Мета: пояснити учням особливості побудови опису приміщення, показати відмінність між науковим та художнім описом приміщення; розвивати усне й писемне мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас.
Обладнання: підручник.
ХІД УРОКУ
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда з класом.
— Що таке опис?
— Яка мета опису?
(Опис — це висловлювання, в якому розкриваються важливі, характерні ознаки предмета, явища, особи. Мета опису — дати точне уявлення про предмет або явище.)
— В якому стилі можуть бути описи?
— Що ми описували в 5 класі?
— Як називається опис природи?
— Як називається опис зовнішності людини?
2. Проблемне запитання.
— Що таке інтер’єр? Які типи інтер’єру бувають? (Використовується інтерактивний метод «Мозковий
штурм».)
[1] Вправа 114, с. 43.
[2] Інтер’єр. 1. Архітектурно й художньо оздоблена вну¬трішня частина будинку, приміщення. 2. Картина, малюнок і т. ін., на яких зображено внутрішню частину якого-небудь приміщення.
Інтер’єр буває житловий і громадський.
3. Робота з підручником.
а) Опрацювання теоретичного матеріалу.
[1] § 13, с. 43.
[2] С. 68.
б) [1] Вправа 115.
[2] Вправа 175.
4. Пояснення вчителя.
[1] На основі вправи 116 та теоретичного матеріалу, с. 44—45.
[2] Основа опису приміщення — це перелік ознак примі¬щення та предметів, які в ньому знаходяться.
В описі місця «новим» є назви предметів (речей, меблів), а «відомим» — їх місце розташування.
Праворуч від стола — книжкова шафа.
В описі предмета «Відоме» — назва цього предмета, а «но¬ве» — назви його характерних ознак.
Кімната висока, світла.
5. Підготовка до роботи над усним переказом.
1) Робота з підручником.
Попереднє ознайомлення з текстом переказу.
[1] Вправа 118, с. 45.
[2] Вправа 176, с. 69.
2) Колективне складання плану тексту.
[1] Учні дописують складний план тексту (початок див. на с. 47 підручника).
О р і є н т о в н е п р о д о в ж е н н я п л а н у
7. Кошлата ковдра.
8. Портрет Тараса Шевченка.
9. Гаптований рушник.
[2] Учні складають план тексту.
Орієнтовний план
1. Сніжний вечір.
2. Повернення додому.
3. Затишне приміщення.
4. Речі в кімнаті.
5. Різке світло.
6. Тепер зовсім гарно.
6. Переказування тексту.
IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1, 2] Написати переказ.