Мета: закріпити знання учнів про відмінки іменників, дати поняття про кличну форму; розвивати логічне та абстрактне мислення; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД уроку
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. перевірка домашнього завдання.
2. диктант-переклад.
Густая конопля, крутые ступени, жидкие белила, первая годовщина, ранняя жатва, приятный запах, высокая дверь, красные чернила, сильная грудь, конторские счеты.
3. Вибірковий диктант.
Завдання: виписати збірні іменники, з двома скласти речення.
Ласощі, ночви, гайвороння, дріжджі, висівки, пестощі, ко¬лосся, ліки, вороння, птаство, бажання, бурячиння, листок, листя.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
«Поетична хвилинка».
(Вірш читає вчитель.)
Це ж як вірш!
Є ще люди сонні, наче сови, а глухі до слова — це найгірше, ти до рідної прислухайся мови, прокажи відмінки — це ж як вірш!
Називний питає: хто ти? що ти?
Хоче він про наслідки роботи і про себе чути лиш похвали, щоб тебе як приклад називали.
Родовий доскіпує свого — хоче знати він: кого? чого?
І про тебе знать, якого роду,
Що немає роду переводу.
Все давальний дасть — не жаль йому, але хоче знать: кому? чому?
Знать про тебе, гожого на вроду, що даєш і ти свому народу.
У знахідного свої потреби,
він — кого? і що? — питає в тебе.
І кого всі ми за друзів маєм, і що друзі роблять нам навзаєм?
А орудний хоче знать: ким? чим?
У труді орудуй разом з ним.
Хоче знать, що здатний ти утнути?
Чим ти станеш? Ким ти хочеш бути?
А місцевий — де? в якому місці?
Хоче знати — у селі чи в місті?
Клична форма кличе всіх навколо: гей, Іване, Петре чи Миколо, ви не будьте сонні та байдужі — у житті нема нічого згірш.
Рідна мова! В ній слова — як ружі, а самі відмінки — наче вірш!
(Д. Білоус)
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пояснювальний диктант.
Виносить батько на поріг пшеничний хліб і сіль. (Я. Шпорта) За узліссям починалося поле. (І. Нечуй-Левицький) Шелестить лист гарбузовий, гойдається висока кукурудза й соняшники. (І. Нечуй-Левицький) З краю неба насувались білі, неначе мо¬лочні хмари. (М. Коцюбинський) Глуха оболона заслала півнеба. (М. Бажан)
2. робота з підручником.
[1] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 40.
[2] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 43.
3. робота біля дошки і в зошитах.
[1] Вправа 108.
[2] Вправа 100.
4. Творче завдання.
[1, 2] Завдання: поставити подані іменники у кличний відмінок.
Кобзар, сестра, орел, Олег, доля, Марія, брат, Харків, ма¬тінка, Андрій, читач, братик, Ігор, Вітчизна, ясен.
5. Самостійна робота.
[1] Вправа 110.
[2] Вправа 103.
6. Зорово-слуховий диктант.
Гуцулко Ксеню, я тобі на трембіті Лиш одній в цілім світі розкажу про любов.
(р. Савицький)
7. Проблемне запитання.
— Визначте відмінок іменника «гості» у реченні.
Завтра ми підемо в гості?
(Використовується інтерактивний метод « Мозковий штурм».)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
[1] Вправа 109.
[2] Вправа 101.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 12, вправа 111 (письмово).
[2] Підручник, § 11, вправа 104 (письмово).