Мета: виявити рівень знань, умінь та навичок учнів; розвивати навички зв’язного мовлення, аналізу художніх творів, визначення теоретичних понять літератури і застосування їх на практиці; сприяти формуванню образного та логічного мислення; виховувати кращі людські якості.
Обладнання: портрети письменників, твори яких вивчалися; книжкова виставка, тести й тестові завдання.
Теорія літератури: історична поема, легенда, поезія в прозі, віршові розміри — ямб, хорей.
Хід уроку
I. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
III. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ
1. інструктаж до написання тестової роботи.
2. Написання тестів і тестових завдань.
І варіант
І—ІІ рівні
(За кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал.)
1) Укажіть, кого рятувала дівчина з поезії «Дівчина-чайка»:
а) чубатих козаків;
б) заморських купців;
в) королівських воїнів.
2) Напишіть, що таке історична поема, наведіть приклад.
3) Визначіть, які відомі вам художні засоби використовує М. Рильський в поетичних рядках вірша «Ознаки весни»:
Вона — в душі, що рветься у дорогу,
У пісні, що не здатна вже мовчать;
Вона — в очах, що чорно і волого Під білою хустиною блищать.
ІІІ р і в е н ь
(За кожну повну відповідь учень отримує 2 бали.)
1) З’ясуйте, яка історична основа та головна думка поеми
О. Олеся «Печенізька облога Києва».
2) Розкрийте образ моря, змальований у поезіях у прозі Дніпрової Чайки.
IV рівень
(За повну відповідь учень отримує 5 балів.)
Написати твір-мініатюру на тему: «Значення пісні як вияву культури, традицій кожного народу» (за віршем М. Рильського «Пісні» та власними спостереженнями) або «Моя улюблена по¬езія про природу».
II варіант
І—ІІ рівні
(За кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал.)
1) Укажіть, що сталося зі старшим братом із поезії в про¬зі Дніпрової Чайки «Морське серце»:
а) він став кораловим островом;
б) він перетворився на медузу;
в) він зник безслідно.
2) Запишіть основні ознаки жанру поезії в прозі.
3) Визначіть віршовий розмір та риму поетичних рядків з вірша «Пісні» М. Рильського:
В піснях — дівоча світла туга І вільний помах косаря,
В них юність виникає друга,
Висока світиться зоря.
III р і в е н ь
(За кожну повну відповідь учень отримує 2 бали.)
1) Поясніть, що послужило основою для створення поезії в прозі Дніпрової Чайки «Дівчина-чайка» та яка її голов¬на думка.
2) Змалюйте образ зими у творі О. Олеся «Метелиця чи дів¬чина.» та в поезіях інших українських письменників.
IV р і в е н ь
(За повну відповідь учень отримує 5 балів.)
Висловіть своє судження про героїчні вчинки дітей у різних життєвих ситуаціях (за поемою О. Олеся «Печенізька облога Києва» та власними спостереженнями).
Або порівняйте художні твори та твори живопису на подіб¬ну тематику, знайдіть спільне та відмінне (наводячи конкретні приклади).
IV. ПІДСУМОК