сапога пара, двух мнений быть не может, одно другому не мешает, одно из двух, третье поколение, третьего дня, четвертое измерение, пятое через десятое, семь чудес света, восьмое чудо света. Пунктуаційний практикум ► Відновіть пунктуацію поетичних рядків. Зверніть увагу на особливості вживання коми в реченнях з однорідними членами, з’єднаними одиничними і повторювальними єднальними сполучниками. 1. У тінях предків пролягає слід Величною словесною ходою; І плач і пісня і солоний піт Веселий гумор з тихою журбою. В. Галата 2. Я чую рідну мову українську На вулицях майданах і вітрах Г. Булах |
364 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
І ніжність сповита в сіянні святім. В. Вихрущ
М. Яременко
Яку дитинчам навпростець протоптав, І матір і рід свій і слово крилате, То, значить, чужинцем бездушним ти став. Р. Братунець
В. Вихрущ
В. Григоренко
Непристойна для панства сільська Покалічена і засмічена Й нескорима мов скеля гірська Г. Гуржій
Й. Дудка
М. Браун
Словниковий диктант ► Учитель пропонує учням словниковий диктант, складений зі слів, у яких учні припустилися орфографічних помилок у диктантах. Рефлексія ► Повернімося до слів, які стали епіграфом нашого сьогоднішнього уроку. Поясніть, як ви їх розумієте. Висловіть свою точку зору стосовно того, як треба ставитися до своїх помилок. Учитель. Сьогодні у нас з вами закінчився передостанній урок української мови. І не випадково ми сьогодні робили аналіз |
Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей |
365 |
помилок. Взагалі людина робить аналіз своїх помилок протягом усього життя. Я бажаю вам успіху, намагайтеся все ж таки вчитися на чужих помилках, а якщо навіть і на своїх — то нехай вони також легко виправляються, як ви виправляли сьогодні на уроці свої граматичні помилки.
► Підберіть вислови відомих людей про українську мову. ► Зробіть презентацію за темою «Краса й багатство української мови». |