Мета: поглибити знання учнів про дієслово як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні; ознайомити з особливими формами дієслова — дієприкметником та дієприслівником; формувати в учнів уміння розрізняти дієслова та дієслівні форми; розвивати мислення, мовлення, увагу; виховувати старанність у навчанні.
Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
II. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. [1, 2] Робота з таблицею.
Частина
мови |
Що
озна чає |
На які питання відповідає | Приклади | Як змінюється | Синтак
сична роль |
Дієслово | дію
предме та |
що робити? що зробити? | співати
прибігти |
за способами, часами, числами, особами або родами | присудок,
підмет |
Дієпри
кметник |
ознаку предмета за дією | який?
яка? яке? |
співаючий
зроблений |
за числами, родами (в однині), відмінками | означення |
Дієпри-
сліник |
додат
кову дію |
що роблячи? що зробивши? | читаючи
написав ши |
незмінна
форма |
обставина |
Дієслово — самостійна частина мови, що означає дію або стан предмета і відповідає на питання що робити? що зроби¬ти?
Дієприкметник — особлива форма дієслова, яка називає ознаку предмета за дією і відповідає на питання який? яка? яке?
Дієприслівник — особлива форма дієслова, яка означає до-даткову дію і відповідає на питання що роблячи? що зробивши?
2. Робота біля дошки.
Завдання: записати речення, знайти в ньому дієслова, визначити синтаксичну роль, час, рід, число.
Сонце виглянуло знову і обсипало гарячим промінням ве-личезні масиви хлібів. (О. Десняк)
3. Робота з підручником.
1 Вправи 531 (усно), 534 (письмово).
2 Вправи 420 (усно), 422 (письмово).
4. Розподільний диктант.
Завдання: записати слова в три колонки: дієслова, діє-прикметники, дієприслівники.
Написаний, написати, написавши, розказуючи, розказа¬ний, розказати, дивлячись, принесений, переглянутий, співа¬ючи, намалювати, бажаючий, бажати, знаючи, передавши, по¬думав.
5. Тренувальна вправа.
Завдання: записати речення, вказати дієприкметники та дієприслівники, з’ясувати їх синтаксичну роль.
Кругом лежить натомлена земля. (В. Кінзбурзький) Ти не¬легке життя прожила, моя мамо, в мозолях твої чесні, спра¬цьовані руки. (Н. Кащук) Схилились два самотні клени, чита¬ючи весни буквар. (Б.-І. Антонич) Мати сина колихала, коли- хаючи, співала. (Я. Щоголів)
6. Творча робота.
Завдання І: вказати у поданих фразеологізмах особли¬ві форми дієслова; 2—3 фразеологізми ввести до самостійно складених речень.
Із заплющеними очима; з розкритими обіймами; засукав¬ши рукава; поклавши руку на серце; насиджене місце; не згор¬таючи рук; роззявивши рота.
Завдання 11: скласти речення з поданими словами, ви-значити їх синтаксичну роль.
Створити, створюючи, створений.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання до учнів.
— Яка частина мови називається дієсловом?
— Що називається дієприкметником?
— Що називається дієприслівником?
— Як змінюється дієслово?
— Яку синтаксичну роль виконують у реченні дієслово, ді-єприкметник, дієприслівник?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] § 59, вправа 537 (письмово).
[2] § 43, вправа 419 (письмово).