Мета: поглибити знання учнів про іменники, що означають назви істот і неістот, дати поняття про власні й загальні назви, формувати вміння розрізняти їх в тексті, домогтися засвоєння правил вживання великої букви і лапок у власних назвах; удосконалювати орфографічні вміння й навички, виховувати наполегливість у навчанні.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Вибірковий диктант.
[1, 2] Завдання: вибрати іменники, з двома скласти речення; визначити синтаксичну роль іменника в реченні.
Синій, соняшник, поспішати, юнь, святковий, садок, ранній, осінь, сподіватися, терпіння, прагнути, великий, калина, художній, велич, краса, прагнення.
3. Розподільний диктант.
[1, 2] Завдання: розподілити іменники за групами:
а) — ті, що називають предмет, б) — ознаку, ІІІ — дію.
Спостереження, вікно, сміливість, господарювання, посуд, господар, покірність, книга, підбиття, стіл, ліжко, голубінь, шикування, блакить, будинок, одруження, рушник.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з підручником.
[1] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 20.
[2] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 33.
2. Розподільний диктант.
[1] Завдання: розподілити іменники у два стовпчики: а) назви істот; б) назви неістот.
Дитина, квітка, посміх, альпініст, втіха, дівчинка, півост¬рів, юрба, лісовик, мікроб, троянда, стіл, Венера, крик.
[2] Вправа 72.
3. Робота з підручником.
[1] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 22.
[2] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 34.
4. Робота в зошитах.
а) [1] Вправи 48, 51.
[2] Вправи 76, 75.
б) [1] Вправа 51.
[2] Вправа 75.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Творче завдання.
[1] Скласти речення зі словами чумацький Шлях — чу¬мацький шлях, Беркут — «Беркут» — беркут. Пояснити пра¬вопис.
[2] Вправа 78.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 7, вправа 52 (письмово).
[2] Підручник, § 8, вправа 80 (письмово).