Мета: повторити відомості про типи мовлення, сприяти виробленню в учнів навичок складання твору на задану тему; розвивати мислення, пам’ять; виховувати любов до прекрасного.
Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.
Хід уроку
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
Оповідання — це невеликий за розміром розповідний художній твір здебільшого про одну чи декілька подій із життя людини.
2. Робота з підручником.
Завдання: прочитати, довести, що поданий текст є оповіданням. Визначити тему та головну думку оповідання, тип і стиль мовлення.
[1] Вправа 592 (усно).
[2] Вправа 391 (усно).
3. Слово вчителя.
Сюжет — це подія чи кілька пов’язаних між собою подій, завдяки розвитку яких розкривається зміст твору. Елементи сюжету: експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка.
4. Робота з таблицею.
Визначення елементів сюжету
Експозиція | Попереднє знайомство з героями, з часом і місцем подій. |
Зав’язка | Початок розвитку зображених у творі подій. |
Розвиток дії | Події, в яких виявляються характери героїв. |
Кульмінація | Найбільше загострення в розвитку подій. |
Розв’язка | Подія, під час якої суперечка закінчується. Стає зрозуміло, хто вийшов переможцем, а хто зазнав поразки. |
5. Робота з текстом.
Завдання: визначити елементи сюжету.
[1] Вправа 592.
[2] Вправа 391.
6. Слово вчителя.
Навіть тоді, коли в основу оповідання покладено дійсну подію, автор не може обійтися без вимислу. Вимисел — це здатність автора за допомогою уяви дописати те, чого не було, але могло б бути. Без художнього вимислу справжнє мистецтво було б неможливе. Пам’ятайте, що оповідання буде тим цікавіше, чим напруженішою буде кульмінація.
7. Складання усного твору.
Завдання: усно скласти твір на один з поданих сюжетів:
а) Діти вирушили в туристичний похід. Ввечері поставили намети, приготували вечерю і сіли відпочивати біля вогнища на березі річки. Раптом почули крик — хтось кликав на допомогу.
б) Старша сестра з молодшим братиком вирушили погуляти в парк, але на автобусній зупинці у натовпі людей братик загубився.
в) 31 грудня Миколка з сім’єю зустрів Новий рік, а через півгодини йому захотілося вже спати. Уві сні до нього прилетів Карлсон…
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1, 2] Дописати твір на один з поданих у завданні сюжетів.