Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні, навчити учнів знаходити іменники в реченні; виховувати кмітливість, самостійність мислення. Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Робота біля дошки.
Завдання: записати речення, зробити синтаксичний розбір першого речення, назвати частини мови.
Мова — засіб вияву бурхливого змісту народного життя. Ось чому так дбайливо й уважно треба ставитися до мови кожного народу… Могутність мови — це духовна могутність народу. Народ дає мові силу й красу.
(М. Шумило)
3. Бесіда з учнями.
— Чому в першому і третьому реченнях стоїть тире?
— Назвіть іменники, які є в тексті.
— Поясніть, за якими ознаками ви їх розпізнали.
— Яка частина мови називається іменником?
(Замість роботи над цим текстом, учитель може провести роботу за підручником:
[1] Вправа 38.
[2] Вправа 66.)
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ И ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з підручником.
а) [1] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 20.
[2] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 31.
б) [1] Вправа 40.
[2] Вправа 69.
2. проблемне запитання.
— Що ми розуміємо під поняттям «предмет»? (Використовується інтерактивний метод «Мікрофон».) Відповідь: — конкретні живі і неживі предмети;
— явища природи;
— явища суспільного життя;
— дії і стани;
— якості і властивості.
3. творча робота (за варіантами).
[1, 2] Завдання: дієслова замінити іменниками, що означають назву дії або стану, а прикметники — іменниками, що означають назву якостей або властивостей предмета.
І варіант ІІ варіант
відбудувати — відбудова чесний — чесність
розвинути — різкий —
зміцнити — мужній —
підготувати — корисний —
виконати — блакитний —
4. робота в зошитах.
[1] Вправа 44.
[2] Вправа 68.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
узагальнююча бесіда.
— Яка частина мови називається іменником?
— Як змінюються іменники?
— Яка синтаксична роль іменника в реченні?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 6, вправа 45 (письмово).
[2] Підручник, § 7, вправа 70 (письмово).