План-конспект уроку (розробка уроків)

УРОК № 60 Тема. Т. Шевченко. «Тече вода з-під явора».

Мета: пригадати основні відомості про поета, ознайомити з ліричним твором, допомогти усвідомити його красу; розвивати навички виразного читання, аналізу віршів; образне, асоціативне мислення; виховувати любов до рідного краю, до природи.

Обладнання:            портрет письменника, збірка його творів; малюнки Шевченка про природу, пейзажні картини. Теорія літератури: ліричний вірш, тропи (художні засоби).

          Хід уроку         

I.       ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

II.      МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

ІІ.      АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Перевірка домашнього завдання.

Зачитування статутів, пам’яток для клубу романтиків.

IV.    ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ

1.         Вступне слово вчителя з елементами бесіди.

1)         Хто такий Т. Г. Шевченко, що ви про нього знаєте?

2)         Які твори Т. Шевченка вам відомі?

3)         Якими талантами, окрім літературного, володів письменник?

Погляньмо на репродукції з пейзажних картин Т. Г. Шевченка. Які ніжні фарби, яке вміння відчути красу природи навіть у досить прозаїчних буденних картинах!

Більшу частину свого життя Т. Шевченкові довелося прожити далеко за межами батьківщини, рідної України. Але він ніколи не забував про неї, мріяв про біленьку хатинку у вишневому садочку над Дніпром, калину під вікном, привітну дружиноньку та діточок.

Може, саме тому у творах Великого Кобзаря постійно переплітаються образи природи й образи дівчини й хлопця, наречених, родини.

Сім’я — це святе для поета, тому він милується навіть качиним виводком, гармонією довколишнього природного світу.

2.         Виразне читання вірша Т. Шевченка «Тече вода з-під явора».

3.         Словникова робота.

Явір — порода дерев; помеж — поміж;

качур — самець качки;

ряска — дрібна водяна рослина з листям на поверхні води; став — озеро;

зять — чоловік дочки.

4.         Обмін враженнями щодо прочитаного.

5.         Робота в групах.

1-ша група: виділити художні образи та знайти асоціації, які вони викликають.

Орієнтовна відповідь

Образи

Асоціації

явір парубок, козак, юнак
калина красива дівчина
вода плин життя
верболози й лози пишність природи, зелене буян­ня, радість життя
качечка, качур, каченята щаслива родина, гармонія
дівча надія, втіха, радість батьків
батько, мати батьківське піклування, родин­ний затишок

2-га група: розподілити художні засоби, з’ясувати їхню роль у творі.

Пишається калина, червона (калина), калинонька, явір молодіє, качаточка, качечка розмовляє, прийшло дівча, брати, брало, садок.

Орієнтовна відповідь

Приклади художніх засобів

Види художніх засобів

Роль у творі

пишається калина явір молодіє качечка розмовляє метафори створюють яскраву, образну картину

червона (калина)

епітет вказує на колір, має підтекст — красива
калинонька, качаточ­ка, садок

зменшено-пестливі

слова

надають щирості, ду­шевності, доброти
брати, брало повтори

звертають увагу на слова

прийшло дівча

вживання середнього роду щодо людини

показують замилуван­ня автора, його ніж­ність

3-тя група: визначити головну думку твору, обґрунтувати свої міркування.

Орієнтовна відповідь

Головна думка поезії — уславлення краси природи й родинного щасливого життя.

Спочатку поет говорить про явір і калину в оточенні верболозу, потім про качку з качуром та каченятами, далі — про дівча — батьківську втіху. Батько й мати мріють про щасливе майбутнє доньки, про доброго для неї чоловіка й гарну родину.

4-та група: визначити ритм і риму вірша Т. Шевченка.

Орієнтовна відповідь

Рима: долину — калина

Ритм:                      Те4® вода з-під явора |     | | | |

Яром на долину ,        |     | | |

Пишається над водою | ^  | ^ | ^ ^ | ^ | Червона калина. і і

Поєднання чотирьохстопного ямбу з трьохстопним хореєм та

трьохскладовим віршовим розміром.

6.         Повідомлення про роботу в групах.

7.         «Словесне малювання» за віршем Т. Шевченка «Тече вода з-під явора».

8.         Висновок про зв’язок вірша із сучасністю.

Учні висловлюють міркування про те, як цей вірш, його думки, ідеї пов’язані з нашим часом, реальним життям. (Незамінними залишилися краса природи, її вплив на людину, цінність щирих родинних стосунків, збереження сім’ї і под.)

V.      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити вірш Т. Шевченка «Тече вода з-під явора» напам’ять; вміти його аналізувати; зробити ілюстрації.

VI.    ПІДСУМОК

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.