Мета: повторити вивчене про число іменників, дати учням поняття про іменники, які вживаються тільки у формі однини або тільки у формі множини; формувати вміння визначати число іменників; розвивати пам’ять, увагу; виховувати любов до праці.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД уроку
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. перевірка домашнього завдання.
2. [1, 2] Самостійна робота.
а) З а в д а н н я: виписати іменники в три стовпчики:
І — чоловічого роду, ІІ — жіночого роду, ІІІ — середнього роду. Поставити наголос у словах. З трьома іменниками скласти речення.
Веретено, вітчим, дошка, дочка, кишка, колесо, колія, коромисло, кропива, обруч, отаман, параліч, приятель, ремінь, решето, середина, сироватка, фартух.
б) Завдання: слова-омоніми ввести у речення, вказати серед них іменники та визначити їх рід.
Подув — подув, засів, засів, мила — мила, орган — орган.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з підручником.
[1] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 37.
[2] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 40.
2. Робота біля дошки і в зошитах.
[1] Вправа 91.
[2] Вправа 94.
3. Робота з підручником.
[1] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 38.
[2] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 40—41.
4. Розподільний диктант.
[1] На основі вправи 97.
[2] На основі вправи 96.
5. Переклад з російської.
[1] Вправа 98.
[2] Вправа 99.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Запитання до учнів.
— Чи всі іменники мають форму однини і множини?
— Які іменники називаються збірними?
— Які іменники вживаються тільки в однині?
— Які іменники вживаються тільки в множині?
2. [1, 2] творче завдання (за варіантами).
I варіант. Придумати і записати по три іменники, які вживаються тільки в однині й означають: почуття, якості, речовини, збірні поняття.
II варіант. Придумати і записати по три іменники, що вживаються тільки в множині й означають: ігри; парні поняття; гірські хребти в Європі, Америці, Азії; назви станів і по¬чуттів.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 11, вправа 99.
[2] Підручник, § 10, вправа 97.