Мета: ознайомити учнів із кульмінацією та розв’язкою твору; розвивати навички виразного читання, переказу, виділення найнапруженіших епізодів у творі, висловлення власної думки щодо прочитаного; виховувати почуття романтичності, життєлюбства, кращі риси людського характеру.
Обладнання: портрет письменника, виставка його пригодницьких творів, ілюстрації до них.
Теорія літератури: повість, пригодницький твір, кульмінація.
Хід уроку
I. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
1) Зачитування, переказ епізодів повісті, що найбільше сподобалися.
2) Огляд ілюстрацій.
2. інтерактивна вправа. Розв’язування ситуативних завдань.
1) Уявіть, що ви випадково провинилися, зробили якусь шкоду. Признаватися в цьому вам незручно. І тут вас викрили. Як ви будете діяти і чому саме так?
2) Уявіть, що ви з другом (подругою) придумали якусь гру, але посварилися за розподіл ролей. Вам, як завжди, на вашу думку, випала гірша роль. Що ви будете робити?
3) Вам нібито здалося, що в домі завівся «барабашка». Вас лякає якийсь постійний шурхіт, скрипіння. Що ви будете робити — не звертатимете уваги, поскаржитеся батькам, спробуєте знайти щось про це явище в літературі, перевірите всі дверцята, чи то не їхній шум? Або зробите щось інше?
IV. ФОРМУВАННЯ І ВДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Виразне читання останнього розділу повісті Я. Стельмаха «Химера лісового озера…».
2. Словникова робота за питаннями учнів.
3. Евристична бесіда.
1) Чи таким ви уявляли собі кінець твору та історію Химери лісового озера?
2) Чому Митько вперше назвав свою учительку ботаніки не ботанічкою, а Іриною Семенівною?
3) Як повелися хлопці у складних ситуаціях (коли по озеру пливла голова Химери, коли впізнали голос Васі, коли треба було рятувати втопаючого, коли дізналися, що їх розіграли, налякали)?
4) Який момент у повісті, у розділі ви б назвали найбільш напруженим, або кульмінаційним?
5) За що Митько дякував Васі? А як би ви повелися в подібній ситуації?
6) Характери хлопців Сергія та Митька схожі. А чи не помітили ви якоїсь різниці?
7) Що найбільше привабило вас у повісті, в героях, чому саме?
8) З ким із героїв, вивчених раніше творів української, зарубіжної літератур, могли б подружитися, на вашу думку, Сергій і Митько, чому саме?
9) Чи виникло у вас бажання почитати інші твори Я. Стельмаха?
4. Складання по пам’яті плану (виділення основних епізодів).
Орієнтовний план
1) Завдання із зоології.
2) Як дістати дозвіл батьків на поїздку в село до бабусі.
3) Перше знайомство з Васею-велосипедистом.
4) Гостинна бабуся та її сусіди.
5) Відпочинок біля озера.
6) Бурштин із комахою.
7) Чергування біля озера.
8) Пошук відповіді у книжках.
9) Приманювання звіра й провал заходу.
10) Розвінчання Химери.
11) Вдячність хлопців за науку.
5. Слово вчителя.
Ми ознайомилися із цікавим і захоплюючим пригодницьким твором.
Пригодницькими можуть бути повість, роман, оповідання. Для них характерні несподівані таємниці і навіть фантастичні події, неочікувана розв’язка, заплутаний сюжет, інтриги, конфлікти. Герої таких творів — яскраві, неординарні особистості.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Олесь Кмітливець так захопився героями пригодницьких творів, що вирішив створити клуб романтиків-шукачів пригод. Він пропонує вам скласти статут цього клубу (або пам’ятку для романтиків).
Наприклад:
1) Завжди прагнути до пізнання нового, незвіданого, таємничого.
2) Не зупинятися на досягнутому.
3) Багато читати, бути допитливим.
4) Бути сміливим та відважним.
5) Розвивати свої фізичні здібності, тренуватися, загартовуватися, щоб у будь-який момент прийти комусь на допомогу.
VI. ПІДСУМОК