Мета: розглянути особові займенники, з’ясувати особливості відмінювання і написання їх та зворотного займенника; удосконалювати вміння учнів відмінювати займенники; розвивати пам’ять, уміння виділяти головне; виховувати любов до рідного краю, здатність бачити прекрасне навколо себе.
Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Фронтальне опитування.
— Яка частина мови називається займенником?
— Чим займенники відрізняються за значенням від іменників, прикметників, числівників?
— Назвіть розряди займенників за значенням, наведіть приклади.
3. [1, 2] Практична робота.
Завдання: записати текст, вставляючи потрібні за змістом займенники, визначити їх розряд за значенням.
Думати красиво!
«Думати красиво»,— любив повторювати Олександр Довженко. Здається, … не знімав, а проспівував … кінострічки. Хоч і парадоксально говорити .., скажімо, про … «Землю»,
… була, як відомо, картиною «німою». … мистецький шедевр ще 1958 року найвизначніші історики і теоретики світового кінематографа називали серед 12 кращих екранних творів. часів і народів.
(Із журналу)
Довідка: він, свої, це, його, що, цей, усіх.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
Особові займенники вказують на особу або осіб. Займенники першої особи (я, ми) вказують на мовця; другої особи (ти, ви) — на співрозмовника; третьої (він, вона, воно) вказують на особу, яка в розмові участі не бере.
Усі особові займенники змінюються за відмінками і числами, а займенники третьої особи — ще й за родами (в однині).
2. Робота з підручником.
[1] Вправа 478 (ІІ завдання) (письмово).
[2] Вправа 374 (письмово).
3. Робота з таблицею «Відмінювання особових займенників».
[1] С. 165.
[2] С. 140.
У непрямих відмінках до займенників третьої особи після прийменника додається н-, а в орудному відмінку н- наявне й у займенниках без прийменників: дружити з ним, доїхати до нього, хвалитися ним.
4. Робота з підручником.
[1] Вправи 481, 482 (письмово).
[2] Вправи 375, 376 (письмово).
5. Слово вчителя.
В українській мові прийменники з, над, перед, під перед займенником мною вживаються з і: наді мною, зі мною, піді мною.
6. Практична робота.
[1] Вправа 485 (усно).
[2] Вправа 378 (усно).
7. Опрацювання теоретичного матеріалу.
[1] Вправа 486 (про відмінювання зворотного займенника себе).
[2] Вправа 379.
Висновок: зворотний займенник себе вказує на виконавця зворотної дії. Цей займенник не має форми називного відмінка, роду та числа. У реченні виступає додатком.
8. Робота з підручником.
[1] Вправа 487 (письмово).
[2] Вправа 380 (письмово).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. [1, 2] Вибірковий диктант.
З а в д а н н я: виписати особові займенники, визначити особу, число, відмінок кожного з них.
1) Перш ти мене підвези, а потім я на тобі поїду. 2) На тобі, небоже, що мені негоже. 3) Ти йому про діло, а він тобі про козу білу. 4) Баба вловила, у міх вложила, а воно — пурх!
(Нар. творч.)
2. Творча робота.
Завдання: скласти речення з займенником себе у родо-вому, орудному відмінках.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 52, вправа 489 (письмово).
[2] Підручник, § 39, вправа 382 (письмово).