Мета: поглибити знання учнів про словосполучення, речення, їх будову; удосконалювати пунктуаційні вміння та навички; розвивати навички самостійної роботи; виховувати старанність у навчанні.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Бесіда з учнями.
— Пригадайте, що називається словосполученням?
— Що не є словосполученням?
— Що називається реченням?
— Якими бувають речення за метою висловлювання та ін¬тонацією?
— Якими бувають речення за будовою?
— Що таке підмет? а присудок?
— В яких випадках між підметом та присудком ставить¬ся тире?
— Як називається речення, в якому є тільки головні чле¬ни?
— Як називаються речення, в яких є другорядні члени?
— Чим можуть бути ускладнені прості речення?
— Які розділові знаки ставляться при звертанні, вставних словах, однорідних членах речення?
— Що таке пряма мова? Які розділові знаки ставляться при прямій мові?
— Чим відрізняються пряма мова і діалог?
— Розкажіть про розстановку розділових знаків при діалозі. (Цю бесіду можна провести у формі змагання між коман¬дами. Команди по черзі відповідають на питання, ілюструючи свої відповіді прикладами.)
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з підручником
[1] Вправа 14 (письмово).
[2] Вправа 13 (письмово).
2. Переклад з російської.
[1] Завдання: перекласти текст українською мовою, зробити синтаксичний розбір двох речень.
Дорога шла между группами дубов и орешника. Отлогости и небольшие горы иногда пересекали равнину. Нива давала знать, что скоро должна появиться деревня. Но уже прошел час, а между тем жилье не попадалось. Сумерки уже совсем омрачили небо.
(За М. гоголем)
[2] Вправа 18.
3. Творчий диктант (робота в парах).
[1] Завдання: у першу колонку виписати прості речен¬ня, а в другу — складні.
Встала й весна, чорну землю сонну розбудила, уквітчала її рястом, барвінком укрила. (Т. Шевченко)
Добро не пропадає, а зло умирає. (Нар. тв.)
Найшла коса на камінь. (Нар. тв.)
Два хитрих мудрого не переважать. (Нар. тв.)
А літо йде полями і гаями, і вітер віє, і цвіте блакить.
(А. Малишко.)
[2] Вправа 21.
4. [1, 2] Творче конструювання.
Завдання: скласти речення за поданими нижче схемами
а) [ _ ], [ _ ].
б) [ _ ], і [ _ ].
в) [<^=> і <:==? ].
г) [ == ], (тому що.).
5. [1, 2] Робота біля дошки.
Завдання: дописати закінчення кличної форми, поставити розділові знаки.
О рідна пісн.. знову ти прийшла до матері й до батька — до народу. (М. рильський)
Донеччин.. моя моя ти батьківщин.. тобі любов моя і всі мої чуття! (в. Сосюра)
Ой Мороз.. Морозенк.. ти славний коза..! (Нар. творч.)
6. [1, 2] Творча робота.
Завдання: скласти три речення зі вставними словами. Пояснити розстановку розділових знаків.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Вправа 25 (письмово).
[2] Вправа 22 (письмово).