Мета: пояснити учням, як утворюються чоловічі та жіночі імена по батькові, навчити правильно відмінювати чоловічі і жіночі імена та імена по батькові; вдосконалювати вміння учнів використовувати вивчені правила на практиці; виховувати ввічливість.
Обладнання: підручник, картки, дидактичний матеріал.
Хід УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Творча робота.
[1, 2] Завдання: скласти зв’язне висловлювання на одну з тем.
— Незмінювані іменники.
— Способи творення іменників.
— Букви е, и, і в суфіксах іменників.
— Написання не з іменниками.
3. Робота з картками.
Картка № 1
Вставити пропущені букви, позначити суфікси. Квасол..ння, вул..чка, озбро..ння, говор..ння, печ..во, кра..чок, лож..чка, мел..во, мар..во, мисл..ння, верш..чок, чубч..к, вар..во, волос..ння, заверш..ння.
З двома словами скласти речення.
Картка № 2
Переписати, вставляючи пропущені суфікси.
1. Ви, зір..и, гляньте на мої брів..и, на мої квіт..и! А ти, місяч..у, подивись на моє лич..о, на мою красу. (І. Нечуй-Левицький)
2. Всі квіт..и зірнич..и геть вирвано з пшенич..и. (Леся Українка)
3. Прилетіла перепіл..а у зеленую дібров..у, прилетіла, зажурилася. Ой зеленая дібров..о, ой бідная ти, го- лів..о, що рано тебе спустошено, траву-сіно покоше¬но. (Нар. творч.)
4. Мати звеліла того ж дня одвезти мел..о до млина. (І. Нечуй-Левицький)
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з підручником.
[1] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 82—83.
[2] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 77.
2. Робота в зошитах.
[1] Вправа 234.
[2] Вправа 206.
3. Опрацювання матеріалу про відмінювання чоловічих та жіночих імен та імен по батькові.
[1] С. 81—82.
[2] С. 77.
4. Робота біля дошки.
[1] Вправа 233.
[2] Завдання: утворити імена по батькові; записати власні імена в родовому, давальному, орудному та кличному відмінках.
Ірина (Лаврентій), Тетяна (Захар), Мар’яна (Ігор), Євген (Лука).
5. Диктант-переклад.
Любовь Сергеевна, Александр Анатольевич, Константин Кириллович, Наталья Львовна, Валентина Дмитриевна,
Михаил Александрович, Светлана Алексеевна, Геннадий Николаевич.
6. [1, 2] Творча робота.
З а в д а н н я: поставити імена та по батькові в потрібну форму.
Допоможіть (Микола Ілліч), зустрітися (Антоніна Василів¬на), розповісти (Петро Григорович), попрощатися з (Лук’ян Савич), доповісти (Лариса Кузьмівна).
— З трьома словосполученнями складіть речення.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
[1, 2] Творче завдання.
— До поданих загальних назв доберіть власні (прізвище, ім’я, по батькові).
Письменник…
Поет…
Композитор…
Скульптор…
Художник…
Архітектор…
Космонавт…
— Назвіть твори поета, письменника, композитора, худож-ника.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 22, вправа 235.
[2] Підручник, § 22, вправа 209.