План-конспект уроку (розробка уроків)

УРОК № 22 Тема. Виразне читання напам’ять поезії Я. Щоголіва «Листопад».

Мета: розвивати пам’ять, навички виразного читання, коментування, аналізу поетичних творів, висловлення власної думки щодо прочитаного, асоціативне мислення, вміння робити словесне малювання, порівнювати твори різних видів мистецтва; виховувати любов до природи.

Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, пейзажні картини (осінь), фотоматеріали, аудіозаписи.

Теорія літератури: виразне читання, темп, інтонація, пауза, логічний наголос; словесний малюнок, словесна деталь, порівняння, епітет, метафора.

          ХІД УРОКУ     

І.       ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ІІ.      МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

ІІІ.    ФОРМУВАННЯ І ВДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1.         Складання партитури вірша.

Вірш

Темп

Інтонація
Звелося літо,|| і не знать,||

Як день за днем минув,||

І серпень дав,|| що можна дать,|| І вересень майнув…|||

повільний спокійна,

розповідна

Морозний вітер в гай і ліс|| Подув з холодних міст||

Й нещадно з дерева обніс|| Червоно-жовтий лист.|||

середній із жалем
І висне небо в ті часи,|| Немов циновий дах,||

І стигнуть краплі від роси,|| Як сльози,|| на гілках.|||

середній сумна
А ти,|| що осені настиг||

Та просвітку не знав,||

Чи хоч єдиний лист зберіг,|| За котрим жалкував?|||

пришвидшений

питальна
І чи хоч краплю теплих сліз|| Зоставив від весни,||

Щоб плакать так,|| як плаче ліс|| За літом восени?|||

середній питальна

2.         Виразне читання вірша Я. Щоголіва «Листопад» напам’ять.

3.         Евристична бесіда й завдання до аналізу.

1)         До якої лірики належить ця поезія (До пейзажної.)

2)         Чи пов’язаний цей вірш із людиною? Якщо так, то яким чином? (Пов’язаний; вживається уособлення, оживлення природи — листопад наділяється здатністю до людських почуттів: жалкував, зберіг, теплі сльози, плакати.)

3)         Знайдіть у вірші художні засоби і з’ясуйте їхню роль у творі.

Епітети

Порівняння

Метафори

Фразеологізми, сталі вирази
нещадно (об­

як сльози; як

звелося літо, день за днем,
ніс), червоно- плаче ліс

серпень дав, ве-

просвітку не
жовтий (лист),  

ресень майнув,

знати, хоч
циновий (дах),   висне небо, краплю сліз,
холодних  

стигнуть крап-

плакати за ким
(міст), теп-   лі, плаче ліс холоднии —

лих (сліз), єди-

    теплих
ний (лист)      

4)         Чи може цей вірш мати підтекст (прихований, символіч¬ний зміст)? (Так, останні строфи можна розуміти і як звернення до людини, що досягла своєї «осені» — похилого віку: чи гідно вона прожила, чи є що добре згадати, за чим жалкувати.)

5)         Яка головна думка твору? (Усе в природі змінюється, тече, але повертається, здійснюється кругообіг у природі; треба вміти відчувати красу навколишнього.)

4.         Визначення рими і ритму вірша.

Зве|ло|ся| лі|то, і| не| знать|,

Як Ідень |за.| днем| ми]нув|,

І |сер|пень| дав|, що| мож|на| дать|,

І |ве|ре|сень| май|нув|™

Ритм:

 

Рима: знать — дать, минув — майнув.

5.         Гра «Прочитай назви».

Олесь Кмітливець зашифрував застарілі назви місяця листо¬пада. Прочитайте й поміркуйте, включивши свою уяву, фанта¬зію та знання мови, чому виникли такі назви.

 (Читається за лінією навхрест від виділених складів: «напівзимник», «ворота зими», «грудкотрус», «листопадень», «падолист», «братчини».)

IV.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Знайти й записати народні прислів’я, прикмети про листопад; описати народно-релігійні свята або створити власний етюд (замальовку, твір-опис) «Листопад», використовуючи виразні деталі (див. Додаток до уроку 25). (Можна підготувати виразне читання інших віршів Я. Щоголіва про природу.)

V.      ПІДСУМОК

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.