Мета: пояснити учням особливості побудови опису природи; ознайомити з особливостями переказу з елементами опису природи; формувати вміння переказувати текст з елементами опису природи; розвивати усне й писемне мовлення учнів; виховувати любов до природи.
Обладнання: підручник.
ХІД УРОКУ
І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Бесіда з класом.
— Які є стилі мовлення?
— В якій сфері спілкування застосовується кожен із них?
— Які ознаки розмовного і художнього стилів?
— Назвіть відомі типи мовлення.
— Як називається опис природи?
— В якому стилі можуть бути описи природи?
IV. СПРИЙНЯТТЯ й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з підручником.
[1] Вправа 294 (І, ІІ).
[2] Вправа 235 (І, ІІ).
2. Пояснення вчителя.
П о б у д о в а о п и с у п р и р о д и
[1] Теоретичний матеріал, с. 105—106.
[2] Опис природи складається з описів окремих предме¬тів (трави, дерев, рослин, неба, хмар, сонця, озера тощо). Використовується в науковому та, переважно, художньому стилях.
«Відомим» в описах природи є назви предметів і явищ. «Новим» — їхні ознаки.
вечір був тихий, лагідний.
3. Робота з підручником.
[1] Вправа 294 (ІІІ).
[2] На основі вправи 235 (І) простежити, як чергуються «відоме» і «нове» в реченнях тексту.
V. РОБОТА НАД УСНИМ ПЕРЕКАЗОМ
1. Робота з підручником.
Попереднє ознайомлення з текстом переказу.
[1] Вправа 296.
[2] Вправа 236.
2. Завдання учням.
[1] Учні виконують завдання ІІ, ІІІ, IV, V вправи 296.
[2] — До якого стилю і типу мовлення належить текст?
— Як будується опис природи?
— Випишіть назви предметів і явищ разом зі словами, які їх характеризують (епітетами).
— Назвіть предмети і явища та дії, які вони виконували.
— Знайдіть у тексті слова, вжиті в переносному зна¬ченні.
— Складіть план тексту.
3. Переказування тексту.
Два-три сильних учні усно переказують текст.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Усний переказ тексту: [1] вправа 296; [2] вправа 236.