Мета: виявити рівень знань, умінь і навичок учнів з метою корекції; розвивати зв’язне мовлення учнів, пам’ять, уміння висловлювати власні судження; виховувати кращі людські якості.
Обладнання: тести й тестові завдання, портрети письменників, твори яких вивчалися, виставка книжок, ілюстрації до них.
Теорія літератури: народні пісні, їх види, календарно-обрядові пісні, колядки, щедрівки, гімн.
1 Чудув а тися — тут: дивуватися.
2 Братися — тут: цікавити, приваблювати.
3 Завернути — тут: повернутися, прийти назад.
4 Спров а дити — тут: запросити.
5 «Сніди» — продукти харчування; тут: страви і ласощі.
Хід уроку
І. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
ІІІ. Основний зміст РОБОТИ
1. інструктаж до виконання тестових завдань.
2. Написання контрольної роботи.
І варіант
І—ІІ рівні
(За кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал.)
1) Укажіть, де зимувала весняночка-паняночка з одноймен¬ної календарно-обрядової пісні весняного циклу:
а) у теплих краях (у вирії);
б) у садочку на пеньочку;
в) у дуплі старої верби.
2) Допишіть речення.
Народні пісні бувають таких видів
3) Поєднайте лініями художні засоби з вивчених творів із тими словами, до яких вони відносяться:
як роса на сонці а що третій празник
журавлі в вирій згинуть наші вороженьки
зішле всім нам долю відлітають сірим шнурком
III рівень
(За кожну правильну відповідь учень отримує 2 бали.)
1) Поясніть, чому більшість обрядів та обрядових пісень ук¬раїнців пов’язані із землеробською працею.
2) Визначіть, яка головна думка гімну «Ще не вмерла Ук-раїни.», обґрунтуйте своє твердження.
IV рівень
(За повну відповідь учень отримує 5 балів.)
Напишіть твір на одну з тем.
1) «Зимові свята й обряди українців, пісні, що при цьому виконуються » .
2) «Яке значення гімн має у житті народу?».
ІІ варіант
І—ІІ рівні
(За кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал.)
1) Укажіть, на кого закликала подивитися господаря Лас¬тівка у календарно-обрядовій пісні «Щедрик, щедрик, щедрівочка»:
а) на баранців і ягничок;
б) на бичків і теличок;
в) на цапків і кізочок.
2) Допишіть речення.
Календарно-обрядові пісні бувають таких видів:
3) Поєднайте лініями приклади художніх засобів із вивче¬них творів з назвами їх видів.
у садочку на пеньочку метафора
добрий (вечір) зменьшувально-пестливі
слова
Дніпро зрадіє епітет
III р і в е н ь
(За кожну правильну відповідь учень отримує 2 бали.)
1) З’ясуйте, що таке гімн і яка історія створення національ¬ного гімну України.
2) Схарактеризуйте свою улюблену народну пісню.
IV рівень
(За повну відповідь учень отримує 5 балів.)
Напишіть твір на одну з тем.
1) «Літні свята й обряди українців та пісні, що їх супро-воджують» .
2) «Яке значення має Батьківщина у житті людини?».
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати повідомлення про біографію М. Вінграновського (окремим учням).
VI. ПІДСУМОК