Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст поезії в прозі; розвивати навички виразного читання, аналізу художніх творів, висловлення власної думки щодо прочитаного, вміння порівнювати різні жанри літератури; виховувати мужність, стійкість, вірність.
Обладнання: портрет письменниці, збірки її творів, ілюстрації до них, репродукції картин мариністів.
Теорія літератури: легенда, поезія в прозі.
ХІД УРОКУ
I. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Перевірка домашнього завдання.
1) Виразне читання уривків поезії в прозі «Дівчина-чайка», які найбільше запам’яталися, їх коментування.
2) Складання плану (або логічного ланцюжка) поезії в прозі, переказ її за планом.
3) Огляд ілюстрацій.
VI. ФОРМУВАННЯ І ВДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Виразне читання поезії в прозі дніпрової Чайки «Морське серце».
2. обмін враженнями щодо прочитаного.
3. Словникова робота за питаннями учнів.
Хутко — швидко; страхополох — боягуз;
перли — коштовні камені;
коралі — морські закам’янілі частки, що використовувалися як прикраси; у щ е н т — повністю;
гидке — негарне, відворотне, противне; гидує — нехтує, зневажає; з и р к н у т и — глянути.
4. Евристична бесіда.
1) На якій основі побудований цей твір? (На основі легенди.)
2) Про яке «морське серце» йдеться? (Про медузу.)
3) Як ви ставитеся до вчинку меншого брата? А старшого?
4) Що символізують образи братів — старшого й меншого?
5) Чому саме серця старшого брата ніхто не схотів торкну¬тися, чому воно перетворилося на медузу?
6) Що таке, на вашу думку, геройство, відвага, мужність і коли вони потрібні?
7) Які художні засоби найпомітніші у цьому творі? (Мета¬фори, уособлення.)
8) Чому цей твір за жанром — поезія в прозі?
5. Заслуховування повідомлення про медузу.
6. Слово вчителя (або робота зі словником літературознавчих термінів).
П о е з і я в п р о з і — переважно невеликий за розміром лі¬тературний твір, написаний прозою, але своїм звучанням близь¬кий до вірша завдяки великій емоційності ліризму і своєрідній ритмічності мови, що нагадує вірш.
(Учні роблять запис до літературознавчого словничка.)
Виступала у цьому жанрі Дніпрова Чайка (цикл «Морські малюнки»), М. Черемшина, О. Кобилянська, В. Стефаник та ін. Із застосуванням особливостей вірша в прозі написані розмови квітів у казці для дітей Лесі Українки «Лілея».
7. Вправа-дослідження.
Завдання: знайти у творі різні види описів, з’ясувати їхню роль (портрет, опис тварини).
8. Інтерактивна вправа.
Висунення гіпотез: на основі чого, чому могла виникнути саме така легенда про медузу.
(Орієнтовна відповідь: медуз у морі багато, вони огид¬ні на дотик, отруйні, жалкі, їх часто викидає на берег, і вони пропадають, виділяючи неприємний запах, їх ніхто не їсть.)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
розгадування кросворда.
Олесь Кмітливець придумав на основі поезії в прозі «Морське серце» кросворд-сходинки, які необхідно заповнити словами-поняттями, що пов’язані з морем.
д | |||||
р | |||||
р | |||||
м | |||||
п | |||||
х | |||||
к | |||||
м |
Відповіді: д — дно; р — рак; р — риба; м — море; п — перли; х — хвиля; к — коралі; м — медуза.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Навчитися виразно читати поезію в прозі «Морське серце», переказувати її; зробити ілюстрації.
VII. ПІДСУМОК