План-конспект уроку (розробка уроків)

УРОК № 21 Тема. С. Руданський. «Окуляри».

Мета: ознайомити учнів із твором письменника, допомогти їм усвідомити його зміст; закріпити знання про гумор, комічне; розвивати навички виразного читання, аналізу співомовок, співставлення головної думки твору з реальним життям; виховувати почуття гумору, оптимізм.

Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, ілюстрації до них.

Теорія літератури: співомовки, гумор та його види й жанри.

          Хід уроку         

I.       ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

II.      МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

III.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1.         Літературний диктант.

(Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.)

1)         Чому Руданський був неслухняним сином? (Бо не став священиком.)

2)         За що лікаря Руданського обрали мировим суддею? (За сумлінну працю, чесність та порядність.)

3)         Який гумористичний жанр придумав С. Руданський? (Співомовки.)

4)         Коли в Україні зацікавилися творчістю С. Руданського? (Вже тоді, як його не стало.)

5)         На основі чого будуються співомовки? (На основі анекдотів, казок, переказів.)

6)         Як пояснював герой співомовки «Вовки», чому він зблід? (Він зблід, бо за ним гналися сто вовків.)

7)         Кого насправді злякався герой твору «Вовки»? (Миші.)

8)         Чому козак пішов до короля (за твором «Козак і король»)? (Хотів виручити пана.)

9)         Що таке «штуки» і скільки їх було? (Це загадки, їх було три.)

10)       Який вигляд мали запорожці? (Вони були у гарному одязі, храбренні.)

11)       Чим ляхи вирішили пригостити запорожців і чому? (Сметаною, щоб вони замастили вуса і з них можна було посміятися.)

12)       Якими є характерні риси співомовок Руданського? (Вони дотепні, веслі, динамічні.)

2.         Огляд ілюстрацій.

IV.    ФОРМУВАННЯ І ВДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1.         Виразне читання співомовки С. Руданського «Окуляри».

2.         Словникова робота.

Розходився — захотілося;

аж ґвалт — дуже;

дякувати — бути дяком, церковнослужителем;

ідна — одна;

до граматки — до грамоти, до навчання;

гадає — думає;

просвітити очі — навчитися читати;

стрічки розібрати — рядки розбирати;

кондаки й тропарі — церковні твори;

на проводи — на народно-релігійне свято.

3.         Переказ змісту твору.

4.         Визначення головної думки твору.

(Застосовується метод «Мозкова атака».)

Орієнтовна відповідь: грамотність, уміння читати залежать не від окулярів, а від навчання.

5.         Бесіда за питаннями.

1)         Чому багато слів із твору потребують додаткового пояснення? (Бо автор вдається до використання застарілих слів (архаїзмів та історизмів), діалектизмів (слів певної місцевості). Це допомагає краще уявити час і місцевість, що описуються.)

2)         Що у співомовці смішне, а що серйозне? (Смішне нерозуміння мужиком залежності між окулярами та вмінням читати; серйозне — дехто спрощено підходить до справи, думає, що все так легко дається, без особливих зусиль, без праці, лише за допомогою якихось пристроїв.)

3)         Чому старий дяк не міг читати без окулярів? (Не тому, що не вмів читати, а тому, що погано бачив.)

6.         Виразне читання інших співомовок С. Руданського, їх порівняння. (Див. Додаток до уроку 22.)

7.         Творче завдання.

На основі якогось народного анекдоту, казки скласти співомовку (у поетичній або прозовій формі).

V.      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до тематичного оцінювання.

VI.    ПІДСУМОК

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.