План-конспект уроку (розробка уроків)

УРОК № 53 Тема: Відмінювання кількісних числівників (цілі числа).

Мета: з’ясувати особливості відмінювання кількісних числівників від 50 до 80, від 200 до 900, 40, 90, 100, складених числівників; сприяти виробленню в учнів уміння правильно відмінювати дані числівники; виховувати уважність, старанність.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

          ХІД УРОКУ     

І.       АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1.         Перевірка домашнього завдання.

2.         [1, 2] Практична робота.

Завдання: записати сталі вирази, пояснити їх значення, підкреслити числівники, визначити відмінок.

Сім п’ятниць на тиждень.

Без п’яти хвилин.

Одна нога тут, а друга там.

Співати в один голос.

Знати, як свої п’ять пальців.

ІІ.      ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

ІІІ.    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ діяльності ШКОЛЯРІВ

IV.    Сприйняття Й ЗАСВОЄННЯ учнями НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.         Робота з таблицями.

[1]       Вправа 405 (с. 143, 147).

[2]       Вправи 334, 339.

У числівниках від 50 до 80 в українській мові, на відміну від російської мови, змінюється тільки друга частина; а в числівниках від 200 до 900, як і в російській мові, відмінюються обидві частини. Числівники від 50 до 80 при відмінюванні мають паралельні форми; в числівниках від 500 до 900 тільки в орудному відмінку можливі паралельні форми.

2.         [1, 2] Практична робота.

Завдання: провідмінювати числівники.

Шістдесят, триста, вісімсот.

3.         Слово вчителя.

У складених числівниках кожне слово і пишеться, і відмі-нюється окремо.

4.         [1, 2] Тренувальна вправа.

Завдання: провідмінювати числівник.

Чотириста сімдесят три.

5.         Слово вчителя.

Числівники сорок, дев’яносто, сто в усіх відмінках, крім називного і знахідного, мають закінчення -а.

6.         Робота з підручником.

[1]       Вправа 416.

[2]       С. 124.

7.         [1, 2] Самостійна робота.

Переписати текст, замінюючи цифри відповідними слова¬ми; визначити відмінки числівників.

Коршуни та грифи живуть більше 100 років. До 100 літ до-живають стерв’ятники. До 80 можуть жити беркути, кондори, дикі гуси. А от качка живе до 40 років. Найдовша тривалість життя — у соколів. Вони доживають до 160—170 літ. Папуга в неволі може жити до 135.

(З географічного календаря.)

8.         [1, 2] Робота біля дошки.

Завдання: поставити словосполучення вісімдесят кілометрів, тридцять два учні, сімсот книг в родовий відмінок і скласти з ними речення.

9.         Слово вчителя.

Числівник тисяча відмінюється як іменник І відміни мішаної групи, а числівники мільйон, мільярд — як іменники ІІ відміни твердої групи.

10.       [1, 2] Практична робота.

Завдання: провідмінювати числівники тисяча, мільйон, мільярд.

V.      ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання до учнів.

—        Як відмінюються числівники від 50 до 80?

—        Як відмінюються числівники від 200 до 900?

—        Які особливості відмінювання числівників 40, 90, 100?

—        Як відмінюються і пишуться складені числівники?

VI.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

[1]       Підручник, § 43, с. 142—143, 146—148, вправа 420 (письмово).

[2]       Підручник, § 36, вправа 342 (письмово).

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.