Мета: з’ясувати особливості відмінювання кількісних числівників від 50 до 80, від 200 до 900, 40, 90, 100, складених числівників; сприяти виробленню в учнів уміння правильно відмінювати дані числівники; виховувати уважність, старанність.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. [1, 2] Практична робота.
Завдання: записати сталі вирази, пояснити їх значення, підкреслити числівники, визначити відмінок.
Сім п’ятниць на тиждень.
Без п’яти хвилин.
Одна нога тут, а друга там.
Співати в один голос.
Знати, як свої п’ять пальців.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ діяльності ШКОЛЯРІВ
IV. Сприйняття Й ЗАСВОЄННЯ учнями НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з таблицями.
[1] Вправа 405 (с. 143, 147).
[2] Вправи 334, 339.
У числівниках від 50 до 80 в українській мові, на відміну від російської мови, змінюється тільки друга частина; а в числівниках від 200 до 900, як і в російській мові, відмінюються обидві частини. Числівники від 50 до 80 при відмінюванні мають паралельні форми; в числівниках від 500 до 900 тільки в орудному відмінку можливі паралельні форми.
2. [1, 2] Практична робота.
Завдання: провідмінювати числівники.
Шістдесят, триста, вісімсот.
3. Слово вчителя.
У складених числівниках кожне слово і пишеться, і відмі-нюється окремо.
4. [1, 2] Тренувальна вправа.
Завдання: провідмінювати числівник.
Чотириста сімдесят три.
5. Слово вчителя.
Числівники сорок, дев’яносто, сто в усіх відмінках, крім називного і знахідного, мають закінчення -а.
6. Робота з підручником.
[1] Вправа 416.
[2] С. 124.
7. [1, 2] Самостійна робота.
Переписати текст, замінюючи цифри відповідними слова¬ми; визначити відмінки числівників.
Коршуни та грифи живуть більше 100 років. До 100 літ до-живають стерв’ятники. До 80 можуть жити беркути, кондори, дикі гуси. А от качка живе до 40 років. Найдовша тривалість життя — у соколів. Вони доживають до 160—170 літ. Папуга в неволі може жити до 135.
(З географічного календаря.)
8. [1, 2] Робота біля дошки.
Завдання: поставити словосполучення вісімдесят кілометрів, тридцять два учні, сімсот книг в родовий відмінок і скласти з ними речення.
9. Слово вчителя.
Числівник тисяча відмінюється як іменник І відміни мішаної групи, а числівники мільйон, мільярд — як іменники ІІ відміни твердої групи.
10. [1, 2] Практична робота.
Завдання: провідмінювати числівники тисяча, мільйон, мільярд.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання до учнів.
— Як відмінюються числівники від 50 до 80?
— Як відмінюються числівники від 200 до 900?
— Які особливості відмінювання числівників 40, 90, 100?
— Як відмінюються і пишуться складені числівники?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 43, с. 142—143, 146—148, вправа 420 (письмово).
[2] Підручник, § 36, вправа 342 (письмово).