Мета: подати учням відомості про місце української мови серед інших слов’янських мов; розкрити красу й багатство рідної мови; виховувати в учнів любов до української мови. Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД уроку
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. [1, 2] переклад з російської
Завдання: прочитати текст, перекласти українською мовою, дібрати заголовок.
Через родной язык человек ощущает свою особую связь с Родиной.
Национальный язык, литература, культура любого народа отражает его историю, быт, мироощущение, накопленный опыт. В языке проявляется национальная психология, характер народа, особенности его мышления и художественного творчества. Значит, изучая родной язык, можно понять эту психологию, и этот характер, и эти особенности, и исторический опыт своего народа.
(Із журналу)
2. [1, 2] Інтерактивна вправа «Я так думаю».
— Як ти думаєш, що дає людині вивчення рідної мови?
3. Робота з підручником.
[1] Вправи 1, 2.
[2] Вправи 1, 2.
4. [1, 2] Робота в групах (парах).
Завдання: протягом 3—5 хвилин підготувати відповідь на питання:
«У чому полягає багатство української мови?» або «Що сприяє милозвучності української мови?».
(Цю роботу можна провести у формі інтерактивної гри «Мікрофон».)
5. [1, 2] Робота біля дошки.
Завдання: прочитати текст. Яка роль синонімів у нашо¬му мовленні?
Багатство синонімів — одна з питомих ознак багатства мови взагалі. Уміле користування синонімами, тобто вміння поставити саме те слово і саме на тому місці — невід’ємна при¬кмета хорошого стилю.
Українська мова напрочуд багата на синоніми.
(М. Рильський)
— Які групи слів за значенням ви знаєте?
— Яка роль антонімів, омонімів у нашому мовленні?
— Наведіть приклади синонімів, антонімів, омонімів.
— Складіть з ними речення (на вибір).
6. [1, 2] Гра «Шукачі скарбів».
Завдання: навести приклади «скарбів», які також свід¬чать про багатство української мови.
(Учні повинні навести приклади прислів’їв, приказок, фра¬зеологізмів. Як приклад нагадайте дітям такий вислів: «Мова без прислів’я, як страва без солі» (Нар. тв.).)
7. Зорово-слуховий диктант.
Зайнялися гори! В золоті каміння,
В полум’ї граніти і в диму гаї,
А на хмарах грає сонячне проміння,
Грає і дарує усміхи свої.
(О. Олесь)
— У прямому чи переносному значенні вжито виділені слова?
8. Робота в зошитах.
[1] Завдання: списати прислів’я, вибираючи з дужок потрібні прийменники або сполучники.
Не підливай масла (у, в) вогонь.
Хто дбає, той (і, й) має.
Як маєш (у, в) торбі, сядеш (і, й) на горбі.
За науку — цілуй батька (і, й) матір (у, в) руку.
(У, в) умілого (і, й) долото рибу ловить.
(Нар. тв.)
[2] Вправи 3, 4.
9. Поетична хвилинка.
Завдання: виразно прочитати віршовані рядки.
Солов’їну, барвінкову, колосисту — на віки українську рідну мову в дар мені дали батьки.
Берегти її, плекати буду всюди й повсякчас,— бо ж єдина — так, як мати, мова в кожного із нас!
(в. Сосюра)
IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1, 2] Скласти твір-мініатюру «Краса і багатство укра¬їнської мови» або виконати
[1] вправа 8 (письмово)
[2] вправа 7 (письмово).