План-конспект уроку (розробка уроків)

УРОК № 50 Тема. В. Нестайко. «Тореадори з Васюківки». Поняття про повість.

Мета: ознайомити учнів з новим розділом повісті «Тореадори з Васюківки», допомогти усвідомити особливості жанру повісті; розвивати навички виразного читання, переказу, аналізу поведінки та вчинків героїв із проведенням паралелей до власних відчуттів і спостережень; виховувати любов до життя, розуміння його цінності, прагнення творити добро.

Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, ілюстрації до прочитаних розділів повісті.

Теорія літератури: повість, її особливості.

          Хід уроку         

I.       ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

II.      МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

III.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1.         Робота в парах.

Завдання: задати одне одному по три питання за змістом прочитаного розділу (або розділів) повісті.

2.         Робота над характеристикою героїв.

Завдання: записати у дві колонки риси характерів Яви та Павлуші, які подобаються і не подобаються.

Ява

Павлуша

Подобаються

Не подобаються Подобаються Не подобаються
       

3.         Інтерактивна вправа.

(Використовується метод «Мозкова атака».)

Завдання: запропонувати реальний вихід із ситуації, в яку потрапили хлопці під час вистави (уявіть, якби це були ви!).

IV.    ФОРМУВАННЯ І ВДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1.         Виразне читання розділу XXV частини III «Усе! Кінець! Я дарую велосипед. “Загаза чогтова!”. Я видужую».

2.         Словникова робота.

Відремізувала — відрізала;

партика — шматок;

сміятися на кутні — бути в скрутному становищі;

вмаламурив — з’їв;

сіни — вхідна прибудова в сільській хаті;

причандалля — прилади, інструменти;

ковбок — колода, дровітня.

3.         Обмін враженнями щодо прочитаного.

4.         Робота в групах.

1-ша група: записати моральні настанови, які є у цьо¬му розділі.

2- га група: схарактеризувати Яву за цим розділом.

3-тя     група: визначити роль лайливих, просторічних слів у творі.

4-та     група: сформулювати головну думку твору та обґрун¬тувати її.

Орієнтовні відповіді

1-ша група.

1)         Не треба думати про найгірше, передбачати його.

2)         Слід добре ставитися до молодших, до рідних.

3)         Ніколи не впадати у відчай.

4)         Треба дотримуватися свого слова.

5)         Не слід жалкувати про зроблене добро.

2- га група.

Ява емоційний та вразливий, може легко впасти в паніку, розуміє, що найбільша цінність людини — це її життя, і його слід прожити гідно, щоб залишити добру пам’ять; по-дитячому безпосередній, добрий, щирий, любить природу.

3- т я г р у п а.

Просторічні, дещо грубі слова наближають нас до реально¬го життя, до дитячої, підліткової мови, роблять розповідь щи¬рою, емоційною, викликають довіру до автора й того, що відбу¬вається у творі.

4-та група.

Треба цінувати життя в усіх його проявах, прагнути до дружби, добра, справедливості; слід бути допитливим, кмітливим, веселим, добрим, щедрим, як герої твору В. Нестайка Ява та Павлуша.

5.      Слово вчителя.

За жанром твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки» — повість. Повість — це великий за обсягом епічний твір, у якому детально розповідається про багато подій із життя дійових осіб, подається докладна й різнобічна характеристика головних героїв у їхніх вчинках та діях, у стосунках з іншими людьми.

(Учні роблять запис до літературознавчого словничка.) Повісті бувають соціальні, соціально-побутові, історичні, біографічні, автобіографічні, пригодницькі, науково-фантастичні, міфологічні (химерні).

—        До якого виду ви віднесли б повість В. Нестайка «Тореадори з Васюківки»? Свою відповідь обґрунтуйте.

V.      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати інші розділи повісті В. Нестайка (XVIII—XXIII, частина III). Підготуватися до бесіди з позакласного читання.

VI.    ПІДСУМОК

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.