Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю письменниці, її поезією в прозі; розвивати навички виразного читання, переказу, аналізу художнього твору; висловлення власних вражень, суджень щодо прочитаного; виховувати мужність, бажання робити добро, допомагати іншим.
Обладнання: портрет письменниці, збірки її творів, морські пейзажі, зображення чайки.
Теорія літератури: легенда, поезія в прозі.
Хід уроку
I. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Перевірка домашнього завдання.
1) Розповідь напам’ять вірша О. Олеся «Метелиця чи дівчина…» (можна методом взаємоперевірки в парах).
2) Огляд ілюстрацій.
3) Виразне читання віршів інших поетів про зиму.
4) Конкурс вирізаних сніжинок.
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
Ви, напевне, ще й не чули, щоб письменниця мала таке дивне ім’я — Дніпрова Чайка. Це псевдонім Людмили Олексіївни Березіної (за чоловіком Василівська). Мабуть, дуже вона любила моря й ріки, чайок, коли вирішила підписувати свої твори саме так.
Народилася Людмила Олексіївна в Херсонській губернії в родині сільського священика, де шанувалася книга, підтримувалися творчі здібності дитини.
Як сама вона згадувала, до семи років «уже прочитала багато книжок батькових і почала складати деякі вірші». Навчалася в монастирській школі, у гімназії. Закінчивши Одеську приватну жіночу гімназію, Березіна вирішила стати вчителькою й віддати свої сили для освіти народу, хоч батьки були категорично проти — не про таку долю доньки вони мріяли.
Майбутня письменниця вчителювала на Херсонщині, Одещині та в Бессарабії, брала участь у роботі вчительських з’їздів, відстоювала права жінок, вивчала фольклорно-народознавчі матеріали таврійської землі.
Перу Дніпрової Чайки належить багато оповідань, віршів, а також творів не зовсім звичайного жанру — поезій у прозі. Один із циклів має назву «Морські малюнки». В основу багатьох із них покладені легенди, як наприклад у поезії в прозі «Дівчина-чайка».
2. Виразне читання поезії в прозі «дівчина-чайка».
3. обмін враженнями щодо прочитаного, словникова робота за питаннями учнів.
4. огляд морських пейзажів (репродукції з картин Айвазовського), порівняння літературних творів з образотворчими.
5. Повідомлення учня про чайок.
6. Евристична бесіда.
1) Яка легенда лягла в основу поезії в прозі «Дівчина-чайка»?
2) Чим займався старий на острові й чому?
3) Якою була дочка старого?
4) Що говорили про дівчину птиця-бабич, свинка морська та рибонька?
5) Чому сердилося й лютувало море?
6) Чому дівчина перетворилася саме на чайку?
7) Чим цей твір нагадує казку, що спільного у нього з віршем?
8) Чи подобається вам море? Опишіть його, коли воно спокійне, коли бурхливе, коли на ньому шторм.
9) Що ви знаєте про морські походи запорозьких козаків? Чому море віддавна приваблювало сміливих людей?
10) Виділіть у тексті уривок, який справив на вас найсильні- ше враження і зачитайте його та обґрунтуйте свій вибір.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Гра «Розшифруй рядки з твору».
Олесь Кмітливець теж захопився морем, морською поезією Дніпрової Чайки. І вирішив зашифрувати чудові рядки із твору «Дві крапельки». Прочитайте їх, розставивши розділові знаки.
Моремогутнєвільнемореповнеборн ііо дчаюйпри- марповнеєспівуігнівуічарвічнеймінливегріз- нейжартівливескарбомдаруєшвщентокрадаєш- горнешчаруєшжахнаганяєштичарівникволодар!
Відповідь: Море, могутнє, вільне море! Повне борні, і од- чаю, й примар! Повнеє співу, і гніву, і чар! Вічне й мінливе, грізне й жартівливе, скарбом даруєш, вщент окрадаєш, горнеш- чаруєш, жах наганяєш ти, чарівник-володар!
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Навчитися виразно читати, переказувати, аналізувати поезію в прозі Дніпрової Чайки «Дівчина-чайка», зробити ілюстрації; підготувати повідомлення про медуз (окремим учням).
VII. ПІДСУМОК