Мета: ознайомити учнів із позапрограмними творами письменника, викликати до них інтерес, прагнення до самостійного читання; розвивати навички вибору художньої літератури для читання, переказу прочитаного та висловлення власної думки про нього; виховувати любов до книги, гуманізм.
Обладнання: портрет письменника, збірка творів «Первінка», ілюстрації до неї, читацькі щоденники.
Теорія літератури: художній твір, література і дійсність.
ХІД уроку
I. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Перевірка домашнього завдання.
1) Прослуховування усного твору «Моя улюблена тварина».
2) Огляд фотоматеріалів, ілюстрацій.
3) Висловлення суджень про літературу і дійсність, літературу та інші види мистецтва.
IV. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ
1. Слово вчителя.
Під час Другої світової війни Микола Вінграновський був іще дитиною. Але враження про воєнне лихоліття-розруху, голод, очікування батька з фронту, важку працю на відбудові господарства залишилися на все життя. Страждали не лише люди, а й тварини, що були поруч. Часто вони ж і допомагали, підтримували, як, наприклад, корова-годувальниця, вірний Собака з повісті М. Вінграновського «Первінка».
2. Евристична бесіда, виконання завдань.
1) Так про кого ж повість «Первінка» — про людей чи про тварин?
2) Що ви дізналися нового з історії?
3) Які поняття вам не зовсім зрозумілі?
4) Чому мати доручила своєму малолітньому синові таку відповідальну й важку справу — купити корову і привести її з містечка в село?
5) На Миколці, як і на багатьох інших людях був поганий одяг, дране саморобне взуття. А на узбіччі дороги лежало багато нечистого доброго одягу. Чому його не брали?
6) Уявіть, що ви самі йдете вночі дорогою з базару додому (такою, якою ішов герой повісті). Опишіть свої почуття й переживання.
7) Як ви думаєте, чи був родичем Миколчиній сім’ї дід Рятушняк? Як пояснити ставлення до хлопця Марії?
8) Чому Собака пристав до хлопчика з коровою, хоч навкруги було багато їжі? Як він зреагував на появу Миколчиного батька, недивлячись на те, що ніколи його не бачив?
9) Яку таємницю зберігав дід Рятушняк усю війну, сам, напевно, голодуючи?
10) Як змінився настрій селян, жінок-удів, коли вони почали носити зерно?
11) Прокоментуйте діалоги колгоспників із лейтенантом та генералом. Про що вони свідчать?
12) За допомогою «усного малювання» покажіть, як селяни орали літаком.
3. Робота над характеристикою головного героя повісті М. Вінграновського «Первінка».
— Доведіть за допомогою висловів із тексту, що Миколка має зазначені риси характеру. (Учні заповнюють таблицю.)
Риси характеру |
Цитати (або їх переказ) |
відповідальний | йому доручили купити корову |
сміливий | пішов сам за 12 км до містечка, повертався вночі по страшній дорозі, ночував у степу |
розсудливий | взяв каміння од собак |
добрий |
турбувався про матір, корову, не прогнав Собаку |
працьовитий | рвав щавель, годував корову |
чуйний | переживав за свою родину, за батька, що був на фронті |
обережний | не брав речей, які могли бути заміновані |
спостережливий | під час повітряного бою сховався у воронці |
досвідчений |
добре знав за прикметами довгу дорогу додому |
4. Гра «Уяви ситуацію».
1) У Миколки вкрали на базарі гроші (або він їх загубив).
2) Миколці для купівлі корови трішки не вистачило грошей.
3) Миколку й корову оточила зграя здичавілих собак.
4) У селі не стало хат із солом’яною покрівлею і Первінку нічим було годувати.
5) Собака став тягати курей у сусідів.
6) Генерал поряд не проїжджав, а лейтенант сказав, що це зерно крадене й хотів його відібрати у селян.
7) Син діда Рятушняка не прилетів на літаку, а прийшов з поїзда.
Опишіть, як би, на вашу думку, діяли герої твору, а як особисто ви.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти уявний діалог з Миколкою або написати твір-мініатюру «Чи хотів би я мати такого друга, як Миколка?».
VI. ПІДСУМОК