Мета: виявити рівень знань, умінь та навичок учнів з метою їх корекції; розвивати навички зв’язного мовлення, пам’ять, уміння висловлювати власні судження; виховувати кращі якості людського характеру.
Обладнання: портрети письменників, що вивчалися в межах даної теми, збірки їхніх творів, ілюстрації до них; тести й тестові завдання.
Теорія літератури: словесний малюнок, словесна деталь, епічний твір, оповідання, герой художнього твору, поема, ліричний вірш.
ХІД УРОКУ
І. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
III. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ
1. Інструктаж до написання тестів.
2. Написання тестів.
І варіант І—ІІ р і в н і
(За кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал.)
1) Укажіть, кого або що захищав Павлик з оповідання С. Черкасенка «Маленький горбань»:
а) жайворонячі гніздечка;
б) білий квіт катрану;
в) дівчаток, що грали у крем’яхи.
2) Допишіть речення.
Основні ознаки поеми такі:
3) Поєднайте означення основного змісту (теми) творів з їх назвами та авторами.
Краса і смуток осінньої природи |
«Коляда» Б.-І. Антонича |
|
Пробудження пам’яті про рідний край, історичні корені |
«Листопад» Я. Щоголіва |
|
Смуток матері, що знає про тернистий життєвий шлях свого сина |
«Євшан-зілля» М. Вороного |
III рівень
(За кожну повну відповідь учень отримує 2 бали.)
1) Зробіть «словесний малюнок» пейзажу, зображеного у вірші Я. Щоголіва «Листопад».
2) Розкажіть про побудову поеми М. Вороного «Євшан-зілля» та історичну основу цього твору.
IV рівень
(За кожну повну відповідь учень отримує 5 балів.) Напишіть твір-роздум на одну з тем.
1) Чи можна зло подолати добротою? (За оповіданням С. Черкасенка «Маленький горбань» та власними спостереженнями.)
2) Значення й духовна суть традиційних свят. (За поезіями Б.-І. Антонича або «Традиції нашої родини у відзначенні народно-релігійних свят».)
ІІ варіант
І—ІІ рівні
(За кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал.)
1) Укажіть, за чим спостерігали одного святкового квітне¬вого дня дід Антип зі своїм онуком Павликом з опові¬дання С. Черкасенка «Маленький горбань»:
а) за грою хлопців у м’яча;
б) за грою дівчаток у крем’яхи;
в) за бійками — розвагами парубків шахтарського селища.
2) Допишіть речення.
Основні ознаки оповідання такі:
3) Поєднайте героїв із назвами та авторами творів.
Павлик
Захарко
Ханський син
Гудець
Ясна Пані
Бог
«Різдво» Б.-І. Антонича
«Маленький горбань» С. Черкасенка
«Євшан-зілля» М. Вороного
«Коляда» Б.-І. Антонича
III рівень
(За кожну повну відповідь учень отримує 2 бали.)
1) Зробіть «словесний малюнок» зимових різдвяних візерунків у віршах Б.-І. Антонича «Різдво» та «Коляда».
2) Схарактеризуйте героя оповідання С. Черкасенка «Маленький горбань» Павлика, відзначивши, що саме вплинуло на формування його характеру.
IV рівень
(За кожну повну відповідь учень отримує 5 балів.)
Напишіть твір-роздум на одну з тем.
1) Краса зовнішня і внутрішня, духовна (за оповіданням С. Черкасенка «Маленький горбань» та власними спостереженнями й міркуваннями) або «Чи міг (хотів) би я стати другом Павликові?».
2) Чи варто переживати за свою батьківщину, якщо вона бідна й нещасна (за твором М. Вороного «Євшан-зілля» та власними спостереженнями й судженнями).
IV. ПІДСУМОК