Мета: ознайомити учнів з поняттям «морфологія», дати загальну характеристику частин мови, розповісти про поділ їх на самостійні та служ¬бові; вчити розпізнавати частини мови в тексті; розвивати логічне мислення, увагу та спосте-режливість; виховувати любов до рідної мови. підручник, таблиця, дидактичний матеріал.
Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.
Хід уроку
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
II. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
Термін «морфологія» походить з грецької мови: «morfo», що означає форма, «logos» — учення, тобто дослівно морфологія — це вчення про форму слова. А через те, що всі слова поділяються на групи, які називаються частинами мови, ми можемо говорити так: морфологія — розділ науки про мову, в якому вивчаються частини мови, їхні граматичні ознаки і способи словозміни.
2. Вступна бесіда.
— Які частини мови ви знаєте? Наведіть приклади.
— Скільки всього частин мови? Назвіть їх.
— Які частини мови відмінювані? А які — ні?
3. Поетична хвилинка.
[1]
Злитки золоті
Який співець, поет, який письменник уперше слово вигадав — іменник?
Іменник! Він узяв собі на плечі велике діло — визначати речі,— ім’я, найменування і наймення: робота. Біль. І радість. І натхнення.
Ну, а візьмімо назву — дієслово,
Само підказує, що діє слово!
Ще й прикладу на нього не навів, а вже до півдесятка дієслів!
Прикметник дасть іменнику — предмету якусь його ознаку чи прикмету.
Числівник може визначить тобі число речей, порядок при лічбі.
А поспитай звичайного займенника, за кого він у мові? За іменника!
(Хоч може цей наш скромний посередник замінювать числівник і прикметник.)
Прислівник звик, незмінюваний в мові, ознаки різні виражать при слові.
Сполучник каже: скромну роль я маю, але слова я в мові сполучаю.
І частка мовить: слово я службове, але людині чесно я служу.
І, будьте певні, в інтересах мови, і так, і ні де треба я скажу.
А вигук може пролунать, як дзвін, у мові, мабуть, найщиріший він!
(Дмитро Білоус)
— Яку частину мови поет не назвав?
[2] Вправа 62.
4. Робота з таблицею.
Частини мови
Назви частин мови |
Що означає, виражає, для чого служить | На які питання відповідає | |
Відмінювані частини мови |
|||
Самостійні |
Іменник | Назви предметів та поняття зі значенням предметності | хто? що? |
При
кметник |
Назви ознак | який? чий? | |
Числів
ник |
Числові ознаки (кількість або порядок предметів при лічбі) | скільки? котрий? | |
Займен
ник |
Предмети, ознаки, кількості, але не називає їх | На ті, що й іменник, прикметник, числівник | |
Дієслово | Назву дії або стану предмета | що робить предмет? що з ним робиться? | |
При
слівник |
Ознаку дії, міру або ступінь ознаки | де? коли? як? чому? для чого? | |
Невідмінювані частини мови |
|||
Службові |
При
йменник |
Разом з відмінковими закінченнями служить для зв’язку слів у реченні | На питання не відповідають |
Сполуч
ник |
Сполучає слова або речення | ||
Частки | Надають реченню різних смислових відтінків | ||
Вигук | Виражає почуття, переживання, оклики, звуконаслідування |
[2] Підручник, с. 29.
5. Робота біля дошки.
Завдання: прочитати вірш, записаний на дошці, назва¬ти самостійні частини мови.
Ну, прокидайтеся, діти: Змалку кохайтесь в освіті,
Ранок — до книжки пора! Змалку розширюйте ум,
Сонечко вспіло залити Бо доведеться у світі
Все посереду двора! Всяких назнатися дум.
Швидше вдягайтесь до школи! Треба самим розвертати:
Кращі прогаєте дні,— Як і до чого все йде,
Пізно вертати,— ніколи Шлях безпомилочно взяти —
Їх не завернете, ні! Той, що до правди веде.
(П. Грабовський)
6. Гра «Угадай слово».
Завдання: угадати частину мови за схемою, навести приклади.
а) .______________ В, г) ._____________
б) ,______________ ґ) ________________________________ .[ти]
в) .______________ .ий д)
7. Переклад з російської.
[1] Завдання: перекласти текст українською мовою. Книга таит в себе мудрость для многих. Наилучшие кни¬ги стали бессмертными, они вошли в сокровищницу мировой литературы, в них мудрость и красота, глубина человеческих переживаний и призыв к счастью. Книги, как писал мудрый Айбек, собирают жемчужины человеческой мысли и передают их потомкам. Мы идем в землю, а книги сохраняются навеки.
(И. Цюпа)
[2] Вправа 65.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда з учнями.
— Що вивчає розділ «Морфологія»?
— Які частини мови є самостійними? А які — службовими?
— Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Виписати із підручника літератури чотири речення, над кожним словом надписати, до якої частини мови воно належить.
[2] Підручник, § 6, вправа 64.