Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про займенник як частину мови, удосконалити вміння розпізнавати займенники, знаходити вивчені орфограми і пояснювати їх за допомогою правил; навчити робити морфологічний розбір займенника; розвивати культуру усного й писемного мовлення, увагу; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. [1, 2] Запитання до учнів.
— Що називається займенником?
— На які розряди за значенням поділяються займенники?
— Які розряди займенників мають приставний н- і за яких умов?
— Які особливості має зворотний займенник?
— Які займенники змінюються за родами, числами і відмінками, які — за числами і відмінками, а які — тільки за відмінками?
— Чим відрізняються відносні займенники від питальних?
— Як творяться заперечні займенники? Як вони пишуться?
— Як творяться неозначені займенники? Як вони пишуться?
— Якими членами речення можуть виступати займенники?
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. [1, 2] Навчальний диктант.
Завдання: підкреслити займенники, позначити, до якого розряду кожен із них належить.
Хіба ж не можна жити на Україні, бажати їй добра і не мати любові до своєї рідної мови, до батьківського слова?
Ніхто у світі не цурається тієї мови, на якій йому співали колискову.
Наша мова справедливо вважається однією з найкращих мов світу.
(Із журналу)
2. Робота з підручником.
Завдання: ознайомитися зі зразком письмового розбору займенника як частини мови.
[1] С. 183.
[2] С. 153.
3. Тренувальна вправа.
Завдання: зробити морфологічний розбір трьох займенників (на вибір) з тексту навчального диктанту.
4. Робота з підручником.
[1] Вправа 526 (письмово).
[2] Вправа 413 (письмово).
5. [1, 2] Самостійна робота.
Завдання: переписати, розкривши дужки.
(Будь)хто, (казна)перед(ким), (ні)до(кого), (ні) чим, (аби)
кому, (хто)сь, (хтозна)який, (де)в(чому), (ні)скільки, що(не- будь).
6. [1, 2] Вибірковий диктант.
Завдання: записати присвійні займенники. Розібрати на вибір три займенники як частину мови.
Моя хата скраю — нічого не знаю. Добра каша, та не наша. Не замітай чужої хати, дивися, чи твоя заметена. Не тішся з чужої біди, бо вона нині його, завтра її, а тоді твоя буде. Краще своя хата, ніж їхня палата.
(Нар. творч.)
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, вправа 529 (письмово).
[2] Підручник, вправа 415 (письмово).