Мета: закріпити навички учнів виразного, усвідомленого читання поезії напам’ять; розвивати пам’ять, акторські здібності; виховувати естетичні почуття.
Обладнання: портрет письменника, його пейзажні картини.
Теорія літератури: виразне читання, темп, інтонація, пауза, логічний наголос.
Хід уроку
I. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
III. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ
1. Складання партитури вірша Т. Шевченка «Тече вода з-під явора», з’ясування виконавського завдання.
Партитура вірша |
Темп |
Інтонація |
Тече вода з-під Явора| Яром на долину,||| Пишається над водою| Червона калина.||| | уповільнений | розповідна,
спокійна |
Пишається калинонька, Явір молодіє,||
А кругом їх верболози| Й лози зеленіють.||| |
середній | замилування |
Тече вода із-за гаю|
Та попід горою.||| Хлюпочуться качаточка| Помеж осокою.||| |
середній | |
А качечка випливає|
З качуром за ними,|| Ловить рЯску,|| розмовлЯє| З дітками своїми.||| |
середній |
бадьора, весела |
Тече вода край города,|| Вода ставом стала.||| Прийшло дівча воду брати,|| Брало,|| заспівало.||| | уповільнений | із замилуванням, лагідно |
Вийшли з хати батько й мати| В садок погуляти,|| Порадитись, кого б то їм| Своїм зЯтем звати.||| | повільний | замріяно |
Правильно поставити виконавське завдання можна лише тоді, коли добре зрозумієш зміст твору, яскраво уявивши зображуване в ньому, проймешся його настроєм, виявиш підтекст, відчуєш авторське ставлення до зображеного та головну думку твору.
Виконавське завдання при читанні напам’ять вірша Т. Шевченка, «Тече вода з-під явора» таке: змалювати чарівні картини природи, виразити авторське (і своє власне) захоплення ними; викликати ці самі відчуття у слухачів; передати думку про цінність родини, батьківського піклування, гармонійного життя серед рідної природи.
2. Тренування з виразного читання за партитурою та визначеним виконавським завданням.
3. Виразне читання вірша Т. Г. Шевченка «Тече вода з-під явора».
4. Взаємооцінювання виразного читання.
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати усний твір-опис улюбленого куточка природи.
V. ПІДСУМОК