Мета: повторити вивчене про поділ іменників на відміни, пояснити, які іменники належать до четвертої відміни; формувати вміння визначати відміни іменників; виховувати мовленнєву культуру учнів.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. [1, 2] Творча робота.
Завдання: скласти зв’язне висловлювання на одну з тем.
— Рід іменників;
— Число іменників;
— Відмінки іменників.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з підручником.
[1] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 20.
[2] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 31.
2. Розподільний диктант.
[1] Завдання: записати іменники в чотири стовпчики за відмінами.
Курча, відстань, очерет, обличчя, цуценя, мати, стілець, ніжність, степ, собака, земля, хмарина, свиток, зайча, мереживо, троянда, ніч, шлях.
[2] На основі вправи 107.
3. [1, 2] Вибірковий диктант.
Завдання: виписати іменники, визначити відмінок і відміну.
Усю ніч лосеня блукало біля кущів, чекаючи матері. Настав ранок. Заспівали птахи. Виглянуло сонце й освітило галявину, хащу, дерева, кущі.
На галявину вийшла ряба курочка-тетерка з цілим виводком тетерят. Тетерята були рябенькі, пухнасті. Вони весело розбіглися по галявині, а тетерка знайшла мурашину купу, розрила її лапами і заквоктала, скликаючи дітей…
Уже високо підбилося сонце. Тетерята наїлись і пішли за матір’ю в кущі, а лосеня на самоті блукало по галявині. Воно стомилося й було дуже голодне. Коли в лісі за галявиною чув¬ся тріск ломаччя, лосеня підводило голову і чекало, чи не покажеться мати.
(За І. Скребицьким)
— З трьома іменниками скласти речення.
4. Переклад з російської.
[1] Завдання: перекласти текст українською мовою, ви¬значити рід, число, відмінок, відміну іменників.
Звездная и на редкость теплая ночь. В предрассветный час я вышел на крыльцо. Только одна капля упала с крыши на землю. При первом свете заворошились туманы, и мы очути¬лись на берегу бескрайнего моря. Драгоценное и самое таин¬ственное время — от первого света до восхода.
(За М. Пришвіним)
[2] Вправа 110.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Запитання до учнів.
— Скільки відмін іменників є в українській мові?
— Які іменники належать до І відміни?
— А до ІІ?
— Які належать до ІІІ відміни?
— А які належать до IV?
2. [1, 2] Гра «Ланцюжок» (за варіантами).
Завдання: назвати якомога більше іменників, які належать до І, ІІ, ІІІ, IV відмін.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Із вправи 119 виписати іменники, розподіливши їх за відмінами.
[2] Підручник, § 12, вправа 109 (письмово).