Мета: ознайомити учнів із новими пригодами двох друзів; прищеплювати інтерес і любов до читання художньої літератури; розвивати навички виразного читання, уміння фантазувати, передбачати розвиток сюжету, характеризувати героїв, оцінювати їхні дії та вчинки; виховувати позитивні якості, прагнення до пізнання світу, романтичні нахили.
Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, ілюстрації до твору, що вивчається; матеріали про таємничі дива світу.
Теорія літератури: повість, пригодницький твір.
Хід уроку
I. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Повідомлення про таємничі дива світу з показом ілюстрацій.
2. Прогнозування учнів щодо подальшого розвитку подій у повісті.
3. Огляд ілюстрацій.
IV. ФОРМУВАННЯ І ВДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Виразне читання розділів повісті.
Учні виразно читають VI розділ, «який проливає світло на наших предків і ще на дещо. Ну і Митько!» та VII «Операція “Курка” провалюється разом із дідом Трохимом».
2. Словникова робота за питаннями учнів.
3. Обмін враженнями щодо прочитаного.
Висновок про передбачення розвитку подій.
4. Евристична бесіда.
1) Які нові наукові відомості ви здобули, читаючи розділи повісті?
2) Як по-новому відкрилися вам характери двох друзів, чи вони такі ж самі, як раніше?
3) Що здалося вам смішним, а що серйозним?
4) Що ви думаєте про дідуся Трохима? Який він за характером? А бабуся Митька?
5) Як ви думаєте, чи правильний шлях обрали хлопці для дослідження таємничого явища природи? А як би вчинили ви?
6) Знайдіть у тексті підтвердження справжньої дружби хлопців.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Вікторина «Так чи ні».
Олесь Кмітливець пропонує вікторину, яка потребує від-повідей «так» чи «ні». (Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.)
1) Хлопці взяли у бабусі енциклопедію і почали шука¬ти в ній відомості про таємничу химеру лісового озера. (Ні.)
2) Митько прочитав Сергієві про страшних драконів з ост-рова Комодо. (Так.)
3) Хохуля — дивний за походженням вид тварин третинно¬го періоду, що зберігся до наших днів. (Так.)
4) Сергій висунув сміливу наукову гіпотезу про давнього звіра. (Ні.)
5) Митько сказав, що назва села Юрківка походить від юрського періоду. (Так.)
6) На березі озера діти знайшли ріжки та ніжки козеняти, якого з’їло чудовисько. (Ні.)
7) Хлопці вирішили зробити приманку для звіра й завели у ліс корову. (Ні.)
8) Сергій і Митько посварилися й побилися через те, що не вирішили, хто буде копати яму. (Ні.)
9) Сергій знайшов сандалю туриста чи дослідника, який від-почивав біля озера. (Так.)
10) Прив’язана курка кричала так, що до неї позбігалися усі лісові звірі. (Ні.)
11) У викопану яму потрапило чудовисько з лісового озера. (Ні.)
12) Дідусь Трохим здогадався, хто викопав яму і взяв із села курку. (Так)
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Навчитися виразно читати VI—VII розділи повісті, переказувати їх, аналізувати поведінку героїв; зробити ілюстрації.
VII. ПІДСУМОК