Мета: продовжити роботу над твором С. Черкасенка «Маленький горбань»; розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння аналізувати епічний твір, висловлювати власну думку на основі прочитаного та особистих спостережень; виховувати кращі моральні якості людини.
Обладнання: портрет письменника, збірки його творів; портрети найкрасивіших людей світу, їхні біографії (із журналів); фотографії людей з обмеженими можливостями, що досягли великих успіхів; журнальні та газетні матеріали.
Теорія літератури: твір-роздум, дискусія, диспут.
ХІД УРОКУ
I. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
III. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ
1. Слово вчителя.
Проблема краси зовнішньої і душевної, внутрішньої завжди хвилювала людей. Звичайно, краще дивитися на красивих, із приємною зовнішністю чоловіка, жінку, дитину, спілкуватися з ними. Але уявіть, чи хотіли б ви мати друга, подругу, які дуже красиві зовні, але черстві, грубі, егоїстичні, зрадливі? І навпаки, коли людина добра, приязна, справедлива, незлостива, подільчива, то з нею приємно мати справу, недивлячись на її некрасиве обличчя, фігуру або навіть якісь фізичні вади.
Сьогодні ми спробуємо написати твір на таку тему, використовуючи різні типи мовлення.
Наприклад, написати розповідь про якусь конкретну людину, у якої вади зовнішності компенсуються добрим характером, працьовитістю, талантом, готовністю завжди прийти на допомогу тим, хто цього потребує.
Можна описати зовнішність двох людей, яких ви добре знаєте — красиву, й не дуже, порівняти їхні характери. Але слід мати на увазі, що не завжди красиві люди — злі, а некрасиві — добрі, у житті все набагато складніше.
А можна написати твір-роздум, поміркувати над вчинками героїв оповідання С. Черкасенка «Маленький горбань», зокрема над тим, чи могли б ви вчинити так, як Павлик,— пробачити своєму кривдникові. І чи правильно це, чи слід так робити.
Твір-розум складається з трьох частин: тези — основної думки, яка стверджується або заперечується; доказів, аргументів та висновку. (В інших видів творів — вступ, основна частина, висновок.)
Отже, тема нашого твору «Краса зовнішня і внутрішня, душевна краса». Інколи типи мовлення можуть поєднуватися, наприклад розповідь з елементами роздуму, опис з елементами роздуму, роздум з елементами розповіді та опису.
План для т в о р у – р о з п о в і д і
1) Мій знайомий (знайома) — не красень (не красуня).
2) Риси характеру цієї людини, її вчинки.
3) Чому мені захотілося розповісти про цю людину.
П л а н д л я т в о р у – о п и с у
1) Мої знайомі — такі різні за зовнішністю з точки зору краси.
2) Порівняння їх за характером, вчинками, ставленням до людей.
3) Чи є у них щось спільне?
4) Що залежить від чого — зовнішність від характеру, душевної організації людини чи характер від зовнішнього вигляду.
П л а н д л я т в о р у – р о з д у м у
1) Душевна краса робить людину людиною.
2) Зустрічають по одежці, а проводжають по розуму.
3) Красна пташка пір’ям, а людина ділами.
4) Є перли безцінні
На дні, на морському,
Ще кращі перлини У серці людському.
(М. Чернявський.)
2. Складання твору на чернетках.
3. Зачитування та обговорення творів, взаєморецензування.
4. Удосконалення написаного.
5. Написання творів начисто.
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обміркувати питання «Чим ми можемо допомогти людям, обділеним долею?».
V. ПІДСУМОК