План-конспект уроку (розробка уроків)

УРОК № 35 Тема. Дніпрова Чайка. «Морське серце».

Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст поезії в прозі; розвивати навички виразного читання, аналізу художніх творів, висловлення власної думки щодо прочитаного, вміння порівнювати різні жанри літератури; виховувати мужність, стійкість, вірність.

Обладнання: портрет письменниці, збірки її творів, ілюстрації до них, репродукції картин мариністів.

Теорія літератури: легенда, поезія в прозі.

          ХІД УРОКУ     

I.       ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

II.      МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

ІІІ.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Перевірка домашнього завдання.

1)         Виразне читання уривків поезії в прозі «Дівчина-чайка», які найбільше запам’яталися, їх коментування.

2)         Складання плану (або логічного ланцюжка) поезії в прозі, переказ її за планом.

3)         Огляд ілюстрацій.

VI.    ФОРМУВАННЯ І ВДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1.         Виразне читання поезії в прозі дніпрової Чайки «Морське серце».

2.         обмін враженнями щодо прочитаного.

3.         Словникова робота за питаннями учнів.

Хутко — швидко; страхополох — боягуз;

перли — коштовні камені;

коралі — морські закам’янілі частки, що використовувалися як прикраси; у щ е н т — повністю;

гидке — негарне, відворотне, противне; гидує — нехтує, зневажає; з и р к н у т и — глянути.

4.         Евристична бесіда.

1)         На якій основі побудований цей твір? (На основі легенди.)

2)         Про яке «морське серце» йдеться? (Про медузу.)

3)         Як ви ставитеся до вчинку меншого брата? А старшого?

4)         Що символізують образи братів — старшого й меншого?

5)         Чому саме серця старшого брата ніхто не схотів торкну¬тися, чому воно перетворилося на медузу?

6)         Що таке, на вашу думку, геройство, відвага, мужність і коли вони потрібні?

7)         Які художні засоби найпомітніші у цьому творі? (Мета¬фори, уособлення.)

8)         Чому цей твір за жанром — поезія в прозі?

5.         Заслуховування повідомлення про медузу.

6.         Слово вчителя (або робота зі словником літературознавчих термінів).

П о е з і я в п р о з і — переважно невеликий за розміром лі¬тературний твір, написаний прозою, але своїм звучанням близь¬кий до вірша завдяки великій емоційності ліризму і своєрідній ритмічності мови, що нагадує вірш.

(Учні роблять запис до літературознавчого словничка.)

Виступала у цьому жанрі Дніпрова Чайка (цикл «Морські малюнки»), М. Черемшина, О. Кобилянська, В. Стефаник та ін. Із застосуванням особливостей вірша в прозі написані розмови квітів у казці для дітей Лесі Українки «Лілея».

7.         Вправа-дослідження.

Завдання: знайти у творі різні види описів, з’ясувати їхню роль (портрет, опис тварини).

8.         Інтерактивна вправа.

Висунення гіпотез: на основі чого, чому могла виникнути саме така легенда про медузу.

(Орієнтовна відповідь: медуз у морі багато, вони огид¬ні на дотик, отруйні, жалкі, їх часто викидає на берег, і вони пропадають, виділяючи неприємний запах, їх ніхто не їсть.)

V.      ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

розгадування кросворда.

Олесь Кмітливець придумав на основі поезії в прозі «Морське серце» кросворд-сходинки, які необхідно заповнити словами-поняттями, що пов’язані з морем.

д      
р      
р        
м        
п          
х          
к          
м          

Відповіді: д — дно; р — рак; р — риба; м — море; п — перли; х — хвиля; к — коралі; м — медуза.

VI.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Навчитися виразно читати поезію в прозі «Морське серце», переказувати її; зробити ілюстрації.

VII.   ПІДСУМОК

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.