Мета: ознайомити учнів зі співомовками письменника, допомогти їм побачити зв’язок гумористичного відображення дійсності із серйозними історичними фактами; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, пошуково-дослідницької роботи, самостійного пошуку інформації; виховувати почуття гумору, спостережливість, допитливість.
Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, ілюстрації до них.
Теорія літератури: співомовки, гумор, його види і жанри.
Хід уроку
I. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Перевірка домашнього завдання.
1) Виразне читання й аналіз співомовки «Вовки».
2) Огляд ілюстрацій.
3) Оголошення результатів дослідження щодо образу Вовка в літературі та фольклорі.
IV. ФОРМУВАННЯ І ВДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Слово вчителя.
Де і в яких обставинах не перебував би С. Руданський, він завжди захищав рідну українську культуру, оспівував славні сторінки історії, між іншим, запорозьке козацтво.
Про сміливість, кмітливість, дотепність козаків, їхнє почуття гумору ходили легенди. Чого варті хоча б ті прізвища-прізвиська, які вони давали новоприбулим: Засядьвовк, Нетудиха- та, Шило, Борщ, Несвятипаска, Задуйвітер та ін.
Згадаймо картину І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові». Народні перекази говорять про те, як запорожці вміли давати відсіч тим, хто ставився до них із пихою, хотів принизити, посміятися з них, хай це був навіть сам король чи його вельможі. Мабуть, саме на таких переказах і будував співомовки С. Руданський.
2. Повідомлення учнів про кмітливість, дотепність запорозьких козаків.
3. Виразне читання співомовки С. Руданського «Козак і король».
4. Обмін враженнями щодо прочитаного, словникова робота.
З в о л и в — побажав;
штуки — тут: загадки; н а м у к и — зазнати покарання; для розсуду — для роздумів; н у д н о — погано; н е б о р а к — бідолаха; н а в і д в і т — з відповіддю; з міною — з єхидною посмішкою; п о л и — край одягу; з піваршина — з півметра; що за річі — що за розмова.
5. Аналіз співомовки.
Запитання та завдання учням.
1) На основі чого побудована співомовка? Що про це свід¬чить? (На основі казки: казковий сюжет, загадки, які треба розгадати, число три.)
2) Доведіть, підтвердивши рядками з тексту, що козак доб¬рий, співчутливий, уважний, поважає старших; розумний, кмітливий, дотепний, передбачливий.
3) Що у творі здалося вам смішним, чому саме? (Дотепні відповіді козака.)
6. Виразне читання співомовки С. Руданського «Запорожці у короля».
7. Обмін враженнями щодо прочитаного, словникова робота.
Жупани — верхній одяг; кармазиновий — з дорогої тканини; храбренні — хоробрі; ляхи — поляки; щільник меду — рос. соти.
8. Бесіда за питаннями, виконання завдань.
1) Спираючись на знання з історії, скажіть, у яких справах могли запорожці приїхати до польського короля?
2) Чому «ляхи препогані» щедро пригощали козаків?
3) Покажіть за допомогою «усного малювання» колективний портрет козаків та їхню гостину у короля.
4) Яку думку мали королівські прислужники, подаючи козаками спочатку сметану?
6) Що у співомовці смішне, а що серйозне?
7) Яка головна думка твору? (Її можна визначити, застосувавши метод «Мозкова атака». О р і є н т о в н а в і д п о в і д ь: запорозькі козаки вміли з гідністю відстояти свою честь і не давали нікому із себе покепкувати.)
9. Асоціативний творчий самодиктант.
Завдання: записати по кілька слів, що асоціюються з наведеними нижче словами:
Козаки — хоробрі, кмітливі, мудрі та ін.
король — вигадливий, багатий та ін.
співомовки — веселі, дотепні, розумні та ін.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Навчитися виразно читати співомовки С. Руданського, аналізувати їх; зробити ілюстрації.
VI. ПІДСУМОК