Мета: дати учням відомості про відмінювання іменників ІІІ відміни; формувати вміння самостійної роботи з таблицею; вдосконалювати орфографічну грамотність; виховувати мовленнєву культуру.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Гра «Хто більше?» (за варіантами).
[1, 2] Завдання: за три хвилини навести якомога більше прикладів іменників І та ІІ відмін, поділивши їх на групи.
І варіант — іменники І відміни, ІІ варіант — іменники
ІІ відміни.
2. [1, 2] Творчий диктант.
а) Завдання: поставити подані слова в родовий відмінок однини.
Спокій, автомобіль, плач, Єнісей, грім, ситець, ведмідь, ячмінь, біль, цукор, Дон, віск, камінь, березень, Харків, кисень, четвер.
б) З а в д а н н я: поставити подані слова в орудний відмінок однини.
Місяць, архітектор, урожай, бліндаж, аптекар, гай, ніж, сонце, плече, автор, кобзар.
в) Завдання: поставити іменники в давальний відмінок однини.
Столяр, Петро, хлопець, край, слухач, школяр, товариш.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕ¬РІАЛУ
1. Самостійна робота з підручником.
а) [1] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 64.
[2] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 61.
б) [1] Робота з таблицею с. 65, 66.
[2] Робота з таблицею с. 60.
2. Робота в зошитах і біля дошки.
[1] Вправа 174.
[2] Вправа 151.
3. Творча робота.
[1] Завдання: провідмінювати усно іменник мати; скласти з ним два речення, вживаючи його в різних відмінках.
[2] Вправа 153.
4. [1, 2] Диктант-завдання.
— Поставте іменники у форму родового й орудного відмін¬ків однини.
Мудрість, радість, піч, річ, швидкість, мідь, тінь, розкіш, мати, кров, осінь, щирість, вість, повість, жовч, подорож.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з підручником.
[1] Вправа 176.
[2] Вправа 152.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 17, вправа 179.
[2] Підручник, § 15, вправа 154.