Мета: ознайомити учнів із поділом прикметників на групи за значенням, навчити виділяти відповідні групи в тексті; дати поняття про повні й короткі форми прикметників; сприяти збагаченню словникового запасу школярів; виховувати мовленнєву культуру.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. [1, 2] Переклад з російської.
З а в д а н н я: перекласти текст українською мовою; під-креслити прикметники; визначити рід, число, відмінок при-кметників.
Лес зимой
Красив, чудесен лес зимой. Глубокие, чистые лежат под де-ревьями сугробы. Над лесными тропинками кружевными бе¬лыми арками согнулись под тяжестью инея стволы молодых берез. Высокие вершины елей унизаны ожерельем лиловых шишек.
(По И. Соколову-Микитову)
3. Бесіда з класом.
— Яка частина мови називається прикметником?
— Яка роль прикметників у реченні?
— Як змінюються прикметники?
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Лінгвістичне спостереження.
Учні в групах самостійно опрацьовують теоретичний мате¬ріал підручника:
[1] Підручник, с. 91.
[2] Підручник, с. 82.
2. Робота в зошитах
[1] Вправа 256 (IV) (письмово).
[2] Вправа 219 (письмово).
(Кожна група працює самостійно, потім доповідачі зачиту¬ють правильні відповіді.)
3. Робота біля дошки.
[1] Вправа 258 (письмово).
[2] Вправа 222 (письмово).
4. Гра «Юний лінгвіст».
[1, 2] Завдання: записати фразеологізми з прикметни-
ками, визначити розряд прикметників.
(На це завдання групам відводиться п’ять хвилин.)
5. Робота з підручником.
а) Опрацювання теоретичного матеріалу:
[1] Підручник, с. 92.
[2] Підручник, с. 91.
б) [1] Вправа 261 (письмово).
[2] Вправа 247 (письмово).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда.
— Які прикметники називаються якісними, відносними, присвійними?
— Наведіть приклади.
— Що ви знаєте про повну і коротку форму прикметників?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 26, вправа 262.
[2] Підручник, § 24, вправа 223.