Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю письменника, змістом його оповідання; розвивати навички виразного читання, коментування прочитаного, висловлення власної думки про твір і його героїв; виховувати почуття людяності, чесності, справедливості.
Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, ілюстрації до них.
Теорія літератури: оповідання, герої художнього твору.
ХІД уроку
I. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Аналіз письмової контрольної роботи (тематичного оцінювання).
III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
Хто з вас не любить пиріжки? Свіжі, пухкі, домашні, спечені добрими руками мами чи бабусі. Тепер печуть пироги із сиром, картоплею, капустою, повидлом, маком, різними ягодами. А раніше їх робили ще й з калиною. Як ви думаєте, чи може пиріжок стати дивом? Може, ще і яким! Так стверджує український письменник Віктор Кава, автор оповідання «Пиріжок з калиною». Але про це трохи згодом.
На Чернігівщині, на березі річки Удай розташоване с. Поділ.
У ньому 1 січня 1897 року народився Віктор Іванович Кава.
Піти до школи хлопцеві довелося лише після закінчення Другої світової війни. Школа була напівзруйнована, вчилися в одній кімнаті по два класи, підручників не було, але Віктор горів великим бажанням отримати знання.
Після закінчення Ярославської середньої школи він успішно навчається на факультеті журналістики Київського університету. Потім працює у видавництві «Веселка», в журналі «Барвінок», з’являються його перші власні книжки для дітей. Це «Прогуляний день», «Історія одного велосипеда», «Вечірня телеграма», «Мені не страшно», «Червона вулиця» та багато інших.
Більшість творів В. Кави — про життя школярів, їхнє навчання, дружбу, футбольні баталії, перше трепетне кохання, перші кроки в доросле життя, зробити які зовсім непросто. У цілому ж вони — про добро і зло, відповідальність за свої вчинки, вірність і зраду, про справжню дружбу.
Отож, повертаємося до дива дивного — пиріжка з калиною.
2. Виразне читання оповідання В. кави «Пиріжок з калиною».
3. Словникова робота.
Убоїсько, гультіпака — лайливі назви неслухняної дитини; скрушно — із жалем; долівка — підлога; х л і в — сарай; ш и б к и — віконне скло; мороз пересівся — став меншим; гармидер — шум; хутко — швидко; копаночка — криниця;
оббігти далеким окулясом — оббігти далеко; гидко — погано; знічев’я — від нічого робити; п р о ж о г о м — швидко;
рогач — хатній пристрій, яким ставлять чавуни в піч і вий¬мають звідти; чавун — посуд із чавуну для печі; п р и т ь м а — швидко; комедіант — тут: смішна людина; н а ч е р е н і — на печі; к у т о к — частина села;
в’яз — дерево;
біля сволока — біля балки-колоди, що підтримує стелю;
піжмурки, чижик — дитячі ігри;
ярий — червоний, сильний;
запорпався — став шукати;
сільмаг — сільський магазин;
майнув — побіг.
4. Обмін враженнями щодо прочитаного.
5. Бесіда за питаннями.
В Олеся Кмітливця виникли при прочитанні оповідання наступні питання:
1) Чому мати називає Митька «убоїсько моє, гультіпака»?
2) Чому хлопці подумали, що йде татаро-монгольська орда?
3) Чому Митько й Федорко у «сніговій війні» приєдналися до дівчат, а не до хлопців?
4) Чому Митько кинув сніжку?
5) Чому у Митька зіпсувався настрій і він побіг додому?
6) Чому в голові у Митька сперечалися два голоси?
7) Чому Митько пішов до Ніни?
8) Чому Митько розсердився на луг?
9) Чому Ніна була спочатку ображена поведінкою хлопця, а потім дала йому пиріжок з калиною?
10) Чому Митько легко обманював маму і не зміг обманути Ніну?
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Гра «Прочитай прислів’я».
Олесь Кмітливець просить прочитати прислів’я, записане на ягідках калини. Саме воно відповідає головній думці твору В. Кави.
Відповідь: Сумління — найкращий порадник.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Навчитися виразно читати оповідання «Пиріжок з калиною», переказувати його; зробити ілюстрації.
VII. ПІДСУМОК