Мета: ознайомити учнів із правилами написання складних прикметників, домогтися засвоєння мовного матеріалу та правильного правопису складних прикметників; виховувати в учнів сумлінне ставлення до навчання.
Обладнання: підручник, картки, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Словниковий диктант.
Стінний, мільйонний, здоровенний, хлібний, вечірній, гречаний, шипшинний, дерев’яний, мишиний, невблаганний, качиний, денний.
3. Робота біля дошки.
Картка № 1
До поданих слів дібрати прикметники-синоніми з не-.
Складний, боязкий, беззаконний, дешевий, чистий, високий, сумний, бідний, короткий, м’який.
(Непростий, несміливий, незаконний, недорогий, небрудний, немалий, невеселий, нещасний, недовгий, нетвердий.)
Розібрати за будовою слово беззаконний. Скласти з ним речення.
Картка № 2
Дописати речення, дібравши прикметники-антоніми, розкриваючи дужки.
(Не) холодна погода, а… .
(Не) радісне обличчя, а. .
(Не) високе дерево, а. .
(Не) сміливий хлопець, а. .
(Не) дешевий одяг, а. .
(Не) великий твір, а. .
(Не) широкий шлях, а. .
Скласти речення зі словосполученням несказанна краса.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з підручником.
а) Опрацювання теоретичного матеріалу
[1] С. 120.
[2] С. 105—106.
б) [1] Вправа 327 (виписати складні прикметники).
[2] Вправа 285 (письмово).
2. Творча робота.
Завдання: утворити складні прикметники.
[1] Вправа 330.
[2] Вправа 286.
3. Розподільний диктант.
Завдання: записати складні прикметники у два стовп-чики: І — через дефіс; ІІ — разом.
[1] На основі вправи 328.
[2] На основі вправи 288.
4. Мовна задача.
(Використовується інтерактивний метод «Мікрофон».)
[1] Чому прикметник машинно-тракторний (завод) пи¬шеться через дефіс, а машинобудівний (завод) — разом?
[2] Вправа 287.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда з класом.
— Коли складні прикметники пишуться разом?
— А коли — через дефіс?
2. Переклад з російської.
[1] Вправа 329.
[2] Сосны шумят над дорогой под тучами. Они стоят высокие-высокие, как длинные великаны. Стволы у них совсем голые, почти до самой верхушки, снизу — коричнево-серые, а выше — красные и оранжево-желтые. И только на самой верхушке они увенчаны темной мохнатой хвоей.
(По Ю. Корину)
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 36, вправа 332 (письмово).
[2] Підручник, § 31, вправа 289 (письмово).