Мета: дати поняття про ступені порівняння якісних прикметників, їх творення; формувати вміння розпізнавати ступені порівняння прикметників, правильно вживати їх у мовленні, вдосконалювати культуру усного й писемного мовлення.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Творча робота.
[1, 2] Завдання: скласти зв’язне висловлювання на тему «Групи прикметників за значенням. Повні й короткі форми прикметників».
3. Гра «Хто більше».
[1, 2] Завдання: до іменників слово, ніч, серце, погляд, море, небо підібрати якомога більше прикметників-епітетів; визначити групу прикметника за значенням.
(Гру можна проводити в групах, парах, командах.)
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником.
[1] Опрацювання теоретичного матеріалу, § 27, с. 93.
[2] Опрацювання теоретичного матеріалу, § 25, с. 85.
2. Вибірковий диктант.
[1, 2] Завдання: виписати прикметники вищого та найвищого ступенів порівняння.
Та хіба не завше молодь молодіша від усіх! (П. Тичина)
Проти нас нема в світі дужчого. (Нар. тв.)
Вгорі ліс був густіший та ще чорніший. (М. Коцюбинський)
Я винесла щонайкращий рушник. (Марко вовчок)
Твоя, Самсоне, лиш єдина воля для мене завжди наймилі- ша буде. (Леся українка)
Немає мудріших, ніж народ, учителів… (М. рильський)
Вже цвіт опав, короткі стали дні. (в. Сосюра)
Природа просипається від зимового сну, земля вбираєть¬ся найпрекраснішими квітами, а на полях зеленіють кучеряві сходи хлібів. (О. Донченко)
3. [1, 2] Творча робота.
Завдання: утворити просту і складену форми порівняння прикметників (за варіантами).
І варіант II варіант
Глибокий великий
Ясний міцний
Широкий важкий
Тихий дужий
Красивий відомий
— З двома-трьома словами складіть речення або невеличкий текст (на вибір учнів).
4. Робота за підручником.
[1] Вправа 268 (письмово).
[2] Вправа 227 (письмово).
5. Переклад українською мовою.
[1] Вправа 267.
[2] Вправа 234.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда.
— Які ступені порівняння якісних прикметників ви знаєте?
— Які форми вони мають?
— Як утворюються?
— Навести приклади.
2. Гра «Редактор».
[1] Вправа 270.
[2] Вправа 233.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 27, вправа 271.
[2] Підручник, §25, вправа 225.