Мета: пояснити учням написання найуживаніших суфіксів прикметників, формувати вміння правильного написання слів із цими суфіксами; розвивати увагу, пам’ять, культуру усного і писемного мовлення.
Обладнання: підручник, картки.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
Два учні працюють біля дошки з картками
Картка № 1
Поставити в давальний, орудний і місцевий відмінки однини прикметники, узгоджені з іменниками.
Безкрая пустеля, могутня країна, материна ласка, незабутня подія, синя стрічка, палке серце.
Картка № 2
Утворити ступені порівняння прикметників.
Гарячий, багатий, легкий, дорогий.
Картка № 3
Навести по три приклади на кожен спосіб творення прикметників, позначити твірну основу.
2. Вибірково-розподільний диктант.
Завдання: виписати прикметники у три стовпчики:
І — утворені суфіксальним способом, ІІ — утворені префіксально-суфіксальним способом, ІІІ — утворені складанням основ.
Неширокий шлях, прикарпатські села, красива зачіска, бездонні очі, кароокий юнак, холодна ніч, темно-зелена сукня, презлий собака, судноремонтний завод, прибережні луки, найкращий учень.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Зорово-слуховий диктант
Завдання: прочитати вірш, записаний на дошці, потім записати його по пам’яті у зошит, підкреслити прикметники.
Місяць яснесенький
промінь тихесенький кинув до нас.
Спи мій малесенький, пізній-бо час.
(Леся Українка)
— Яким способом утворилися ці прикметники?
— Назвіть суфікс, за допомогою якого утворилися ці слова.
Якого значення він надає словам?
2. Гра «Хто більше»
Завдання: пригадати і записати прикметники із суфік-сами пестливості -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-.
— Який знак завжди пишеться після н у цих суфіксах? Правило записати у зошити.
3. Проблемне запитання.
— Скажіть, у яких ще суфіксах прикметників завжди пи-шеться м’який знак? (-ськ-, -цьк-, -зьк-) Наведіть приклади.
З трьома словами складіть речення.
4. Робота з підручником.
а) [1] Опрацювання теоретичного матеріалу § 32, с. 109.
[2] Опрацювання теоретичного матеріалу § 28, с. 98.
б) [1] Вправа 302 (ІІ) (письмово).
[2] Вправа 263 (письмово).
5. Проблемні запитання і завдання.
(Використовується інтерактивний метод «Мозковий штурм».)
— Поясніть правопис слів директор, система, режим, фа¬брика, вітамін, білет.
— Як називається це правило? (Правило «дев’ятки».)
— Назвіть дев’ять приголосних, після яких у словах іншо-мовного походження пишеться и. (Д, т, з, с, ж, ц, ч, ш, р.)
6. Самостійна робота.
а) Опрацювання теоретичного матеріалу.
[1] С. 110—111.
[2] С. 99.
б) Письмове виконання вправи.
[1] Вправа 305.
[2] Вправа 266.
(Потім учитель читає правильні відповіді, а учні роблять взаємоперевірку.)
7. Робота з підручником.
а) Опрацювання теоретичного матеріалу.
[1] С. 110.
[2] С. 99.
б) Письмове виконання вправи.
[1] Вправа 304.
[2] Вправа 270.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда.
— Згадайте, коли в прикметниках пишуться суфікси -ов-, -ев-, -єв-?
— А коли в прикметниках пишуться суфікси -ин-, -ін-, -ів-, -їв-?
— А коли -ичн-, -ічн- (-їчн-)?
— В яких суфіксах прикметників завжди пишеться м’який знак?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник § 32, вправа 308 (письмово).
[2] Підручник § 28, вправа 265 (письмово).