Мета: ознайомити учнів з новим розділом повісті «Тореадори з Васюківки», допомогти усвідомити особливості жанру повісті; розвивати навички виразного читання, переказу, аналізу поведінки та вчинків героїв із проведенням паралелей до власних відчуттів і спостережень; виховувати любов до життя, розуміння його цінності, прагнення творити добро.
Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, ілюстрації до прочитаних розділів повісті.
Теорія літератури: повість, її особливості.
Хід уроку
I. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Робота в парах.
Завдання: задати одне одному по три питання за змістом прочитаного розділу (або розділів) повісті.
2. Робота над характеристикою героїв.
Завдання: записати у дві колонки риси характерів Яви та Павлуші, які подобаються і не подобаються.
Ява |
Павлуша |
||
Подобаються |
Не подобаються | Подобаються | Не подобаються |
3. Інтерактивна вправа.
(Використовується метод «Мозкова атака».)
Завдання: запропонувати реальний вихід із ситуації, в яку потрапили хлопці під час вистави (уявіть, якби це були ви!).
IV. ФОРМУВАННЯ І ВДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Виразне читання розділу XXV частини III «Усе! Кінець! Я дарую велосипед. “Загаза чогтова!”. Я видужую».
2. Словникова робота.
Відремізувала — відрізала;
партика — шматок;
сміятися на кутні — бути в скрутному становищі;
вмаламурив — з’їв;
сіни — вхідна прибудова в сільській хаті;
причандалля — прилади, інструменти;
ковбок — колода, дровітня.
3. Обмін враженнями щодо прочитаного.
4. Робота в групах.
1-ша група: записати моральні настанови, які є у цьо¬му розділі.
2- га група: схарактеризувати Яву за цим розділом.
3-тя група: визначити роль лайливих, просторічних слів у творі.
4-та група: сформулювати головну думку твору та обґрун¬тувати її.
Орієнтовні відповіді
1-ша група.
1) Не треба думати про найгірше, передбачати його.
2) Слід добре ставитися до молодших, до рідних.
3) Ніколи не впадати у відчай.
4) Треба дотримуватися свого слова.
5) Не слід жалкувати про зроблене добро.
2- га група.
Ява емоційний та вразливий, може легко впасти в паніку, розуміє, що найбільша цінність людини — це її життя, і його слід прожити гідно, щоб залишити добру пам’ять; по-дитячому безпосередній, добрий, щирий, любить природу.
3- т я г р у п а.
Просторічні, дещо грубі слова наближають нас до реально¬го життя, до дитячої, підліткової мови, роблять розповідь щи¬рою, емоційною, викликають довіру до автора й того, що відбу¬вається у творі.
4-та група.
Треба цінувати життя в усіх його проявах, прагнути до дружби, добра, справедливості; слід бути допитливим, кмітливим, веселим, добрим, щедрим, як герої твору В. Нестайка Ява та Павлуша.
5. Слово вчителя.
За жанром твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки» — повість. Повість — це великий за обсягом епічний твір, у якому детально розповідається про багато подій із життя дійових осіб, подається докладна й різнобічна характеристика головних героїв у їхніх вчинках та діях, у стосунках з іншими людьми.
(Учні роблять запис до літературознавчого словничка.) Повісті бувають соціальні, соціально-побутові, історичні, біографічні, автобіографічні, пригодницькі, науково-фантастичні, міфологічні (химерні).
— До якого виду ви віднесли б повість В. Нестайка «Тореадори з Васюківки»? Свою відповідь обґрунтуйте.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Прочитати інші розділи повісті В. Нестайка (XVIII—XXIII, частина III). Підготуватися до бесіди з позакласного читання.
VI. ПІДСУМОК