Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю письменника, зі змістом його твору; дати учням поняття про повість; виховувати наполегливість у навчанні; розвивати почуття гумору.
Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, ілюстрації до них.
Теорія літератури: повість.
Хід уроку
I. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Перевірка домашнього завдання.
Зачитування учнями складених гуморесок.
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
Не кожній дитині, на жаль, випадає щасливе, безхмарне дитинство. У Всеволода Нестайка воно було обпалене війною, позначене гіркими недитячими переживаннями. Тому, коли він став дорослим, йому захотілося писати для дітей — повернутися в дитинство і догратися, досміятися, дофантазувати разом із юними читачами.
Всеволод Зіновійович Нестайко народився 30 січня 1930 року в м. Бердичеві, що на Житомирщині, в сім’ї службовця.
З дитинства він мріяв стати капітаном далекого плавання. «Однак,— згадує письменник,— доля вирішила інакше, і після закінчення десятирічки я вирушив у плавання по книжковому морю — вчився в університеті, потім працював у журналах і видавництвах».
Всеволод Нестайко — автор багатьох повістей, оповідань, казок, п’єс. Його герої — непосидющі хлопчики й дівчатка, якими керує гаряче прагнення пізнати світ.
Весела усмішка, інколи лукава, часом трохи іронічна, притаманна Нестайковим творам для дітей: «Незнайомець з тринадцятої квартири», «Пригоди Грицька Половинки», «Пригоди Робінзона Кукурузо», «Таємниця трьох невідомих». Його книжку «Тореадори з Васюківки» занесено до «Особливого почесного списку ім. Г. К. Андерсена». Письменник нагороджений медаллю ім. А. Макаренка, відзначений багатьма літературними преміями.
2. Виразне читання І розділу повісті В. Нестайка «Тореадори з Васюків¬ки» «Метро під свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич».
3. Словникова робота.
Авантюрист — шукач сумнівних, ризикованих пригод, пройдисвіт;
убоїще, шмаркатий, вишкварки — лайливі слова; віру маку — покараю, поб’ю; п о д а т и г о л о с — обізватися; л ь о х а — свиня;
в с к о ч и т и в х а л е п у — потрапити в незручне, загрозли-ве становище;
з а с к о ч и т и з н е н а ц ь к а — впіймати, застати несподівано; нам’яти вуха — побити, покарати; п и с к л я — малеча, пташеня;
онучі — шматки тканини, якими замотують собі ноги, взу-ваючи чоботи, валянки; райрада — районна рада, місцевий орган управління; ланкова — головна в робітничій бригаді (ланці); н а д а в а т и п л е с к а ч і в — побити; н е з н а т и к у д и о ч і п о д і т и — засоромитися; дати дриза — втекти, швидко побігти; сільмаг — сільський магазин; буцегарня — в’язниця; п у г у т ь к а л о — сова;
п і д ш т а н и к и — нижня чоловіча білизна; в т о р о п а в — зрозумів; беркиць — упав; поголів’я — худоба;
п л а х т а — незшита спідниця, що розкладається на прямо-кутний шмат тканини; б у г а й — бик; ц а п — козел;
калабаня — велика яма з водою; вигін — пустир, пасовисько; баналюки — небилиці;
нафталін — хімічна речовина, що відганяє міль; реманент — інвентар; гейзери — фонтани; анциболотники — чорти;
і не тютьки — і не туди, й уваги не звернули; шминдрики — лайливе слово; екзамен на носі — скоро, незабаром; к о с т р и ч и т и с ь — удавано хоробро поводитись; дуля з маком — нічого не отримати; журавель — жердина, якою дістають воду з колодязя; припиначка — мотузка з металевою чи дерев’яною пали-цею, до якої прив’язують козу.
4. обмін враженнями щодо прочитаного, евристична бесіда.
1) Скільки епізодів пригод хлопців у цьому розділі ви б виділили?
2) Які риси характеру виявилися у героїв Яви та Павлуші в цьому розділі?
3) Що здалося смішним і чому?
4) Чого, на вашу думку, можна ще чекати від хлопців?
5. Асоціативний диктант.
Завдання: записати, які з наведених слів асоціюються з прочитаним твором.
Веселий, сумний, нудний, нецікавий, цікавий, захоплюючий, безглуздий, неймовірний, фантастичний, жорстокий, страшний, повчальний, нерозумний, хороший.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Гра «Розшифруй рядок».
Олесь Кмітливець записав особливим способом рядок із відомої пісні, який спав йому на думку, коли він читав повість «Тореадори із Васюківки». Розшифруйте цей рядок.
БЗМРЙНМЖНЖТ
Відповідь: Без мрії не можна жити (пропущені голосні).
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Навчитися виразно читати, переказувати І розділ, аналізувати поведінку героїв, засоби гумору; створити ілюстрації.
VII. ПІДСУМОК